Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'de Otel Fotoğrafçılığının Gelişimi ve Sektörel İlişkiler: Nitel bir Çalışma

Year 2025, Issue: 45, 97 - 107, 21.03.2025
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1490201

Abstract

Bu çalışmada, club oteller ve beş yıldızlı oteller bünyesindeki otel fotoğrafçılığı konu edilmektedir. Çalışma, alana ait literatürde ilk çalışma olması anlamında önemlidir. Çalışmada otel fotoğrafçılığının temel özellikleri, otel fotoğrafçılığının diğer alanlardan farkı, Türkiye’deki durumu, tarihsel süreci, ekonomik ve sistemsel ve teknolojik dönüşümü aktarılmaktadır. Çalışmanın amacı otel fotoğrafçılığının turizmdeki önemine dikkat çekmek, fotoğraf eğitimi ve güzel sanatlarla ilişkisini ortaya koymaktır. Ayrıca turizm fotoğrafçılığının dijital süreçle değişen olumlu/olumsuz durumların ortaya konulması da amaçlanmıştır. Çalışmada nitel yöntem kullanılmıştır. Sektörün ilk temsilcileri, otel fotoğrafçıları ve otel yetkilileri ile görüşmelerden elde edilen veriler tema analizi ve betimsel analiz yoluyla değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda otel fotoğrafçılığının geçmişte animasyon etkinliği şeklinde başladığı, günümüzde ise oteller için önemli gelir kaynağına dönüşen ticari bir yapıya evrildiği görülmektedir. Elde edilen bir diğer sonuç; sektörde çalışanların ve işverenlerin alanla ilgili bir diplomaya veya ehliyete gereksinim duymadığı, fotoğraf eğitimi alan adayların da bu sektörde çalışmayı tercih etmedikleri bilgisine ulaşılmıştır. Ekonomik koşullara bağlı olarak işletmelerin artık çırak çalıştıramadıkları ve bunun sonucunda çalışacak eleman bulma zorluğu yaşadıkları ve halen çalışanların yaş ortalamalarının arttığı görülmüştür. Eğlence sektörünün bir parçası olarak görülen otel fotoğrafçılığının eğlence yönünü aşan ekonomik, sosyolojik ve psikolojik etki ve sonuçlarının da olduğu ortaya konmuştur. Otel fotoğrafçılarının mesleki yeterlilikleri ve çalışma koşullarına ilişkin yapılacak nicel bir çalışma ve fotoğrafçılığın müşteri memnuniyeti üzerindeki etkileri ayrı bir makalenin konusu olarak çalışılması önerilmektedir.

Ethical Statement

Bu çalışma için etik komite onayı Akdeniz Üniversitesi'nden (Tarih: 22.11.2022, Sayı: 510155) alınmıştır.

References

  • Barrett, T. (2017). Fotoğrafı eleştirmek. Hayalperest.
  • Chalfen, M. Ri̇. (1979). Photography’s role in tourism: Some unexplored relationships. Annals of Tourism Research, 4(6).
  • Çimrin, H. (2015). Antalya’da turizme nasıl başladık? Sabah.
  • https://www.sabah.com.tr/akdeniz/2015/09/28/antal yada-turizme-nasil-basladik Çimrin, H. (2017). Kemer’i dünyaya sevdiren adam Ali Alpasar. Sabah.
  • https://www.sabah.com.tr/akdeniz/2017/11/27/ilcesini-dunyaya-sevdiren-adam-ali-alpasar Crawshaw, C., & Urry, J. (2003). Tourism and the photographic eye. In touring cultures, transformations of travel and theory (p. 176). Routledge, Taylor & Francis.
  • Edensor, T. (2001). Performing tourism, staging tourism: (re)producing tourist space and practice. Tourist Studies, 1, 59–81. https://doi.org/10.1177/146879760100100104
  • Gülenç, S., & Doğantan, E. (2018). Dünden bugüne Türkiye’de turizm, Pamfilya’nın tarihi liman kenti: Antalya (N. Kozak, Ed.; Bölüm. 10). Nazmi Kozak.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: Tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Nirvana Sosyal Bilimler Sitesi Platformu. http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html
  • Hürriyet. (2009, July 19). 5 yıldızlı otellerde fotoğrafçılığın bedeli 60 bin Euro’yu buluyor. https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/5-yildizli-otellerde-fotografciligin-bedeli-60-bin-euro-yu-buluyor-12101184
  • Jİ, W., Sijia, Z., Dailin, H., Xialoin, M., & Xin, L. (2022). Co-creation experience in travel photography service: Exploring the formative mechanism of repurchase intention from the perspective of script theory. https://doi.org/10.1080/13683500.2022.2148519
  • Kazado, B. (n.d.). Foça’da Clup Med kapanınca hıçkıra hıçkıra ağlamıştım. Yeniasir. Retrieved 06. 3, 2023, from https://www.yeniasir.com.tr/sarmasik/2011/09/18/focada-clup-med-kapaninca-hickira-hickira-aglamistim
  • Kozak, M., & Coşar, Y. (2017). Foça Club Med Tatil Köyü: Tarihçesi, özellikleri ve Türkiye turizmi için sonuçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 28(1), 39–39. https://doi.org/10.17123/atad.316049
  • Larsen, J. (2010). Goffman and the tourist gaze: A performative perspective on tourism mobilities. In M. H. Jacobsen (Ed.), Contemporary Goffman (pp. 313–332). Routledge.
  • Lash, S., & Urry, J. (1994). Economies of signs and space. Sage Publications.
  • Nohutçu, A. (2002). Development Of tourism policies in Turkey throughout the republican period In socio-political, economic and administrative perspective: from state-sponsored development to various forms of cooperation. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, Article 9.
  • PhotoHotel—hotel photography. (n.d.). Retrieved August 18, 2023, from https://www.photohotel.com/en/about/our-story
  • Sontag, S. (2011). Fotograf üzerine (O. Akinhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489–499. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.10.007
  • Urry, J., & Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0 (3rd ed.). Sage Publications. Yavuz, M. (2022, Kasım 21). [Kişisel görüşme, Club Med Palmiye, Kemer].
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (İ. Günbayı, Çev.; 3. ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Görsel Kaynakça
  • Görsel 1. Katılımcı Arşivi (2020) Beş yıldızlı bir otelde otel fotoğraf işletmesinden bir görüntü.
  • Görsel 2. Katılımcı Arşivi (2020) Beş yıldızlı bir otelde gün batımı çekimi.

Definition and Development of Hotel Photography in Türkiye and Sectoral Relations: A Qualitative Study

Year 2025, Issue: 45, 97 - 107, 21.03.2025
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1490201

Abstract

This study focuses on the profession of hotel photography as it is practiced in club hotels and 5-star hotels. It is significant because it is the first study on this subject in the literature. The basic characteristics of hotel photography, the difference of hotel photography from other fields, the way it is practiced in Turkey, its historical background along with its economic and systematic transformation are presented in the study. The purpose of the study is to draw attention to the importance of hotel photography for tourism and to demonstrate the relationship between photography education and fine arts. In addition, the study also aims to portray the favorable/negative aspects of tourism photography that have changed with the advance of digital technologies. A qualitative research method was used in the study. In addition, thematic and descriptive analysis were used to evaluate the data obtained from the interviews conducted with the first representatives of the sector, hotel photographers, and hotel employees. The results of the study show that the profession of hotel photography started as part of the animation activities, but later acquired a commercial aspect and is currently a significant source of income for hotels. Another finding of the study is that people and employers working in this sector do not feel that they need a diploma or certification to do this job, and that people who have received education in photography do not prefer to work in this sector. It has been observed that, depending on the economic circumstances, businesses in the sector can no longer employ apprentices and therefore have difficulty in finding people to employ, resulting in a high average working age. It has also been argued that hotel photography, as part of the entertainment sector, has economic, sociological and psychological effects and outcomes that go beyond the entertainment aspect of the sector. A quantitative study on the professional skills and working conditions of hotel photographers and a separate study on the impact of photography on customer satisfaction are warranted to further understand the issue.

Ethical Statement

Ethics committee approval was received for this study from the ethics committee of Akdeniz University (Date: 22.11.2022, Number: 510155).

References

  • Barrett, T. (2017). Fotoğrafı eleştirmek. Hayalperest.
  • Chalfen, M. Ri̇. (1979). Photography’s role in tourism: Some unexplored relationships. Annals of Tourism Research, 4(6).
  • Çimrin, H. (2015). Antalya’da turizme nasıl başladık? Sabah.
  • https://www.sabah.com.tr/akdeniz/2015/09/28/antal yada-turizme-nasil-basladik Çimrin, H. (2017). Kemer’i dünyaya sevdiren adam Ali Alpasar. Sabah.
  • https://www.sabah.com.tr/akdeniz/2017/11/27/ilcesini-dunyaya-sevdiren-adam-ali-alpasar Crawshaw, C., & Urry, J. (2003). Tourism and the photographic eye. In touring cultures, transformations of travel and theory (p. 176). Routledge, Taylor & Francis.
  • Edensor, T. (2001). Performing tourism, staging tourism: (re)producing tourist space and practice. Tourist Studies, 1, 59–81. https://doi.org/10.1177/146879760100100104
  • Gülenç, S., & Doğantan, E. (2018). Dünden bugüne Türkiye’de turizm, Pamfilya’nın tarihi liman kenti: Antalya (N. Kozak, Ed.; Bölüm. 10). Nazmi Kozak.
  • Günbayı, İ. (2019). Nitel araştırmada veri analizi: Tema analizi, betimsel analiz, içerik analizi ve analitik genelleme. Nirvana Sosyal Bilimler Sitesi Platformu. http://www.nirvanasosyal.com/h-392-nitel-arastirmada-veri-analizi-tema-analizi-betimsel-analiz-icerik-analizi-ve-analitik-genelleme.html
  • Hürriyet. (2009, July 19). 5 yıldızlı otellerde fotoğrafçılığın bedeli 60 bin Euro’yu buluyor. https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/5-yildizli-otellerde-fotografciligin-bedeli-60-bin-euro-yu-buluyor-12101184
  • Jİ, W., Sijia, Z., Dailin, H., Xialoin, M., & Xin, L. (2022). Co-creation experience in travel photography service: Exploring the formative mechanism of repurchase intention from the perspective of script theory. https://doi.org/10.1080/13683500.2022.2148519
  • Kazado, B. (n.d.). Foça’da Clup Med kapanınca hıçkıra hıçkıra ağlamıştım. Yeniasir. Retrieved 06. 3, 2023, from https://www.yeniasir.com.tr/sarmasik/2011/09/18/focada-clup-med-kapaninca-hickira-hickira-aglamistim
  • Kozak, M., & Coşar, Y. (2017). Foça Club Med Tatil Köyü: Tarihçesi, özellikleri ve Türkiye turizmi için sonuçları. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 28(1), 39–39. https://doi.org/10.17123/atad.316049
  • Larsen, J. (2010). Goffman and the tourist gaze: A performative perspective on tourism mobilities. In M. H. Jacobsen (Ed.), Contemporary Goffman (pp. 313–332). Routledge.
  • Lash, S., & Urry, J. (1994). Economies of signs and space. Sage Publications.
  • Nohutçu, A. (2002). Development Of tourism policies in Turkey throughout the republican period In socio-political, economic and administrative perspective: from state-sponsored development to various forms of cooperation. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, Article 9.
  • PhotoHotel—hotel photography. (n.d.). Retrieved August 18, 2023, from https://www.photohotel.com/en/about/our-story
  • Sontag, S. (2011). Fotograf üzerine (O. Akinhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489–499. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.10.007
  • Urry, J., & Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0 (3rd ed.). Sage Publications. Yavuz, M. (2022, Kasım 21). [Kişisel görüşme, Club Med Palmiye, Kemer].
  • Yin, R. K. (2017). Durum çalışması araştırması uygulamaları (İ. Günbayı, Çev.; 3. ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Görsel Kaynakça
  • Görsel 1. Katılımcı Arşivi (2020) Beş yıldızlı bir otelde otel fotoğraf işletmesinden bir görüntü.
  • Görsel 2. Katılımcı Arşivi (2020) Beş yıldızlı bir otelde gün batımı çekimi.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Photography, Video and Lens-Based Practice
Journal Section Research Articles
Authors

Handan Dayı 0000-0002-9465-4536

Early Pub Date March 21, 2025
Publication Date March 21, 2025
Submission Date May 26, 2024
Acceptance Date March 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 45

Cite

APA Dayı, H. (2025). Türkiye’de Otel Fotoğrafçılığının Gelişimi ve Sektörel İlişkiler: Nitel bir Çalışma. Sanat Ve Yorum(45), 97-107. https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1490201

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929

32023320242687726878297422687927381