Aim: This study was conducted to determine the nursing students' knowledge level about Intravenoz (IV) catheter care.
Method: The research was conducted descriptively with 211 nursing students who were continuing their education at the Nursing School of a foundation university and agreed to participate in the study. The data were collected with a questionnaire form with the permission of the institution and approval of the ethics committee. The questionnaires were evaluated using a statistics program.
Results: The scores of the student nurses' knowledge level assessment form regarding IV catheter care were found as 20.15 ± 2.349, when compared according to socio-demographic data, a statistically significant difference was found according to their gender and their education about IV catheter care (p <0, 05).
Conclusion: There is a need to increase the knowledge level of student nurses about IV catheter care. For this, students should reinforce their knowledge by using visual learning techniques and simulation application methods as well as their theoretical education on the subject.
Amaç: Bu çalışma, Hemşirelik öğrencilerinin Intravenöz (IV) kateter bakımıyla ilgili bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Metod: Araştırma bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik Yüksekokulu’nda öğrenimlerini sürdüren ve araştırmaya katılmayı kabul eden 211 hemşirelik öğrenciyle tanımlayıcı olarak yürütüldü. Veriler kurum izni ve etik kurul onayı alınarak anket formu ile toplandı. Anketler istatistik programı kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Öğrenci hemşirelerin IV kateter bakımına ilişkin bilgi düzeyi değerlendirme formu puanları 20,15± 2,349 olarak bulunmuş olup, sosyo demografik verilere göre karşılaşması yapıldığında cinsiyetlerine ve IV kateter bakımı ile ilgili eğitim alma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark belirlendi (p<0,05).
Sonuç: Öğrenci hemşirelerin IV kateter bakımı ile ilgili bilgi düzeylerinin arttırılmasına gereksinim vardır. Bunun için öğrencilerin konu ile ilgili teorik eğitimlerinin yanı sıra, görsel öğrenme teknikleri ve simülasyon uygulama yöntemleri kullanılarak bilgileri pekiştirilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Submission Date | April 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.