This study, which was conducted to evaluate the Life Studies lesson in life skills education, was carried out with a case study model. In the sample of the study, there are 30 classroom teachers working in state schools of Nizip district of Gaziantep. While choosing this sample, easily accessible situation sampling was used. While collecting the data of the research, "Teacher Interview Form" was used. In this form, there are open-ended questions for life skills education in the Life Studies lesson. The answers given by classroom teachers to the questions of this form constitute the data of the study. The percentage and frequency analysis technique of the descriptive analysis method was used in the analysis of the research data. In the analysis processes performed with this technique, each question posed to classroom teachers was considered as a sub-problem and three themes were created for the answers of each of these sub-problems. As a result of the research, it was revealed that teachers' views on life skills education in the Social Studies course were different. Some teachers stated that the course carries the desired efficiency and competence for life skills training; Some of them argued that the necessary importance was given to the lesson and that the teachers were equipped for life skills.
Yaşam becerileri eğitiminde Hayat Bilgisi dersini değerlendirmek amacıyla yapılan bu araştırma, durum çalışması modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örnekleminde, Gaziantep’in Nizip ilçesinin devlet okullarında çalışan 30 sınıf öğretmeni bulunmaktadır. Bu örneklem seçilirken kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri toplanırken “Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Bu formda, Hayat Bilgisi dersinde yaşam becerileri eğitimine yönelik açık uçlu sorular bulunmaktadır. Bu formun sorularına yönelik sınıf öğretmenlerinin vermiş olduğu yanıtlar, araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde, betimsel analiz yönteminin yüzde ve frekans analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Bu teknikle yapılan analiz işlemlerinde, sınıf öğretmenlerine yöneltilen her bir soru alt problem olarak ele alınmış ve bu alt problemlerin her birinin yanıtları için üç tema oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda Hayat Bilgisi dersinde yaşam becerileri eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin farklı olduğu ortaya çıkmıştır. Bazı öğretmenler, dersin yaşam becerileri eğitimi için istenilen yeterliliği, verimliliği taşıdığını; derse gerekli önemin verildiğini ve öğretmenlerin yaşam becerileri için donanımlı olduğunu bazıları ise bu ifadelerin aksi yönde görüşler ileri sürmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |