Research Article
BibTex RIS Cite

Sürdürülebilirlik Bağlamında Uçucu Yağı Alınmış Bitki Posalarının Serigrafi Baskıda Kullanılabilirliği

Year 2024, Issue: 44, 58 - 67, 25.09.2024
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1429375

Abstract

Problem cümlesi; "Sürdürülebilirlik Bağlamında Uçucu Yağı Alınmış Bitki Posalarının Tekstil Baskıda Kullanılabilirliği" olan çalışmanın temel amacı, doğal boyaların endüstriyel olarak tekstil baskı sektöründe kullanılabilirliğini ortaya koymaktır. Yapılan ön değerlendirme sürecinde baskı yöntemi olarak serigrafi baskının doğal boyaların endüstriyel entegrasyonu için önemli avantajlarının olduğu görülmüştür. Buradan hareketle, deneysel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen uygulamalar ve analizler sonucunda, uçucu yağı alınmış bitki posalarından elde edilen doğal boyanın serigrafi tekniği ile tekstil yüzeyine aktarılması ve yeterli haslığın sağlanması ile doğal boyaların endüstriyel boyutta kullanımının mümkün olacağı ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada serigrafi baskının geleneksel kumaş baskı tekniklerine bir alternatif olarak sunulmasının yanı sıra bitki posalarından elde edilen doğal boyaların kullanımı ile sürdürülebilirliğe olumlu katkılar sağlanması da amaçlanmıştır. Bu da çalışmanın önemini artırmaktadır. Sonuç olarak, uçucu yağı alınmış bitki posalarından elde edilen doğal boyaların serigrafi tekniği ile kumaşa aktarılabildiği, ön mordanlama işleminin ve tuzlu suda sabitleme işleminin yıkama ve sürtünme haslık değerlerini arttırdığı görülmüştür. Tüm bunların dışında serigrafi baskı tekniğinde standart olarak uygulanan emülsiyon baskı tekniğinden bağımsız üç yeni emülsiyonsuz baskı tekniği geliştirilmiştir.

Supporting Institution

Bu çalışma Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü tarafından SSY-2022-5920 proje numarası kapsamında desteklenmiş olup aynı üniversitede yürütülen diploma programı kapsamında hazırlanan doktora tezinden üretilmiştir.

Project Number

SSY-2022-5920

Thanks

Bu çalışmayı destekleyen Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü teşekkür ederiz.

References

  • Acar, A. (2012). Serigrafi baskı kullanılmış seramik yüzeylerde sagar pişirme tekniğinin uygulanabilirliği ve raku pişirimi, [Yüksek lisans tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi].
  • Altun, Ş. (2014). Tekstil Üretim ve Kullanım Atıklarının, Geri Kazanımı, Çevresel ve Ekonomik Etkileri. Uşak: Uşak Ticaret ve Sanayi Odası. 11-15.
  • Arora, J., Agarwal, P. & Gupta, G. (2017). Rainbow of natural dyes on textiles using plants extracts: sustainable and eco-friendly processes. Green and Sustainable Chemistry, 7, 35-47. http://www.scirp.org/journal/gsc
  • Ateş, S. K. (2016). Paul coldwell ve baskıresim. Sanat Dergisi (29), 75-86.
  • Ayvaz, K. M. (2023). Sürdürülebilirlik bağlamında uçucu yağ alınmış bitki posalarının serigrafi baskıda kullanılabilirliği, [Sanatta yeterlik tezi, Akdeniz Üniversitesi].
  • Bayram, M. (2019). Serigrafi tekniğinin 1960 sonrası grafik sanatına yansımaları, [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi].
  • Biren, L. (1992). Serigrafi baskı tekniği ile yapılan iç mekân karo fayansı, dekor tasarımları ve uygulamaları, [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi].
  • Bursa Province Textile Recycling Facility Pre-Feasibility Report. (2021). Bursa Eskisehir Bilecik Development Agency. https://bebka.org.tr/wp-content/uploads/2021/10/bursa-ili-tekstil-geri-donusum-tesisi-on-fizibilite-raporu2021.pdf
  • Can, Ö., ve Ayvaz, K. (2017). Tekstil ve modada sürdürülebilirlik. Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(1), 110-119.
  • Çermikli, M. A. (2019). Ekolojik baskılar ve tekstil yüzeylerde uygulanması, [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi].
  • Demir, H. (2012). Özgün baskıresim sanatı ve sanatta demokratik paylaşım. Sanat Dergisi (20), 73-81.
  • Duran, S. (2019). Seramikte serigrafi tekniği, günümüzde kütahya çinilerinde kullanımı ve özgün uygulamalar, [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi].
  • Esen, E. & Gündoğdu, D. (2021). Su bazlı boyalarla yapılan serigrafi baskı tekniğinde karşılaşılan yaygın problemler ve çözümleri. SDÜ Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 14 (27), 406-417. ISSN:1308-2698
  • Gita, S., Hussan, A., & Choudhury, T. G. (2017). Impact of textile dyes waste on aquatic environments and its treatment. Environ Ecol, 35 (3C), 2349-2353.
  • Gupta, V. K. (2019). Fundamentals of natural dyes and ıts application on textile substrates, chemistry and technology of natural and synthetic dyes and pigments. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.89964.
  • Joy, A., Sherry, J. F., Venkatesh, A., Wang, J. & Chan, R. (2012). Fast fashion, sustainability and the ethical appeal of luxury brands. Fashion Theory, 16/3.
  • Kant, R. (2012). Textile dyeing industry an environmental hazard. Natural Science, 4 (1), 22-26. DOI: 10.4236/ns.2012.41004.
  • Karaağaç, K. (2006). Seramik baskı yöntemleri, [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi].
  • Karadağ, R. (2007). Doğal boyamacılık. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı- Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü.
  • Karuna, S., Pankaj, K. & Sıngh, N. V. (2020). Natural dyes: an emergıng ecofrıendly, solutıon for textıle ındustrıes. Poll Res, 39, 87- 94. ISSN 0257–8050
  • Keskin, İ. (2016). Baskı resimde alman ekspresyonizmi(dışavurumculuk) ve litografi sanatına yansımaları. Sanat Dergisi(25), 53-66.
  • Morris, P. J., & Travis, A. S. (1992). A history of the international dyestuff industry. American dyestuff reporter, 81, 59-59.
  • Niinimaki, K., Peters, G., Dahlbo & Perry, P. (2020). The Environmental price of fast fashion. Nature Reviews Earth & Environment, 189–200. https://doi.org/10.1038/s43017-020-0039-9.
  • Palm, C., Cornell, S.E. & Häyhä, T. (2021). Making resilient decisions for sustainable circularity of Fashion. Circular Economy and Sustainability, 651- 670. https://doi.org/10.1007/s43615-021-00040-1
  • Pekmezci, H. (2001). Serigrafi, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları Ders Kitapları Dizisi.
  • Prabhu, K. H. & Bhute, A. S. (2012). Plant based natural dyes and mordnats: a review. Scholars Research Library, 2 (6), 649-664. http://scholarsresearchlibrary.com/archive.html
  • Sanjeeda, I. & Ansari Taiyaba N. (2014). Natural dyes: theır sources and ecofrıendly use as textıle materıals. Journal of Environmental Research and Development, 8 (3A).
  • Sözen, M. (1993). Serigrafi baskı ile basılan porselen çıkartması ve ipek sıklığının baskı kalitesine etkisinin incelenmesi, [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Şahinbaşkan, T. (2009). Kumaş baskısında serigrafi baskı elek sıklığının ve rakle açısının tram nokta yapısına etkisinin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 12 (3), 137-142.
  • Teker, M. S. (2012). Akdeniz bölgesinde yetişen bazı boya bitkilerinin drog ve posaları ile ilmelik yün ipliklerinin boyanması ve haslık değerleri, [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi].
  • Teker, M. S. (2016). Rezerve boyama tekniği ile indigo, kökboya, kekik posasının giysi koleksiyonunda kullanılması, [Sanatta yeterlik tezi, Akdeniz Üniversitesi].
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar- tarih- tasarım- teknoloji, Ankara: Detay ve Sistem Ofset.
  • Togay, A. & Budakçı, M. (2005). Laminat malzeme üzerine serigrafi uygulamasında ipek numarasının renk değiştirici etkisi. Politeknik Dergisi, 8 (2), 199-202. https://dergipark.org.tr/ tr/ pub/ politeknik/ issue/ 33013/367018
  • Türkcan, A. U. (1992). Neolitik dönem çatalhöyük damga mühürleri ve benzeri buluntular, [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Üneş, Ş. (2019). Osmanlı padişahlarının kullandığı tılsımlı gömleklerdeki görsel unsurların grafik tasarım açısından incelenmesi ve serigrafi baskı tekniği ile uygulamaları, [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi].
  • Yazgaç, E. (2013). Yaş çamur üzerine serigrafi baskı, [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi].
  • Görsel 1. Türkcan, A. U. (1992). Neolitik dönem çatalhöyük damga mühürleri ve benzeri buluntular, [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi].

Usability of Essential Oil Extracted Plant Pulp in Screen Printing in the Context of Sustainability

Year 2024, Issue: 44, 58 - 67, 25.09.2024
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1429375

Abstract

Problem statement; The main purpose of the study, "Usability of De-Essential Plant Pulp in Textile Printing in the Context of Sustainability", is to reveal the industrial use of natural dyes in the textile printing sector. During the preliminary evaluation process, it was seen that screen printing as a printing method has significant advantages for the industrial integration of natural dyes. Based on this, as a result of the applications and analyzes carried out with the experimental research method, it has been revealed that the use of natural dyes on an industrial scale will be possible by transferring the natural dye obtained from plant pulp with essential oil removed to the textile surface with the screen printing technique and ensuring sufficient fastness. In this study, it is aimed to present screen printing as an alternative to traditional fabric printing techniques, as well as to make positive contributions to sustainability by using natural dyes obtained from plant pulp. This increases the importance of the study. As a result, it has been observed that natural dyes obtained from plant pulp with essential oils removed can be transferred to the fabric by screen printing technique, and the pre-mordanting process and fixing in salt water increase the washing and rubbing fastness values. Apart from all these, three new emulsion-free printing techniques have been developed, independent of the emulsion printing technique applied as standard in screen printing technique

Project Number

SSY-2022-5920

References

  • Acar, A. (2012). Serigrafi baskı kullanılmış seramik yüzeylerde sagar pişirme tekniğinin uygulanabilirliği ve raku pişirimi, [Yüksek lisans tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi].
  • Altun, Ş. (2014). Tekstil Üretim ve Kullanım Atıklarının, Geri Kazanımı, Çevresel ve Ekonomik Etkileri. Uşak: Uşak Ticaret ve Sanayi Odası. 11-15.
  • Arora, J., Agarwal, P. & Gupta, G. (2017). Rainbow of natural dyes on textiles using plants extracts: sustainable and eco-friendly processes. Green and Sustainable Chemistry, 7, 35-47. http://www.scirp.org/journal/gsc
  • Ateş, S. K. (2016). Paul coldwell ve baskıresim. Sanat Dergisi (29), 75-86.
  • Ayvaz, K. M. (2023). Sürdürülebilirlik bağlamında uçucu yağ alınmış bitki posalarının serigrafi baskıda kullanılabilirliği, [Sanatta yeterlik tezi, Akdeniz Üniversitesi].
  • Bayram, M. (2019). Serigrafi tekniğinin 1960 sonrası grafik sanatına yansımaları, [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi].
  • Biren, L. (1992). Serigrafi baskı tekniği ile yapılan iç mekân karo fayansı, dekor tasarımları ve uygulamaları, [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi].
  • Bursa Province Textile Recycling Facility Pre-Feasibility Report. (2021). Bursa Eskisehir Bilecik Development Agency. https://bebka.org.tr/wp-content/uploads/2021/10/bursa-ili-tekstil-geri-donusum-tesisi-on-fizibilite-raporu2021.pdf
  • Can, Ö., ve Ayvaz, K. (2017). Tekstil ve modada sürdürülebilirlik. Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(1), 110-119.
  • Çermikli, M. A. (2019). Ekolojik baskılar ve tekstil yüzeylerde uygulanması, [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi].
  • Demir, H. (2012). Özgün baskıresim sanatı ve sanatta demokratik paylaşım. Sanat Dergisi (20), 73-81.
  • Duran, S. (2019). Seramikte serigrafi tekniği, günümüzde kütahya çinilerinde kullanımı ve özgün uygulamalar, [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi].
  • Esen, E. & Gündoğdu, D. (2021). Su bazlı boyalarla yapılan serigrafi baskı tekniğinde karşılaşılan yaygın problemler ve çözümleri. SDÜ Art-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 14 (27), 406-417. ISSN:1308-2698
  • Gita, S., Hussan, A., & Choudhury, T. G. (2017). Impact of textile dyes waste on aquatic environments and its treatment. Environ Ecol, 35 (3C), 2349-2353.
  • Gupta, V. K. (2019). Fundamentals of natural dyes and ıts application on textile substrates, chemistry and technology of natural and synthetic dyes and pigments. DOI: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.89964.
  • Joy, A., Sherry, J. F., Venkatesh, A., Wang, J. & Chan, R. (2012). Fast fashion, sustainability and the ethical appeal of luxury brands. Fashion Theory, 16/3.
  • Kant, R. (2012). Textile dyeing industry an environmental hazard. Natural Science, 4 (1), 22-26. DOI: 10.4236/ns.2012.41004.
  • Karaağaç, K. (2006). Seramik baskı yöntemleri, [Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi].
  • Karadağ, R. (2007). Doğal boyamacılık. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı- Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü.
  • Karuna, S., Pankaj, K. & Sıngh, N. V. (2020). Natural dyes: an emergıng ecofrıendly, solutıon for textıle ındustrıes. Poll Res, 39, 87- 94. ISSN 0257–8050
  • Keskin, İ. (2016). Baskı resimde alman ekspresyonizmi(dışavurumculuk) ve litografi sanatına yansımaları. Sanat Dergisi(25), 53-66.
  • Morris, P. J., & Travis, A. S. (1992). A history of the international dyestuff industry. American dyestuff reporter, 81, 59-59.
  • Niinimaki, K., Peters, G., Dahlbo & Perry, P. (2020). The Environmental price of fast fashion. Nature Reviews Earth & Environment, 189–200. https://doi.org/10.1038/s43017-020-0039-9.
  • Palm, C., Cornell, S.E. & Häyhä, T. (2021). Making resilient decisions for sustainable circularity of Fashion. Circular Economy and Sustainability, 651- 670. https://doi.org/10.1007/s43615-021-00040-1
  • Pekmezci, H. (2001). Serigrafi, Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları Ders Kitapları Dizisi.
  • Prabhu, K. H. & Bhute, A. S. (2012). Plant based natural dyes and mordnats: a review. Scholars Research Library, 2 (6), 649-664. http://scholarsresearchlibrary.com/archive.html
  • Sanjeeda, I. & Ansari Taiyaba N. (2014). Natural dyes: theır sources and ecofrıendly use as textıle materıals. Journal of Environmental Research and Development, 8 (3A).
  • Sözen, M. (1993). Serigrafi baskı ile basılan porselen çıkartması ve ipek sıklığının baskı kalitesine etkisinin incelenmesi, [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Şahinbaşkan, T. (2009). Kumaş baskısında serigrafi baskı elek sıklığının ve rakle açısının tram nokta yapısına etkisinin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 12 (3), 137-142.
  • Teker, M. S. (2012). Akdeniz bölgesinde yetişen bazı boya bitkilerinin drog ve posaları ile ilmelik yün ipliklerinin boyanması ve haslık değerleri, [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi].
  • Teker, M. S. (2016). Rezerve boyama tekniği ile indigo, kökboya, kekik posasının giysi koleksiyonunda kullanılması, [Sanatta yeterlik tezi, Akdeniz Üniversitesi].
  • Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar- tarih- tasarım- teknoloji, Ankara: Detay ve Sistem Ofset.
  • Togay, A. & Budakçı, M. (2005). Laminat malzeme üzerine serigrafi uygulamasında ipek numarasının renk değiştirici etkisi. Politeknik Dergisi, 8 (2), 199-202. https://dergipark.org.tr/ tr/ pub/ politeknik/ issue/ 33013/367018
  • Türkcan, A. U. (1992). Neolitik dönem çatalhöyük damga mühürleri ve benzeri buluntular, [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Üneş, Ş. (2019). Osmanlı padişahlarının kullandığı tılsımlı gömleklerdeki görsel unsurların grafik tasarım açısından incelenmesi ve serigrafi baskı tekniği ile uygulamaları, [Yüksek lisans tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi].
  • Yazgaç, E. (2013). Yaş çamur üzerine serigrafi baskı, [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi].
  • Görsel 1. Türkcan, A. U. (1992). Neolitik dönem çatalhöyük damga mühürleri ve benzeri buluntular, [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi].
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Fine Arts
Journal Section Research Articles
Authors

Kartal Murat Ayvaz 0000-0001-8914-098X

Menekşe Suzan Teker 0000-0001-9328-7722

Project Number SSY-2022-5920
Publication Date September 25, 2024
Submission Date January 31, 2024
Acceptance Date June 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 44

Cite

APA Ayvaz, K. M., & Teker, M. S. (2024). Usability of Essential Oil Extracted Plant Pulp in Screen Printing in the Context of Sustainability. Sanat Ve Yorum(44), 58-67. https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1429375

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929

32023320242687726878297422687927381