Yarı-deneysel desenle yapılan bu çalışmaya 62 ilkokul 4. Sınıf öğrencisi (Kontrol Grubu n:32; Deney grubu n:30) katılmıştır. Deneysel süreçte, ön-test ve son- test olarak “Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyum Ölçeği”, “Problem Çözmeye İlişkin Karar Verme Ölçeği” ve “Sabırlı Davranış Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için Mann Whitney U testi ve Bağımsız örneklemler için t-Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, zekâ oyunlarının öğrencilerin okul doyumlarını, karar verme becerilerini ve sabırlı davranış gösterme becerilerini olumlu yönde etkilediğini ve ölçek puanlarında önemli bir artışa sebep olduğunu göstermiştir. Ancak, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır.
62 primary school 4th-grade students (Control Group n: 32; Experimental group n: 30) participated in this study conducted with a quasi-experimental design. In the experimental process, “Overall School Satisfaction Scale for Children”, “Decision Making Scale for Problem Solving” and “Scale of Uncomplaining Behavior" were administered as pre-test and post-test. Mann Whitney U test and independent samples t-test were utilized for the analysis of the data obtained from the study. The results of the research showed that intelligence games positively affected the students' school satisfaction, decision making skills and patient behaviors and caused a significant increase in the scale scores. However, there was no significant difference according to gender.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |