Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde kaderciliğin sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar ile ilişkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişkisel olarak gerçekleştirilen çalışmaya bir üniversitede öğrenim gören 126 hemşirelik öğrencisi dâhil edilmiştir. Veriler öğrenci tanılama formu, Kadercilik Ölçeği ve Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin istatistiksel değerlendirmesinde yüzdelik, ortalama, Spearman korelasyon analizi ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Kadercilik Ölçeği genel ortalamasının (2,51±0,54), ön belirlenim alt boyut puan ortalamasının (2,68±0,60) ve karamsarlık alt boyut puan ortalamasının (2,58±0,77) ortalamaya yakın olduğu, bununla birlikte şans alt boyut puan ortalamasının ise (1,97±0,84) ortalamanın altında olduğu belirlendi. Öğrencilerin Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği genel puan ortalaması ile (79,88±9,37), fiziksel (31,06±4,28), psikososyal (20,43±3,25) ve korunma (28,38±4,10) alt boyut puan ortalamalarının ortalamaya yakın olduğu tespit edildi. Öğrencilerin Kadercilik Ölçeği genel puan ortalaması ile Sağlığı Geliştirici ve Koruyucu Davranışlar Ölçeği genel puan ortalaması arasında negatif yönde zayıf düzeyde anlamlı farklılık olduğu bulundu (r=-0,356; p<0,01). Ayrıca kadercilik değişkeninin sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu, kaderciliğin tek başına sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar üzerinde toplam varyansın yaklaşık %13’ünü açıkladığı belirlendi (R=0,371; R2=0,130; F=19,733; p<0,01).
Sonuç: Öğrenci hemşirelerin kadercilik ile sağlığı geliştirici ve koruyucu davranış düzeylerinin orta seviyede olduğu; kadercilik düzeyi arttıkça sağlığı geliştirici ve koruyucu davranış düzeylerinin azaldığı ve öğrencilerin kadercilik algılarının tek başına sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar üzerinde önemli bir belirleyici olduğu tespit edilmiştir.
Hemşirelik hemşirelik öğrencisi kadercilik sağlığı geliştirme sağlığı geliştirici ve koruyucu davranışlar
Yok
Yok
Yok
Objective: This research was conducted to examine the relationship between fatalism and health promotion and protective behaviors in nursing students.
Method: 126 nursing students studying at a university were included in the descriptive and relational study. The data were obtained using the student identification form, the Fatalism Scale, and the Health Promotion and Protective Behaviors Scale. Percentage, mean, Spearman correlation analysis, and linear regression analysis were used in the statistical evaluation of the data.
Results: The students’ Fatalism Scale general mean (2.51±0.54), predetermination sub-dimension mean score (2.68±0.60) and pessimism sub-dimension mean score were close to the average (2.58±0.77), while the chance sub-dimension mean score (1.97±0.84) was found to be below average. It has been determined that students’ Health Promoting and Protective Behaviors Scale general score average (79.88±9.37), physical (31.06±4.28), psychosocial (20.43±3.25) and protection (28.38±4.10) sub-dimension mean scores were closed to the average. It was found that there was a negative and weakly significant difference between the students’ Fatalism Scale general score average and Health Promotion and Protective Behaviors Scale general score average (r=-0.356, p<0.01). In addition, it was determined that the fatalism variable was a significant predictor of health promoting and protective behaviors, and fatalism alone explained approximately 13% of the total variance on health promoting and protective behaviors (R=0.371; R2=0.130; F=19.733; p<0.01).
Conclusion: It was found that the level of fatalism and health promoting and protective behavior of the student nurses was moderate. It has been determined that as the level of fatalism increases, the level of health promoting and protective behavior decreases and the students’ perceptions of fatalism alone are an important determinant of health promoting and protective behaviors.
Nursing nursing student fatalism health promotion health promoting and protective behaviors
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | September 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.