Objective: In this study, it was aimed to determine nursing students’ attitudes towards complementary and alternative treatment methods
Material and methods: A descriptive and cross-sectional study was carried out in the health sciences faculty of a university between February-March 2018. The sample consisted of first and fourth year students of nursing (n:197). The “Descriptive Information Form” and Holistic Complementary and Alternative Medicine Questionnaire (HCAMQ) were used to collect the data.
Results: In data analysis, descriptive statistics, student's t test and chi-square test were used. The mean scores the first and fourth year nursing students obtained from the overall HCAMQ were 32.69 ± 5.42 and 30.82 ± 5.84 respectively. There was a statistically significant difference between the first and fourth year nursing students in terms of the mean scores they obtained from the HCAMQ (p< 0.05). There was no statistically significant difference between the first and fourth year students in terms of their mean scores for the CAM and HBB sub-dimensions (p>0.05).
Conclusions: The results of the study demonstrated that the participating nursing students displayed positive attitudes towards the methods of complementary and alternative medicine at a moderate level. Their being knowledgeable about CAM methods is important. In order for nurses to be primarily responsible for patient care and to provide care holistically, their being knowledgeable about CAM methods, and informing their patients about the CAM. Therefore, we recommended that the undergraduate nursing curriculum should also include information about CAM, and students should be provided with educational opportunities about different methods.
Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerine yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştirma, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde Şubat -Mart 2018 tarihleri arasında tanımlayıcı ve kesitsel nitelikte yapılmıştır. Örneklemi hemşirelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencileri (n:197) oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Tanımlayıcı Bilgi Formu” ve ‘Bütüncül Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Ölçeği’ (BTATÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, student t testi ve ki-kare testi kullanılmıştır.
Bulgular: Birinci ve dördüncü sınıf hemşirelik öğrencilerinin genel BTATÖ'den aldıkları ortalama puanlar sırasıyla 32,69 ± 5,42 ve 30,82 ± 5,84'tür. Hemşirelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin BTATÖ'den aldıkları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır (p< 0.05). Birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternative tıp ve bütüncül sağlık inançları alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yoktur (p>0.05).
Sonuç: Araştırmanın sonuçları, katılan hemşirelik öğrencilerinin tamamlayıcı ve alternatif tıp yöntemlerine yönelik orta düzeyde olumlu tutum sergilediklerini göstermiştir. Tanımlayıcı ve alternative tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları önemlidir. Hemşirelerin hasta bakımından birinci derecede sorumlu olmaları ve bütüncül bakım verebilmeleri için TAT yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmaları ve hastalarını TAT konusunda bilgilendirmeleri gerekmektedir. Bu nedenle lisans hemşirelik müfredatının tamamlayıcı ve alternatif tıp ile ilgili bilgilere de yer verilmesini ve öğrencilere farklı yöntemler konusunda eğitim olanaklarının sağlanmasını öneriyoruz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 28, 2023 |
Publication Date | April 28, 2023 |
Submission Date | December 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.