Belirsizlik; sanat, felsefe ve bilim gibi çeşitli disiplinlerin kesişim noktasında bulunan bir kavramdır. Çoğunlukla olumsuz bir çağrışım yapsa da yaratıcılığı harekete geçiren bir güç niteliğindedir. İnsanın keşif ve icat süreçlerinde yaratıcı düşünceyi teşvik eden temel unsurlardan biridir. İnsanın zihni, soyut ve belirsiz ilişkiler yerine kesinlik arayışına yönelerek, dünyayı nicelikler ve sayısal ifadelerle anlamlandırma gayreti göstermiştir. Bu yönelimin matematik ve geometrinin kökenlerine dek uzandığı, Antik Yunan’da ise, Presokratik düşünürlerin evrenin temel bileşenleri ve olayları açıklama çabalarının merkezinde yer aldığı görülmektedir. 20. yüzyıla gelindiğinde, indeterminizm felsefesinin ortaya çıkışıyla birlikte belirsizlik kavramı sanatta; şans, rastlantı ve öngörülemezlik gibi diğer kavramları gündeme getirmiş ve bu kavramların sanatçılar tarafından ele alınmasının önünü açmıştır. Seramik malzeme özelinde bakıldığında, üretim sürecindeki kaçınılmaz belirsizlikler, seramik sanatçıları için öngörülemeyen unsurları ve pişirme sürecinde ortaya çıkabilecek beklenmedik sonuçları sanat pratiklerine dahil edebildikleri bir ortamı yaratmış olur. Bunun yanı sıra, seramik malzemenin taklit becerisi ve yüzeyine uygulanabilen çeşitli dekor yöntemleri ile algılamanın yarattığı belirsizliklerin de sıklıkla ele alındığı gözlemlenmiştir. Bu bağlamda, belirsizlik kavramı bilim-felsefe-sanat üçgeninde araştırılarak, sanatta nasıl yer edindiği açıklanmış ve seramik sanatı özelinde hem üretim sürecindeki hem de algılamadaki rolü üzerinde incelemeler yapılmıştır.
Bu çalışma için etik beyan bildirimine ihtiyaç yoktur.
Bu çalışmayı destekleyen bir kurum yoktur.
Uncertainty is a concept at the intersection of various disciplines, such as art, philosophy, and science. Although it often has a negative connotation, it is a force that stimulates creativity. It is an essential element that encourages creative thinking in human discovery and invention processes. The human mind has endeavored to make sense of the world with quantities and numerical expressions by seeking certainty instead of abstract and uncertain relationships. This tendency can be traced back to the origins of mathematics and geometry. Ancient Greece was central to the Presocratic thinkers’ efforts to explain the basic components of the universe and events. In the 20th century, with the emergence of the philosophy of indeterminism, the concept of uncertainty brought up other concepts, such as chance, coincidence, and unpredictability in art. It paved the way for artists to address these concepts. In ceramic art, the production process inevitably involves uncertainties, which allows artists to integrate unpredictable elements and unexpected outcomes, particularly during the firing stage. In addition, it has been observed that the uncertainties created by the imitation skills of the ceramic material and the various decor methods that artists can apply to its surface and the uncertainties created by perception are frequently addressed. In this context, the concept of uncertainty is investigated in the triangle of science-philosophy-art, how it takes place in art is explained, and its role in both the production process and perception in ceramic art is analyzed.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 21, 2025 |
Publication Date | March 21, 2025 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | March 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 45 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License