Aim of this study is to examine the effects of educational games on the anger levels of
mentally disabled children. First grade 56 disabled children in age of 8 - 15 who are studying at the
Ağrı special education practicing center that is affiliated with directorate of national education located
at Ağrı province, participated into the research. Children were randomly selected and divided into
two groups as test group and control group. While education game studies were applied on the test
group for 3 hours in one day of the week for 8 weeks, the control group only continued its studies in
the special education center. Anger scale and anger expression scale were applied on the parents of
subjects in the pre-study and post-study process. It was determined that data showed normal
distribution by making normality test. Two-paired samples T test was used in intra-group
comparisons, independent T test was used in the intergroup comparisons. Margin of error was
regarded as 0.05 in this study. When the findings obtained were examined; a statistically significant
difference could not be found between the last test results of test and control groups. On the other
hand, a statistically significant difference could not be found between the pretest posttest results of the
test group, however, when pretest-posttest test results of the control group regarding continuous
anger and extrinsic anger state were compared, it is seen that posttest results are significantly higher
(P<0,05). In the comparison of pretest-posttest test results of the test group and control group in terms
of disability condition, a statistically significant difference could not be found between pretest-posttest
test results of individuals who have two types of disability in the test group. On the other hand, when
continuous anger and extrinsic anger means of autistic individuals in the control group were
examined, it is seen that posttest test results are higher at a statistically significant extent (P<0.05).
Bu çalışmanın amacı eğitsel oyunların zihinsel engelli çocukların öfke düzeylerine etkisini
incelemektir. Araştırmaya, Ağrı ilinde bulunan milli eğitim müdürlüğüne bağlı Ağrı özel eğitim
uygulama merkezinde eğitim alan 1. kademe yaşları 8-15 arasın da olan 56 engelli çocuk katılmıştır.
Çocuklar rastgele seçilerek, deney ve kontrol grubu şeklinde iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna 8
hafta süre ile haftada 1 gün 3 saat, eğitsel oyun çalışmaları uygulanmış olup kontrol grubu yalnızca
özel eğitim merkezinde ki çalışmalarına devam etmiştir. Çalışma öncesi ve sonrası olmak üzere
deneklerin ebeveynlerine sürekli öfke ve öfke ifade tarzı ölçeği uygulanmıştır. Verilerin normallik
sınaması yapılarak normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Grup içi karşılaştırmalarda two paired
samples T testi kullanılmış olup gruplar arası karşılaştırmalarda ise independent T testi kullanılmıştır.
Bu çalışmada hata payı 0.05 alınmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde; deney ve kontrol grubuna
ilişkin son test sonuçları arasında istatistiksel olarak herhangi bir anlamlı farklılık tespit edilememiştir.
Diğer taraftan, deney grubuna ilişkin ön test son test sonuçları arasında da istatistiksel olarak
herhangi bir anlamlı farklılık tespit edilememiştir ancak kontrol grubunun sürekli öfke ve dışa yönelik
öfke durumuna ilişkin ön test-son test sonuçları karşılaştırıldığında son test sonuçlarının anlamlı
ölçüde yüksek olduğu görülmektedir (P<0,05). Deney ve kontrol grubuna ilişkin engel durumları
açısından ön test-son test sonuçlarının karşılaştırılmasında ise deney grubunda bulunan iki engel
türüne sahip bireylerin ön test-son test sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit
edilememiştir. Diğer yandan kontrol grubunda bulunan otizm’li bireylerin sürekli öfke ve dışa
yönelik öfke ortalamaları incelendiğinde son test sonuçlarının istatistiksel olarak anlamlı ölçüde
yüksek olduğu görülmektedir (P<0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Physical Education and Sports |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |