Post- dijital çağ, dijital teknolojilerin hayatımızın neredeyse tümüne entegre olduğu, dokunup hissedebildiğimizle hayal ettiğimizin arasındaki sınırın giderek yok olduğu bir dönemi ifade eder. Bu etkileşim, tasarım ve sanat dünyası için yeni ve yaratıcı bir kapı aralamış, kreatif düşünme noktasında önemli değişikliklere yol açmıştır. Tasarımcılar dijital ortamda imgeledikleri fikirlere yönelik kaliteli ve sıra dışı görseller hazırlarken, etkileşim ve deneyim yaratma odaklı çalışmalara yönelmektedirler. AR ve VR gibi teknolojiler, mimarlık, oyun tasarımı ve enstalasyon sanatında izleyiciyle gerçek zamanlı etkileşimler kurarken, kimi firmalar planlanan etkileşimli öğelerle, müşterilerine marka deneyimi yaşatmakta ve dijital teknolojiyi bir satış stratejisine dönüştürmektedir. Yapay zekâ ise izleyici katılımlı sanatı beraberinde getirmiş, AI ile tasarımcılar benzersiz, karmaşık ve özgün tasarımlar üretebilmişlerdir. Ayrıca dijital tasarımlarda geçmişin estetik anlayışını geleceğin teknolojisiyle harmanlamayı hedefleyen retro-fütürist yaklaşımlar, dijital scrapbook tekniği, parallax tekniği, siberpunk ve distopya estetik anlayışı da dönemin tasarım trendleri arasındadır. Bu çalışmanın amacı, post-dijital çağın tasarım trendlerini açıklamak ve tasarım ürünlerinin estetiğine yönelik olası etkileri hakkında bilgi vermektir. Araştırmada dijital tasarım trendlerinden scrapbook tekniği ile hazırlanmış 2 film afişi ve siberpunk distopya estetiğini içeren 1 film afişi ve 1 ambalaj tasarımı olmak üzere 4 farklı tasarım ürünü içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Erişilen bulgulara göre sanat mekânlarının dijital entegrasyonlardan faydalandığı, tasarım ürünlerinin günümüz tasarım trendleri dikkate alınarak oluşturulduğu, güncel tasarım estetiğinin tüketici ile etkileşimi artırmada aracı bir rol oynadığı ve kişiselleştirilmiş veri sayesinde tasarımların tüketicinin profiline uygun olarak kişiselleştirilebildiği görülmüştür. Bu çalışma, yaratıcı ve etkileşimli tasarımlar oluşturmak isteyen tasarımcıların, yeni trendleri fark ederek kullanım amaçları ve etkileri hakkında fikir sahibi olmaları açısından önemlidir.
The post-digital age refers to a period in which digital technologies have penetrated most, if not all, aspects of our lives, causing the boundaries between what we can touch and feel and what we can imagine to blur and fade away. This interaction has cracked the door to a new and creative world for design and art, leading to significant changes in creative thinking. Designers now create high-quality extraordinary visuals for ideas they envision in digital environment, focusing their work on creating interaction and experience. While technologies such as AR and VR create real-time audience interaction in architecture, game design and installation art, some companies use planned interactive elements to offer their customers particular brand experiences and turn digital technology into a sales strategy. AI has brought about audience-participatory art and has enabled designers to produce unique designs. Design trends include also retro-futurist approaches aiming to blend the aesthetics of the past with the technology of the future, along with digital scrapbooks, parallaxes, cyberpunk, and dystopian aesthetics. The aim of this study was to provide insight into the design trends of the post-digital age and explore their potential implications for the aesthetics of design products. 4 different design products including 2 movie posters using the scrapbook technique and 1 movie poster and 1 packaging design with cyberpunk dystopia aesthetics were analyzed by content analysis method. The study results showed that art venues use digital integrations, that design products are created in line with the latest design trends, that current design aesthetics play an intermediary role in increasing consumer interaction, and that designs are customizable according to consumer profiles through personalized data. The study provides valuable information for designers striving to create interactive designs, guiding them about trends and providing insight into the intended use and effects of these trends.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2025 |
Publication Date | September 24, 2025 |
Submission Date | January 15, 2025 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 46 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License