Purpose: Ihis study, it has been aimed to investigate the knowledge status of nurses for blood sampling in preanalytic period.
Method: The research was conducted in an educational research hospital on 01-12/10/2018. The population of the study consisted of 282 nurses working in the inpatient clinic.“Short Question Form” prepared in accordance with the Biochemistry Test Guide applied in the hospital was used to evaluate the information status after the “Blood Sampling Training" was given to the nurses in small groups of 10 people. Datas were analyzed in SPSS 21 program and findings were expressed as percentage and frequency.
Results: All 282 nurses participated in the study work in inpatient clinic and stated that they receive “Blood Sampling” training with in-service training once a year. It was seen that 46.1% of the participants were able to make the blood sampling sorting correctly according to the color of the tubes. Participants' responses to the question of why the confusion in tubes may be caused; 51% stated as lack of information, 34.3% stated as work intensity, 6.3% stated sorting of blood sampling as not important, 2.9% statedas carelessness and essential to the examination that should be looked at, 1.7% stated that blood sampling in too many tubes caused confusion, 1.1% stated as the form of habit. When the participants were asked why the sample was rejected, 53.6% stated that insufficient samples were taken, 20.6% stated that the blood was late to got other relevant laboratory, 25.8% stated that the person taking the sample did not take the sample with the appropriate technique or it could be caused by the laboratory personnel.
Conclusion: In this study, it was determined that the knowledge level of nurses about preanalytic blood sampling was partially sufficient (46.1%) and lack of knowledge (51%) was the reason for not paying attention to the tube sorting in blood sampling.
Amaç: Bu çalışmada preanalitik dönemde kan numunesi alma ile ilgili hemşirelerin bilgi durumunun incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma, bir eğitim araştırma hastanesinde 01-12/10/2018 tarihlerinde yürütüldü. Araştırmanın evrenini yataklı klinikte görev yapan 282 hemşire oluşturdu. Hemşirelere 10 kişilik küçük gruplar halinde "Kan Numunesi Alma Eğitimi" verildikten sonra bilgi durumunu değerlendirmek için hastanede kullanılan Biyokimya Test Rehberi doğrultusunda hazırlanan "Kısa Soru Formu" uygulandı. Veriler SPSS 21 programında analiz edilip bulgular yüzde ve frekans olarak ifade edildi.
Bulgular: Çalışmaya katılan 282 hemşirenin hepsi yataklı klinikte görev yapmakta olup her yıl bir defa hizmet içi eğitimle ‘‘Kan Numunesi Alma’’ eğitimi aldığını ifade ettiler. Katılımcılardan %46,1’i tüplerin renklerine göre kan alma sıralamasını doğru yapabildiği görüldü. Katılımcıların ‘‘tüp sıralamasındaki karışıklık neden kaynaklanıyor olabilir’’ sorusuna verdikleri yanıtlar; %51’i bilgi eksikliği, %34,3’ü iş yoğunluğu, %6,3’ü kan alma sırasının önemli olmadığını, %2,9’u dikkatsizlik, %2,9’u elzem bakılması gereken tetkike öncelik verdiğini, %1,7’si çok fazla tüpe kan almanın karışıklığa yol açtığını, %1,1’i alışkanlık şeklinde sıralanmaktadır. Katılımcılara ‘‘numune reddinin neden kaynaklandığı’’ sorulduğunda %53,6’sı yetersiz numune alınması, %20,6’sı kanın ilgili laboratuvara geç gitmesi, %25,8’i de numuneyi alan kişinin uygun teknikle numuneyi almaması ya da laboratuvar çalışanından kaynaklanabileceğini ifade etmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelerin preanalitik kan numunesi alma ile ilgili bilgi düzeyinin kısmen (%46,1) yeterli olduğu, kan almada tüp sıralamasına dikkat edilmeme nedeni olarak bilgi eksikliği (%51) tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 7, 2020 |
Submission Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.