Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin eğitimdeki sosyal adalet algılarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışmada bir nicel araştırma yöntemi olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler İstanbul’da bulunan beş ilkokuldaki 475 dördüncü sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde, şu adımlar izlenmiştir: (1) İlgili alanyazın gözden geçirilmiş ve sınıf öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır; (2) taslak ölçek geliştirilerek uzman görüşleri alınmıştır; (3) 39 maddeden oluşan ölçek, açıklık, anlaşılırlık ve uygulanabilirlik kontrolü amacıyla 20 öğrenciye uygulanmştır; (4) Veriler iki aşamada, sırasıyla, 150 ve 325 dördüncü sınıf öğrencisinin katılımıyla toplanmıştır; (5) Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Kaiser-Meyer-Olkin ölçüm değeri .77 olup Bartlett testi anlamlıdır. Açımlayıcı faktör analizi (EFA) sonuçları, toplam varyansı %52 düzeyinde açıklayan 3 faktörlü ve 13 maddelik bir ölçek ortaya koymuştur. Faktörler alanyazın ile uyumlu olarak katılımcı adalet, tanıyıcı adalet ve dağıtıcı adalet olarak isimlendirilmiştir. Birinci ve ikinci derece CFA (sırasıyla χ2 / df: 1.89 ve χ2 / df: 1.86) ölçeğin geçerliğini doğrulamıştır. Ölçeğin güvenirliği .78 olarak bulunmuştur. Sonuçta, İlkokul Öğrencileri için Eğitimde Sosyal Adalet Algısı Ölçeği (ESA) adı verilen, 3 faktörlü ve 13 maddelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. Bu ölçeğin ileride yapılacak ilişkili araştırmalarda kullanımının sınıf ortamında sosyal adalet dinamikleri ve bunların öğrencilerin akademik, davranışsal ve sosyal-duygusal gelişim süreçleri üzerindeki etkileri üzerine ışık tutması beklenmektedir.
The purpose of this research was to develop a valid and reliable scale for measuring the primary school students’ perceived social justice in educational environments. A descriptive survey design was used. The data was collected from 475 fourth-grade students studying at five primary schools in Istanbul, Turkey. During the scale development, the following steps were taken: (1) The existing literature was reviewed and elementary school teachers’ opinions were gathered; (2) a draft scale was developed and the experts’ opinions were obtained; (3) the scale with 39 items was applied to 20 students for clarity, comprehensibility and applicability purposes; (4) the actual data was collected in two phases with the participation of 150 and 325 fourth-grade students, respectively; (5) Exploratory and confirmatory factor analyses were conducted. The preliminary analysis showed that the value of Kaiser-Meyer-Olkin was .77 and the Bartlett’s sphericity test was statistically significant. The results of the exploratory factor analysis (EFA) revealed a 3-factor structure with 13 items, explaining 52% of the total variance. The factors, compatible with the literature, were named as participatory justice, recognitional justice and distributive justice. The results of the first and the second order confirmatory factor analysis (CFA) were satisfactory (χ2/df: 1.89 and χ2/df: 1.86, respectively). The internal consistency reliability of the overall scale was .78. Finally, a valid and reliable 3-factor, 13 statements instrument, called Perceived Social Justice in Education Scale (PSJES) was developed. The use of this instrument in future related studies would hopefully shed light on the social justice dynamics in classrooms and their impacts on students’ academic, behavioural and social-emotional outcomes.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |