Objectives in the fields of Life Sciences and Social Studies are included in primary school programs in Turkey. It is extremely important that these courses, which have gains related to recognizing life, making sense of life and acquiring life skills, are given in early childhood, which is a special period in the development of human life and acquisition of basic skills, before primary school. In this study, how the subject areas of 1st, 2nd and 3rd grade Life Studies and 4th grade Social Studies are handled in the pre-school period and how these two courses are reflected in the researches in Turkey are discussed. Before starting the research, the subjects of Life Sciences and Social Studies that will be included in the research were determined within the criteria. Studies published and accessible between 2010-2021 were examined. In the light of the findings, it was found that there were more associations with the achievements of the life studies program in terms of cognitive development, self-care skills, social and emotional development and language development areas of the preschool program, and less with the achievements of the social studies program; It was concluded that most of the researches examined were studied in the field of social studies.
Türkiye’de Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler alanlarına ait kazanımlar ilkokul programlarında yer almaktadır. Hayatı tanıma, anlamlandırma ve yaşam becerileri edinme ile ilgili kazanımlara sahip bu derslerin ilkokul döneminden önce insan yaşamının gelişimi ve temel becerilerin ediniminde özel bir dönem olan erken çocukluk döneminde de verilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada ise okul öncesi dönemde 1, 2 ve 3.sınıf Hayat Bilgisi ve 4.sınıf Sosyal Bilgiler konu alanlarının nasıl ele alındığı ve bu iki dersin Türkiye özelinde araştırmalara nasıl yansıdığı ele alınmıştır. Araştırmada literatür taramasına dayalı olarak doküman incelemesi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmaya başlamadan önce araştırma kapsamına girecek Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler konuları kriterler dâhilinde belirlenmiştir. 2010-2021 yılları arasında yayınlanan ve ulaşılabilen araştırmalar incelenmiştir. Bulgular ışığında okul öncesi programına ait bilişsel gelişim, öz bakım becerileri, sosyal ve duygusal gelişim ve dil gelişim alanları açısından hayat bilgisi programına ait kazanımlarla daha çok, sosyal bilgiler programına ait kazanımlarla ise daha az ilişkilendirmeler olduğu; incelenen araştırmaların çoğunun ise sosyal bilgiler alanında çalışıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |