One of the important missions of folk poet is to canalize the society the right way in terms of moral values. This is a fact that the tradition asks the folk poets to do, which they consider themselves the heirs of it. Therefore, the folk poets also compose poetry about social issues besides their personal excitement and lyricism. There are types that every subject can be discussed. Especially, instruction, advice, inspiration, religion etc., are treated in divani and master poets compose their divanies about these subjects. Rendering the type leads up to being treated and accepted these subjects by the society. In his divanies Aşık Şenlik, who is one of the most important representatives of 19th century, has also performed a pedagogic coach presenting moral values and their contrasts inspiring in some ways. In this study, the dichotomy constituted on contrasts presenting moral values in Aşık Şenlik divanies will be emphasized and by this way social missions of a folk poet will be displayed
Âşıkların önemli misyonlarından biri içerisinde bulundukları toplumu moral değerler açısından iyi ve doğruya kanalize etmektir. Bu durum kendilerini mirasçıları saydıkları geleneğin âşıktan beklediği bir olgudur. Bu nedenle âşıklar ferdi heyecan ve lirizm yanında sosyal konularda da şiirler oluştururlar. Her konunun rahat işlenebildiği türler vardır. Özellikle eğitim, nasihat, telkin, din vb. konular divani türü içerisinde işlenir ve usta âşıklar divanilerini genelde bu konular etrafında oluştururlar. Türün icra bağlamı da bu konuların işlenmesi ve toplum tarafından kabul görmesine imkan hazırlar. 19. Yüzyılın en önemli temsilcilerinden biri olan Âşık Şenlik de divanilerinde moral değerleri ve onların karşıtlarını göstererek dinleyici için kimi telkinlerde bulunarak bir tür pedagoji eğitmenliği yapmıştır. Bu çalışmada Âşık Şenlik’in divanilerinde zıtlıklar üzerinden kurduğu dikotomi ile topluma sunulan moral değerler üzerinde durulacak ve bu yolla bir âşığın toplumsal misyonlarına dikkat çekilecektir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 11 |