Amaç: Bu çalışma bir grup üniversite öğrencisinde sosyo-demografik özellikler ve tinsellik arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olup, bir üniversitede farklı fakültelerde lisans eğitimi alan ve son sınıfta okuyan 721 öğrenci ile, Pender’in Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin”Tinsellik” alt boyutu ve araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamaları 22,71±2,68 olup, %64,6’i kız öğrencidir. Çalışma öncesinde sağlık ile ilgili herhangi bir ders alan öğrenci oranı %62,47’dir. Öğrencilerin %73,13’ü Fen Ve Matematik Bilimleri, %62,47’si ise 1. Öğretim öğrencisidir. Sağlık ile ilgili ders alan katılımcı oranı %62,47, seminer alan ise %55,54’tür. Katılımcıların “Tinsellik” puan ortalaması, 27.27±4,74’tür. Çalışma öncesinde sağlık ile ilgili herhangi bir ders veya seminer alma durumu, madde bağımlılığı öyküsü ve ailedeki bireylerin çalışma durumu ile tinsellik arasında anlamlı bir ilişki vardır (p<0,05).
Sonuç: Çalışmaya katılan öğrencilerin tinsellik puanlarının yüksek olduğu ve cinsiyete göre tinsellik puanları incelendiğinde kız öğrencilerin, sağlık ile ilgili ders alanların ve madde bağımlılığı olmayan katılımcıların tinsellik puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur.
Objective: This study was conducted to determine the relationship between sociodemographic characteristics and spirituality in a group of university students.
Methods: The research is descriptive, and it was carried out with 721 students studying at different faculties of a university and studying in their last year, the "Spirituality" sub-dimension of Pender's healthy lifestyle behaviors scale and a questionnaire form developed by the researchers.
Results: The mean age of the students participating in the study was 22.71±2.68, and 64.6% were female students. The mean “Spirituality” score of the participants was 27.27±4.74. Before the study, there was a significant correlation between the state of taking any health-related lecture or seminar, the history of substance addiction, and the employment status of the family members and spirituality (p<0.05).
Conclusion: It was found that the spirituality scores of the students who participated in the study were high. When the spirituality scores according to gender were examined, it was determined that the spirituality scores of the female students, those who took health-related courses and those who did not have substance addiction were higher.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Submission Date | March 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.