The individual characteristic of an art work is its uniqueness. Digital art has, in the sense, deconstructed this basic feature in terms of unlimited copying and distribution and brought about a controversial process. With its registrability feature NFT (non-fungible token has in a sense re-delivered the uniqueness and originality which are characteristics specific to classical art and a matter of debate in digital art. NFT has occupied the agenda in many areas especially in recent years and has come to the fore in the art environment. Over time it is seen that not only those who produce NFT art, but also the structures that dominate art have approached this issue and organized events where they produced a number of projects. However there is a possibility that the interest created on any issue in the market may be manipulative. It should be taken into consideration that manipulation is strong in the art market. Looking at the survey results and findings of various analysis companies around the world can be guiding in terms of drawing a more realistic picture. Therefore, in this study the data obtained from the statistics made by various analysis companies on NFT technolology in the last three years were examined (2021-2023). NFT marketplaces and NFT exhibitions in pyhsical, virtual and hybrid environments were researched and examples were exhibited. The correlation was evaluated by looking at the relationship between the breakthroughts in NFT art and the statistics that give more concrete results.
Sanat eserlerinin yegâne özelliği biricik olmasıdır. Dijital sanat, sınırsız kopyalama ve dağıtma anlamında bu temel özelliği bir anlamda yapıbozumuna uğratmıştır ve tartışmalı bir süreci getirmiştir. Değiştirilemez jeton anlamına gelen NFT (non-fungible token), tescillenebilme özelliği ile klasik sanata özgü nitelikler olan ve dijital sanatta tartışma konusu olan biriciklik ve özgünlüğü bir anlamda yeniden teslim etmiştir. NFT, özellikle son yıllarda birçok alanda gündemi meşgul etmiştir ve sanat ortamında da oldukça ön plana çıkmıştır. Zaman içerisinde NFT sanatı üretenlerin yanı sıra sanatı domine eden yapıların da bu konuya yaklaştıkları ve bir takım projeler ürettikleri, etkinlikler düzenledikleri görülmektedir. Ancak piyasada herhangi bir konuda yaratılan ilginin manipülatif olma ihitimali vardır. Sanat piyasasının da manipülasyon yönünün güçlü olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Dünya çapında çeşitli analiz şirketlerinin anket sonuçlarına ve bulgularına bakmak, daha gerçekçi bir tablo çizmek anlamında yol gösterici olabilir. Bu nedenle bu çalışmada çeşitli analiz şirketlerinin son üç yılda (2021-2023) NFT teknolojisi üzerine yaptığı istatistiklerden ortaya çıkan veriler incelenmiştir. NFT pazaryerleri ile fiziksel, sanal ve hibrit ortamlardaki NFT sergileri araştırılmış, örnekler serimlenmiştir. NFT sanatı özelindeki atılımlar ile daha somut sonuçlar veren istatistikler arasındaki ilişkiye bakılarak aradaki korelasyon değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts, Visual Arts (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2024 |
Submission Date | April 20, 2024 |
Acceptance Date | September 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 44 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License