Research Article
BibTex RIS Cite

Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi

Year 2018, Vol 5 Special Issue 1, 26 - 37, 31.12.2018

Abstract

Bu çalışmanın amacı, normal gelişim gösteren çocuklar ile eğitilebilir zihinsel engelli çocukların rekreatif etkinlikler aracılığı ile kaynaştırılması sonucunda oluşan bakış açılarının incelenmesidir. Araştırma grubunu IQ seviyesi 45-75 arasında değişen ve düzenli olarak rehabilitasyon merkezlerine devam eden 12 eğitilebilir zihinsel engelli ile rehabilitasyon merkezine yakın olan okullar içerisinde tesadüfi olarak seçilen yaşları birbirine yakın olan sağlıklı ve normal IQ düzeyine sahip 12 çocuk olmak üzere toplam 24 çocuk oluşturmuştur. Eğitilebilir zihinsel engelli ve normal gelişim gösteren çocuklara ve çocukların ailelerine çalışmanın genel ve özel niteliği, içeriği, amacı, yöntemi, yeri, saati ve süresi hakkında ayrıntılı bilgi verilmiştir. Çalışma grubuna, haftada 2 gün, günde 90 dakika olmak üzere toplam 8 haftalık çeşitli rekreatif etkinlikler uygulanmıştır. Çalışma programı öncesinde ve sonrasında sağlıklı ve normal çocuklara araştırmacılar tarafından oluşturulan; çocukların cevaplayabilecekleri şekilde ve seviyede hazırlanan 12 soruluk anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerin frekans ve yüzde değerlerine ilişkin dağılımları SPSS 21.0 paket programında değerlendirilerek tablolar haline getirilmiştir. Sonuç olarak, uygulanan ön-test sonrasında normal gelişim gösteren çocukların, engelli çocuklar hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları ve daha önce ortak hiçbir aktivitede yer almadıkları ortaya çıkmıştır. Uygulama sonrası yapılan son testte ise normal gelişim gösteren çocukların zihinsel engelli çocuklara yönelik hem davranış hem de bakış açılarında gelişme olmuştur.

References

  • Babkes, L. (1999). Sport and Physical Activity Socialization of Youth With Moderate Cognitive Needs: An Expectancy-Value Perspective On Parental İnfluence. University of Nothern Colorado. p.48-55.
  • Bayazıt, B. (2006). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Eğlenceli Atletizm Antrenman Programının Psikomotor Özellikleri Üzerine Etkisi. Doktora Tezi (yayınlanmış). Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Baykoç, D., Avcı, N., ve Aslan, N. (1997). İlk ve Ortaöğretim Kurumu Öğretmenlerinin Engellilere ve Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi ve Görüşleri. 4.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Eskişehir.
  • Bolacan, S. (2004). Çubuk RAM Özel Eğitim Raporu. Ankara.
  • Corman, I. (1996). Psikanaliz Açısından Çocuk Eğitimi, (Çeviren: Hüseyin Portakal) Cem Yayınevi. İstanbul.
  • Diken, H.İ. (1998). Sınıfında Zihin Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi (yayınlanmamış). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dörger, D. (2001). Özürlüler ile Yaratıcı Drama. Hacettepe Üniversitesi Aile Hizmetleri ve Uygulama Hizmetleri (AHUM) Etkinliği, Ankara.
  • Duman, S. ve Sukan, H.D. (2014). Fiziksel Aktivitenin Zihinsel Engelli Çocukların Sosyalleşmesine Etkisi. II. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi, Batman Üniversitesi, Batman.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), (1992). Engellilerin Eğitimine İlişkin Genel Değerlendirme ve Model Önerileri, Engelliler İçin Eğitim Modelleri Geliştirme Projesi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
  • Erkan, G. (1999). Oyun ve Özürlü Çocuklar. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu. Yayın. No:4, Ankara, 215-223.
  • Gottlieb, J. & Leyser, Y. (1996). Attitudes of School Parents Toward Mainstreaming: Change Over Decade. Journal of Insructional Psychology, 23(4), 257-265.
  • Hayes, K. & Gunn, P. (1988). Attitudes of Parents and Teachers Toward Mainstreaming, The Exceptional Child, 35, 31-38.
  • İlhan, E.K., Kırımoğlı, H. ve Filozoğlu, Çokluk G. (2013). The Effect of Special and Sports Program on The Quality of Life of The Children With Mental Retardation. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 7(1).
  • Jenkinson, J.C. (1997). Mainstream or Special Educating Students with Disabilities. London: Routledge.
  • Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon, Boş Zamanların Değerlendirilmesi. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kırcaali, İ.,G. (1992). Özel Eğitimde Kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16: 45-50.
  • Kuz, T. (2001). Kaynaştırma Eğitiminin Yararları ve Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi (yayınlanmamış). Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara.
  • Metin, N. ve Güleç, H.Ç. (1999).İlköğretim Okullarındaki Eğitimcilerin Özürlü Çocuklarla Normal Çocukların Kaynaştırıldığı Programlar Hakkındaki Düşüncelerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 59-73.
  • Özer, D. (2001). Engelliler için Beden Eğitimi ve Spor. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Samastı, Z. (1997). Çocuk Bakımı ve Eğitimi. İşaret Yayınları. İstanbul.
  • Sarı, H. (2002). Özel Eğitime Muhtaç Öğrencilerin Eğitimleriyle İlgili Çağdaş Öneriler. Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.Şahin, S. ve Işıtan, S. (2010). Özel Sporların Özel Oyuncusu Olmak: Vaka Sunumu. II. Ulusal Engelli Bireyler için Fiziksel Aktivite Çalıştayı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Şirinkan, A. (2011). 10-15 Yaş İşitme Engelli Öğrencilerde Sportif Eğitsel Oyunların Fiziksel Gelişimlerine Etkisinin Araştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13 (Özel Sayı): 74- 80.
  • Walther, C.S. (1997). Co-Teaching Experiences: The Benefits And Problems That Teachers And Principals Report Over Time. Journal of Learning Disabilities, 30 (4), 395-407.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk Psikolojisi. Remzi Yayınevi, İstanbul.
  • Yeni, E. (2005). Eğitimde Reform. Yüksek Lisans Tezi (yayınlanmamış). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yetim, A. A. (2014). Engelliler Sporuna Sosyolojik Yaklaşım. II. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi. Batman Üniversitesi, Batman.
Year 2018, Vol 5 Special Issue 1, 26 - 37, 31.12.2018

Abstract

References

  • Babkes, L. (1999). Sport and Physical Activity Socialization of Youth With Moderate Cognitive Needs: An Expectancy-Value Perspective On Parental İnfluence. University of Nothern Colorado. p.48-55.
  • Bayazıt, B. (2006). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Eğlenceli Atletizm Antrenman Programının Psikomotor Özellikleri Üzerine Etkisi. Doktora Tezi (yayınlanmış). Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kocaeli.
  • Baykoç, D., Avcı, N., ve Aslan, N. (1997). İlk ve Ortaöğretim Kurumu Öğretmenlerinin Engellilere ve Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi ve Görüşleri. 4.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Eskişehir.
  • Bolacan, S. (2004). Çubuk RAM Özel Eğitim Raporu. Ankara.
  • Corman, I. (1996). Psikanaliz Açısından Çocuk Eğitimi, (Çeviren: Hüseyin Portakal) Cem Yayınevi. İstanbul.
  • Diken, H.İ. (1998). Sınıfında Zihin Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi (yayınlanmamış). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Dörger, D. (2001). Özürlüler ile Yaratıcı Drama. Hacettepe Üniversitesi Aile Hizmetleri ve Uygulama Hizmetleri (AHUM) Etkinliği, Ankara.
  • Duman, S. ve Sukan, H.D. (2014). Fiziksel Aktivitenin Zihinsel Engelli Çocukların Sosyalleşmesine Etkisi. II. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi, Batman Üniversitesi, Batman.
  • DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), (1992). Engellilerin Eğitimine İlişkin Genel Değerlendirme ve Model Önerileri, Engelliler İçin Eğitim Modelleri Geliştirme Projesi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir.
  • Erkan, G. (1999). Oyun ve Özürlü Çocuklar. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu. Yayın. No:4, Ankara, 215-223.
  • Gottlieb, J. & Leyser, Y. (1996). Attitudes of School Parents Toward Mainstreaming: Change Over Decade. Journal of Insructional Psychology, 23(4), 257-265.
  • Hayes, K. & Gunn, P. (1988). Attitudes of Parents and Teachers Toward Mainstreaming, The Exceptional Child, 35, 31-38.
  • İlhan, E.K., Kırımoğlı, H. ve Filozoğlu, Çokluk G. (2013). The Effect of Special and Sports Program on The Quality of Life of The Children With Mental Retardation. Nigde University Journal of Physical Education and Sport Sciences, 7(1).
  • Jenkinson, J.C. (1997). Mainstream or Special Educating Students with Disabilities. London: Routledge.
  • Karaküçük, S. (2005). Rekreasyon, Boş Zamanların Değerlendirilmesi. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kırcaali, İ.,G. (1992). Özel Eğitimde Kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16: 45-50.
  • Kuz, T. (2001). Kaynaştırma Eğitiminin Yararları ve Kaynaştırma Eğitimine İlişkin Tutumların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi (yayınlanmamış). Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara.
  • Metin, N. ve Güleç, H.Ç. (1999).İlköğretim Okullarındaki Eğitimcilerin Özürlü Çocuklarla Normal Çocukların Kaynaştırıldığı Programlar Hakkındaki Düşüncelerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 59-73.
  • Özer, D. (2001). Engelliler için Beden Eğitimi ve Spor. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Samastı, Z. (1997). Çocuk Bakımı ve Eğitimi. İşaret Yayınları. İstanbul.
  • Sarı, H. (2002). Özel Eğitime Muhtaç Öğrencilerin Eğitimleriyle İlgili Çağdaş Öneriler. Pegem Akademi yayıncılık, Ankara.Şahin, S. ve Işıtan, S. (2010). Özel Sporların Özel Oyuncusu Olmak: Vaka Sunumu. II. Ulusal Engelli Bireyler için Fiziksel Aktivite Çalıştayı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Şirinkan, A. (2011). 10-15 Yaş İşitme Engelli Öğrencilerde Sportif Eğitsel Oyunların Fiziksel Gelişimlerine Etkisinin Araştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13 (Özel Sayı): 74- 80.
  • Walther, C.S. (1997). Co-Teaching Experiences: The Benefits And Problems That Teachers And Principals Report Over Time. Journal of Learning Disabilities, 30 (4), 395-407.
  • Yavuzer, H. (1992). Çocuk Psikolojisi. Remzi Yayınevi, İstanbul.
  • Yeni, E. (2005). Eğitimde Reform. Yüksek Lisans Tezi (yayınlanmamış). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yetim, A. A. (2014). Engelliler Sporuna Sosyolojik Yaklaşım. II. Uluslararası Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor Kongresi. Batman Üniversitesi, Batman.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Leisure and Recreation Studies
Authors

Melike Patlar This is me

Betül Bayazıt This is me

Selami Uçar This is me

Umut Dolu

Okan Serhat Tuncil This is me

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Vol 5 Special Issue 1

Cite

APA Patlar, M., Bayazıt, B., Uçar, S., Dolu, U., et al. (2018). Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi26-37.
AMA Patlar M, Bayazıt B, Uçar S, Dolu U, Tuncil OS. Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. Published online December 1, 2018:26-37.
Chicago Patlar, Melike, Betül Bayazıt, Selami Uçar, Umut Dolu, and Okan Serhat Tuncil. “Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı Ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, December (December 2018), 26-37.
EndNote Patlar M, Bayazıt B, Uçar S, Dolu U, Tuncil OS (December 1, 2018) Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi 26–37.
IEEE M. Patlar, B. Bayazıt, S. Uçar, U. Dolu, and O. S. Tuncil, “Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi”, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, pp. 26–37, December 2018.
ISNAD Patlar, Melike et al. “Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı Ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi”. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. December 2018. 26-37.
JAMA Patlar M, Bayazıt B, Uçar S, Dolu U, Tuncil OS. Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018;:26–37.
MLA Patlar, Melike et al. “Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı Ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi”. Sportif Bakış: Spor Ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018, pp. 26-37.
Vancouver Patlar M, Bayazıt B, Uçar S, Dolu U, Tuncil OS. Normal Gelişim Gösteren Çocukların Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarla Rekreatif Etkinlikler Aracılığı ile Kaynaştırılması Sonucunda Oluşan Bakış Açısının İncelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018:26-37.