Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ

Year 2019, Volume: 2019 Issue: 1, 1 - 13, 11.05.2019

Abstract

Bireylerin
satın alma davranışını etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bu faktörlerden
bir tanesi de bireyin dini inancıdır. Bireyler bir ürün satın alırken dini
inancın etkisinde kalarak satın alırlar. Çalışma Bingöl il merkezinde yaşayan
392 kişiye anket uygulanmıştır. Veriler SSPS programı yardımıyla analize tabi
tutulmuştur. İçselleştirilmiş İnanç Duygusu, Geleneksel Dindarlık Anlayışı,
Çevre ve Sosyal Sorumluluk Bilinci ve Maddi-Manevi Aidiyet Duygusu olmak üzere dört
(4) boyut elde edilmiştir. İçselleştirilmiş İnanç Duygusu faktörünün ortalama
değer ve katılım düzeyleri oldukça yüksektir. Geleneksel Dindarlık Anlayışı faktörünün
ortalama değeri ve katılım düzeyleri oldukça düşüktür. Çevre ve Sosyal
Sorumluluk Bilinci ve Maddi-Manevi Aidiyet Duygusu faktörlerinin ortalama değer
ve katılım düzeyleri orta derecede olduğu tespit edilmiştir. 

References

  • KAYNAKÇAAlagöz, S. ve Demirel, E. (2017) “Helal Gıda Sertifikalı Ürünlerin Tüketici Davranışları Üzerine Etkisi: Konya İli Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 28, s. 451-472.
  • Allport, G.W, (1967), Personal Religious Orientation And Prejudice, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 5, pp. 432-443.
  • Bozacı, İ. (2017), “Dini Mesajların Tüketici Algılamaları ve Tercih Eğilimine Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.19, s. 130-142.
  • Bozacı, İ. ve Güler, Y.B. (2015), “Dini Grup Bağlılığı ile Tüketici Tercihleri İlişkilerinin İncelenmesi: Kırıkkale İlinde Gerçekleştirilen Bir Alan Araştırması”, International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 3, s. 163-176.
  • Çubukçuoğlu, M.E. ve Haşıloğlu, S.B. (2012), “Dindarlık Olgusunun Satınalma Davranışı Faktörleri Üzerinde Etkisi”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, C. 4, S. 1, s. 1-18.
  • Derin, N. ve Türk, M. (2016), “Helal Gıda Perakendecilerinin, Pazarlamaya Dönük Problemleri ve Çözüm Önerileri”, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, S. 2, C. 7, s. 86-98.
  • Fam, K.S., Waller, D.S. ve Erdoğan, B.Z. (2004). The İnfluence of Religion on Attitudes Towards The Advertising of Controversial Products. European Journal of Marketing, 35 (5–6), pp. 537–555.
  • Hanzaee, K.H. ve Ramezani, M.R. (2011). “İntention to Halal Products in the World Markets”, Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(5): 1-7.
  • Jafari, A. ve Süerdem, A. (2012). “An Analysis of Material Consumption Culture in The Muslim World”, Marketing Theory. 12(1); 61-79.
  • Ji, Chang-Ho C, İbrahim Y. (2007), Islamic Doctrinal Orthodoxy and Religious Orientations: Scale Development and Validation, The International Journal for the Psychology of Religion, Vol. 17, No. 3, pp. 189-208.
  • Nakyinsige K., Bin C.M.Y. and Sazili A.Q., (2012), “Halal Authenticity İssues İn Meat And Meat Products”, Meat Science, 91, s. 207–214.
  • Kızgın, Y. ve Özkan, B. (2014), “Tüketicilerin Helal Gıda Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi C. 2, S. 1, s. 18-37.
  • Kirman, M.A. (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Rağbet Yayınları.Kurtoğlu, R. ve Çiçek, B. (2013), “Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), s. 181-205.
  • Lewis, C.A., JOHN, M. Liz, D. (2005), Religious Orientation, Religious Coping And Happiness Among UK Adults, Personality and Individual Differences, Vol. 38, pp. 1193-1202.
  • Sandıkçı, Ö. and Ger, G. (2007), “Constructing and Representing the Islamic Consumer in Turkey”, Fashion Theory, 11, 189-210.Sezen, A. (2012), “Tüketici Davranışları ve Dindarlık İlişkisi”, Akademik Araştırmalar İndeksi, S. 20, s. 99-115.
  • Soesilowati, E.S. (2010), “Business Opportunities for Halal Products in the Global Market: Muslim Consumer Behaviour and Halal Food Consumption, Journal of Indonesian Social Sciences and Humanities, 3, 151-160.
  • Şahiner, T. (2012), “İnanç Turizmi Potansiyeli ve Halkın İnanç Turizmine Bakışı Açısından Karaman”, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme ABD, Yüksek Lisans Tezi, (Bahadır Akın), Karaman.
  • Özdemir, H. ve Yaylalı, A. (2014), “Tüketicilerin Helal Sertifikalı Ürün Tercihleri Üzerine Bir Araştırma İstanbul İli Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), s. 183-202.
  • Öztürk, A., Nart, S. ve Altunışık, R. (2015), “Tüketicilerin Helal Tüketim Davranışlarının Belirleyicileri: Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde Bir Araştırma”, Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 2, s. 141-160.
  • Tek, Ö.B. ve Özgül, E. (2007), “Modern Pazarlama İlkeleri”, 2. Baskı, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Tiltay, M.A. (2010), Materyalist Eğilim, Dini Değerler, Marka Bağlılığı ve Tüketici Ahlakı Arasındaki İlişkiler, Yüksek Lisans Tezi (Ömer Torlak), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yapıcı, A. (2002), “Dini Yaşayışın Farklı Görünüşleri ve Dogmatik Dindarlık”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 75-117.Yener, D. (2014), “Tüketici Etnosentrizmini Etkileyen Bir Faktör Olarak Dindarlık”, International Journal of Economic and Administrative Studies, Vol. 12, s. 65-84.
Year 2019, Volume: 2019 Issue: 1, 1 - 13, 11.05.2019

Abstract

References

  • KAYNAKÇAAlagöz, S. ve Demirel, E. (2017) “Helal Gıda Sertifikalı Ürünlerin Tüketici Davranışları Üzerine Etkisi: Konya İli Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 28, s. 451-472.
  • Allport, G.W, (1967), Personal Religious Orientation And Prejudice, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 5, pp. 432-443.
  • Bozacı, İ. (2017), “Dini Mesajların Tüketici Algılamaları ve Tercih Eğilimine Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.19, s. 130-142.
  • Bozacı, İ. ve Güler, Y.B. (2015), “Dini Grup Bağlılığı ile Tüketici Tercihleri İlişkilerinin İncelenmesi: Kırıkkale İlinde Gerçekleştirilen Bir Alan Araştırması”, International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 3, s. 163-176.
  • Çubukçuoğlu, M.E. ve Haşıloğlu, S.B. (2012), “Dindarlık Olgusunun Satınalma Davranışı Faktörleri Üzerinde Etkisi”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, C. 4, S. 1, s. 1-18.
  • Derin, N. ve Türk, M. (2016), “Helal Gıda Perakendecilerinin, Pazarlamaya Dönük Problemleri ve Çözüm Önerileri”, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, S. 2, C. 7, s. 86-98.
  • Fam, K.S., Waller, D.S. ve Erdoğan, B.Z. (2004). The İnfluence of Religion on Attitudes Towards The Advertising of Controversial Products. European Journal of Marketing, 35 (5–6), pp. 537–555.
  • Hanzaee, K.H. ve Ramezani, M.R. (2011). “İntention to Halal Products in the World Markets”, Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(5): 1-7.
  • Jafari, A. ve Süerdem, A. (2012). “An Analysis of Material Consumption Culture in The Muslim World”, Marketing Theory. 12(1); 61-79.
  • Ji, Chang-Ho C, İbrahim Y. (2007), Islamic Doctrinal Orthodoxy and Religious Orientations: Scale Development and Validation, The International Journal for the Psychology of Religion, Vol. 17, No. 3, pp. 189-208.
  • Nakyinsige K., Bin C.M.Y. and Sazili A.Q., (2012), “Halal Authenticity İssues İn Meat And Meat Products”, Meat Science, 91, s. 207–214.
  • Kızgın, Y. ve Özkan, B. (2014), “Tüketicilerin Helal Gıda Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi C. 2, S. 1, s. 18-37.
  • Kirman, M.A. (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Rağbet Yayınları.Kurtoğlu, R. ve Çiçek, B. (2013), “Tüketicilerin Helal Ürünler Hakkındaki Algılama, Tutum ve Beklentilerini Tespit Etmeye Yönelik Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), s. 181-205.
  • Lewis, C.A., JOHN, M. Liz, D. (2005), Religious Orientation, Religious Coping And Happiness Among UK Adults, Personality and Individual Differences, Vol. 38, pp. 1193-1202.
  • Sandıkçı, Ö. and Ger, G. (2007), “Constructing and Representing the Islamic Consumer in Turkey”, Fashion Theory, 11, 189-210.Sezen, A. (2012), “Tüketici Davranışları ve Dindarlık İlişkisi”, Akademik Araştırmalar İndeksi, S. 20, s. 99-115.
  • Soesilowati, E.S. (2010), “Business Opportunities for Halal Products in the Global Market: Muslim Consumer Behaviour and Halal Food Consumption, Journal of Indonesian Social Sciences and Humanities, 3, 151-160.
  • Şahiner, T. (2012), “İnanç Turizmi Potansiyeli ve Halkın İnanç Turizmine Bakışı Açısından Karaman”, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme ABD, Yüksek Lisans Tezi, (Bahadır Akın), Karaman.
  • Özdemir, H. ve Yaylalı, A. (2014), “Tüketicilerin Helal Sertifikalı Ürün Tercihleri Üzerine Bir Araştırma İstanbul İli Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), s. 183-202.
  • Öztürk, A., Nart, S. ve Altunışık, R. (2015), “Tüketicilerin Helal Tüketim Davranışlarının Belirleyicileri: Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde Bir Araştırma”, Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları Dergisi, C. 1, S. 2, s. 141-160.
  • Tek, Ö.B. ve Özgül, E. (2007), “Modern Pazarlama İlkeleri”, 2. Baskı, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Tiltay, M.A. (2010), Materyalist Eğilim, Dini Değerler, Marka Bağlılığı ve Tüketici Ahlakı Arasındaki İlişkiler, Yüksek Lisans Tezi (Ömer Torlak), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yapıcı, A. (2002), “Dini Yaşayışın Farklı Görünüşleri ve Dogmatik Dindarlık”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 75-117.Yener, D. (2014), “Tüketici Etnosentrizmini Etkileyen Bir Faktör Olarak Dindarlık”, International Journal of Economic and Administrative Studies, Vol. 12, s. 65-84.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 2019/1 MAKALELER
Authors

Abdulvahap Baydaş

Ethem Kılıç This is me

Yavuz Türkan

Publication Date May 11, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2019 Issue: 1

Cite

APA Baydaş, A., Kılıç, E., & Türkan, Y. (2019). TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Sosyal Bilimler Metinleri, 2019(1), 1-13.
AMA Baydaş A, Kılıç E, Türkan Y. TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Sosyal Bilimler Metinleri. May 2019;2019(1):1-13.
Chicago Baydaş, Abdulvahap, Ethem Kılıç, and Yavuz Türkan. “TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ”. Sosyal Bilimler Metinleri 2019, no. 1 (May 2019): 1-13.
EndNote Baydaş A, Kılıç E, Türkan Y (May 1, 2019) TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Sosyal Bilimler Metinleri 2019 1 1–13.
IEEE A. Baydaş, E. Kılıç, and Y. Türkan, “TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ”, Sosyal Bilimler Metinleri, vol. 2019, no. 1, pp. 1–13, 2019.
ISNAD Baydaş, Abdulvahap et al. “TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ”. Sosyal Bilimler Metinleri 2019/1 (May 2019), 1-13.
JAMA Baydaş A, Kılıç E, Türkan Y. TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Sosyal Bilimler Metinleri. 2019;2019:1–13.
MLA Baydaş, Abdulvahap et al. “TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ”. Sosyal Bilimler Metinleri, vol. 2019, no. 1, 2019, pp. 1-13.
Vancouver Baydaş A, Kılıç E, Türkan Y. TÜKETİM ÜZERİNDE ELTİLİ OLAN FAKTÖRLERİN İNANÇ AÇISINDAN BELİRLENMESİ: BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Sosyal Bilimler Metinleri. 2019;2019(1):1-13.