BibTex RIS Cite

Collapse of Complex Societies in Social Studies and Geography Education

Year 2011, Volume: 1 Issue: 7, 1 - 19, 01.06.2011

Abstract

References

  • ABEL, N., CUMMING, D. H. M. and ANDERIES, J., M. (2006). Collapse and Reorganization in Social-Ecological Systems: Questions, Some Ideas, and Policy Implicaitons. Ecology and Society, 11 (1), Article. 17, İnternetten 15 Aralık 2009’da elde edilmiştir: [online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol11/iss1/art17. ALLEN, M. G. and STEVENS, R. L. (1996). People and Their Environment: Searching The Historical Record. Social Studies, Jul/Aug, 87 (4), 156–160.
  • ALLISON, H. E. and HOBBS, R. J. (2004). Resilience, Adaptive Capacity, and the “Lock-in Trap” of the WAAR. Ecology and Society, 9(1), Article. 3, İnternetten 12 Aralık 2009’da elde edilmiştir:
  • online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss1/art3.
  • BEIER, C. M., LOVECRAFT, A. L. and CHAPIN, S. F. (2009). Growth and Collapse of a Resource System. Ecology and Society, 14(2), Article. 5. İnternetten 27 Aralık 2009’da elde edilmiştir:
  • online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol14/iss2/art5.
  • BRUNK, G. A. (2002). Why Do Societies Collapse? A Theory Based on Self- Organized Criticality. Journal of Theoretical Politics, 14 (2), 195–230.
  • Coğrafya Dersi Öğretim Programı, 2005 Programı, (2006). Ankara: Gazi Kitabevi. CREWS, K. A. and CANCELLIER, P. (1991). CONNECTIONS, Linking Population and the Environment. Population Reference Bureau, Inc. Washington D. C.
  • DEMENOCAL, P. B. and COOK, R. E. (2005). Perspectives on Diamond’s Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed. Current Anthropology, Vol. 46, December, 91–99.
  • DIAMOND, J. (1997). Tüfek Mikrop ve Çelik. (Çev. Ülker İnce). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları-173.
  • DIAMOND, J. (2006). Çöküş. Medeniyetler Nasıl Ayakta Kalır ya da Yıkılır? (Çev. Elif Kıral). İstanbul: TİMAŞ Yayınları.
  • HOLLING, C. S. (2004). From Complex Regions to Complex Worlds. Ecology and Society, 9(1) Article. 11, İnternetten 15 Aralık 2009’da indirilmiştir: [online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss1/art11.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • KARABAĞ, S., ŞAHİN, S. (2007). Coğrafya Dersi Öğretim Programı (2005). İçinde: S. Karabağ ve S. Şahin (Ed.). Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • JANSSEN, M. A. and SCHEFFER, M. (2004). Overexploitation of Renewable Resources by Ancient Societies and the Role of Sunk-Cost Effects. Ecology and Society, 9(1), Article. 6, İnternetten 20 Aralık 2009’da indirilmiştir: [online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss1/art6.
  • PAGE, S. E. (2005). Are We Collapsing? A Review of Jared Diamond’s Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed. Journal of Economic Literature, Vol. XLIII, December, pp. 1049–1062
  • PONTING, C. (2008). Dünyanın Yeşil Tarihi. Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü. (Çev. Ayşe Başçı). İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • TAINTER, J. A. (1988). The Collapse of Complex Societies (New Studies in Archaeology). Cambridge University Press, United Kingdom.
  • TAINTER, J. A. (2000). Problem Solving: Complexity, History, Sustainability. Population and Environment: A Journal of Interdisciplinary Studies, 22 (2), 3–41. WEISS, H. and BRADLEY, R. S. (2001). What Drives Societal Collapse? Science, 26 January, 291 (5504), 609–615.

SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ

Year 2011, Volume: 1 Issue: 7, 1 - 19, 01.06.2011

Abstract

Karmaşık toplumlar neden çöker sorusu sosyal bilimlerde cevabı aranan belki de en eski sorudur. Bu soruyu cevaplayan birbirinden farklı teoriler vardır. Çevre sorunlarının, kötü ekonomi yönetiminin toplumların çöküşünde temel etkenler olduğunu savunan teorilerin yanında çöküşlerin döngüsel bir rota izlediğini savunan görüşler de bu çerçevede dile getirilmektedir. Bu çalışmada karmaşık toplumların çöküşüne ilişkin üç farklı teori üzerinde durulacaktır. Birinci bölümde bu teoriler birer örnekle incelenmektedir. İkinci bölümde konunun sosyal bilgiler ve coğrafya ders programlarındaki yansımaları değerlendirilmektedir. Üçüncü bölümde konuya eğitsel yaklaşım tarzına ilişkin bilgi verilmekte ve son bölümde genel bir değerlendirme yapılarak bir takım öneriler ortaya konulmaktadır

References

  • ABEL, N., CUMMING, D. H. M. and ANDERIES, J., M. (2006). Collapse and Reorganization in Social-Ecological Systems: Questions, Some Ideas, and Policy Implicaitons. Ecology and Society, 11 (1), Article. 17, İnternetten 15 Aralık 2009’da elde edilmiştir: [online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol11/iss1/art17. ALLEN, M. G. and STEVENS, R. L. (1996). People and Their Environment: Searching The Historical Record. Social Studies, Jul/Aug, 87 (4), 156–160.
  • ALLISON, H. E. and HOBBS, R. J. (2004). Resilience, Adaptive Capacity, and the “Lock-in Trap” of the WAAR. Ecology and Society, 9(1), Article. 3, İnternetten 12 Aralık 2009’da elde edilmiştir:
  • online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss1/art3.
  • BEIER, C. M., LOVECRAFT, A. L. and CHAPIN, S. F. (2009). Growth and Collapse of a Resource System. Ecology and Society, 14(2), Article. 5. İnternetten 27 Aralık 2009’da elde edilmiştir:
  • online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol14/iss2/art5.
  • BRUNK, G. A. (2002). Why Do Societies Collapse? A Theory Based on Self- Organized Criticality. Journal of Theoretical Politics, 14 (2), 195–230.
  • Coğrafya Dersi Öğretim Programı, 2005 Programı, (2006). Ankara: Gazi Kitabevi. CREWS, K. A. and CANCELLIER, P. (1991). CONNECTIONS, Linking Population and the Environment. Population Reference Bureau, Inc. Washington D. C.
  • DEMENOCAL, P. B. and COOK, R. E. (2005). Perspectives on Diamond’s Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed. Current Anthropology, Vol. 46, December, 91–99.
  • DIAMOND, J. (1997). Tüfek Mikrop ve Çelik. (Çev. Ülker İnce). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları-173.
  • DIAMOND, J. (2006). Çöküş. Medeniyetler Nasıl Ayakta Kalır ya da Yıkılır? (Çev. Elif Kıral). İstanbul: TİMAŞ Yayınları.
  • HOLLING, C. S. (2004). From Complex Regions to Complex Worlds. Ecology and Society, 9(1) Article. 11, İnternetten 15 Aralık 2009’da indirilmiştir: [online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss1/art11.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Klavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • KARABAĞ, S., ŞAHİN, S. (2007). Coğrafya Dersi Öğretim Programı (2005). İçinde: S. Karabağ ve S. Şahin (Ed.). Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • JANSSEN, M. A. and SCHEFFER, M. (2004). Overexploitation of Renewable Resources by Ancient Societies and the Role of Sunk-Cost Effects. Ecology and Society, 9(1), Article. 6, İnternetten 20 Aralık 2009’da indirilmiştir: [online] URL: http://www.ecologyandsociety.org/vol9/iss1/art6.
  • PAGE, S. E. (2005). Are We Collapsing? A Review of Jared Diamond’s Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed. Journal of Economic Literature, Vol. XLIII, December, pp. 1049–1062
  • PONTING, C. (2008). Dünyanın Yeşil Tarihi. Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü. (Çev. Ayşe Başçı). İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • TAINTER, J. A. (1988). The Collapse of Complex Societies (New Studies in Archaeology). Cambridge University Press, United Kingdom.
  • TAINTER, J. A. (2000). Problem Solving: Complexity, History, Sustainability. Population and Environment: A Journal of Interdisciplinary Studies, 22 (2), 3–41. WEISS, H. and BRADLEY, R. S. (2001). What Drives Societal Collapse? Science, 26 January, 291 (5504), 609–615.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bülent Alagöz This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 7

Cite

APA Alagöz, B. (2011). SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(7), 1-19.
AMA Alagöz B. SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. June 2011;1(7):1-19.
Chicago Alagöz, Bülent. “SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ”. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 1, no. 7 (June 2011): 1-19.
EndNote Alagöz B (June 1, 2011) SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 1 7 1–19.
IEEE B. Alagöz, “SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ”, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol. 1, no. 7, pp. 1–19, 2011.
ISNAD Alagöz, Bülent. “SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ”. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 1/7 (June 2011), 1-19.
JAMA Alagöz B. SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2011;1:1–19.
MLA Alagöz, Bülent. “SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ”. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol. 1, no. 7, 2011, pp. 1-19.
Vancouver Alagöz B. SOSYAL BİLGİLER VE COĞRAFYA EĞİTİMİNDE KARMAŞIK TOPLUMLARIN ÇÖKÜŞÜ. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2011;1(7):1-19.