Universities that have concerns about raising skilled and capable labor are one of the institutions that support societies in terms of social, cultural, economic, scientific and technological development. Previous research has found that there are several factors contributing to student academic achievements. First and foremost, intelligence, cognitive and learning styles of students, qualifications, student motivation, teachers' self-efficacy perceptions and attitudes of students towards learning can be considered among these factors.Not only external factors but subjective well-being of the individual as the level of the internal dynamics is thought to play an important role in the formation of a sense of satisfaction. In this sense, this paper examines prospective teachers’ satisfaction regarding higher education and self-self-well-being. The aim is to evaluate prospective teachers’ satisfaction levels regarding higher education and self-self-well-being based on several variables. A general survey method was used in the study. Survey is a method used to define and describe events, objects, assets, institutions, groups, and descriptions of the various. The sample consists of a total of 177 students including 84 female and 93 males who were studying Classroom Teaching Department, Faculty of Education, Kafkas University during 2012-2013 academic year. Self-Well-being and Satisfaction Scale was given to the sample group by the researcher and some competent researchers. Data was statistically analyzed to determine the research problem based on variables
Belirli yeteneklere sahip nitelikli iş gücü yetiştirme kaygısında olan üniversiteler, toplumların sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel ve teknolojik yönden kalkınmasına önemli destek veren kurumlardan biridir. Çalışmalar öğrencilerin okuldaki akademik başarılarına etki eden çeşitli boyutların olduğunu ortaya koymaktadır. Bunların başında zeka, öğrencinin bilişsel ve öğrenme stilleri, örgütsel ve çevresel faktörler, öğretmen niteliği, öğrencilerin motivasyonu, öğretmenlerin öz yeterlik algısı ve öğrencilerin öğrenmeye karşı tutumları sayılabilir. Memnuniyet duygusunun oluşumunda sadece dış faktörler değil, bireyin öznel iyi oluş düzeyi gibi iç dinamiklerin de önemli rol oynadığı düşünülmektedir. Bu noktadan hareketle araştırmada, öğretmen adaylarının yükseköğretime dair memnuniyet durumları ile öznel iyi oluş durumları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının yükseköğretime dair memnuniyet durumları ile öznel iyi oluş durumlarını çeşitli değişkenler açısından tespitini yaparak değerlendirmek. Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Tarama yöntemi; olayların, objelerin, varlıkların, kurumların, grupların ve çeşitli alanların ne olduğunu betimlemeye ve açıklamaya çalışan, incelemelerdir. Araştırmanın çalışma grubunu Çalışma grubunu Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2012-2013 öğretim yılında eğitim alan 84 bayan, 93 erkek olmak üzere toplam 177 sınıf öğretmenliği öğrencilerinden oluşmaktadır. Veri toplama araçları araştırmacı ve ölçek uygulama konusunda yetkin kişiler tarafından belirlenen örneklem grubuna Öznel iyi oluş Ölçeği ve Memnuniyet Anketi uygulanmıştır. Ölçme aracından elde edilen verilerin analizinde istatistik analiz programında veri girişi yapılarak araştırma problem tespiti için değişkenlerin özelliklerine göre analizler yapılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 12 |