Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknopedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2020, , 131 - 150, 26.06.2020
https://doi.org/10.38015/sbyy.750007

Abstract

Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknopedagojik alan bilgisi yeterliliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinin çeşitli ilçelerinde 2017/2018 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 91 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanmıştır. Veri toplama aracı olarak “Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler sosyal bilimler için istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterlilikleri, TPAB alt boyutlarına göre incelenmiş ve veriler tablolar halinde verilmiştir. Araştırma bulguları genel olarak değerlendirildiğinde ulaşılan sonuçlara göre; çalışma grubunda yer alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu çalıştıkları okulda ihtiyaç duydukları teknolojiye ulaşabilmekte ve teknoloji kullanma konusunda kendilerini yeterli görmektedirler. Araştırmada cinsiyet ve hizmet süresi, görev yaptıkları kurumda ihtiyaç duydukları teknolojiye erişme imkanına değişkenlerine göre TBAP yeterlikleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bunun yanı sıra, çalışma grubunda yer alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin yaş gruplarına göre teknoloji, teknolojik alan, pedagojik alan bilgisi, teknolojik pedagoji bilgisi ve teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamasına karşın pedagojik bilgi yeterlilik düzeyleri alt boyutunda 23-28 yaş grubu lehine anlamlı fark tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgular doğrultusunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojiyi eğitim süreçlerine entegre etmelerine yönelik önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akşin, A. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Yeterlilikleri: Amasya İli Örneği. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Altunoğlu, A. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) düzeyleri ve Teknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Avcı, T. (2014). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Özgüven Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi,Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Baran, E. ve Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.30, S.1, s.15-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.Ankara: Pegem Akademi. Cambazoğlu-Bilici, S. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Öz Yeterlilikleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Coşkun, M. K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Dereli, İ. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Alan Bilgisi Ve Teknolojiye Yönelik İnançlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Gelen, İ. (2017). P21 Program ve öğretiminde 21.yy beceri çerçeveleri. Disiplinler Arası Eğitim Araştırmaları Derneği, 15-29.
  • Gündoğan, M. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknoloji Yeterlik Düzeyleri (Bursa ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Horzum, M. B., Akgün, Ö. E. ve Öztürk, E. (2014). The psychometric properties of the technological pedagogical content knowledge scale. İnternational Online Journal of Educational Science, 6(3), 544-557.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, M. T. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknopedagojik Eğitim Yeterlilikleri ve Akıllı Tahta Öz- Yeterliklerinin İncelenmesi: Afyonkarahisar Örneği. Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Koehler, M.J. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Educationé, C.9, S.1, s.60-70.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. 07.04.2019 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir . Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. 01.05.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-, adresinden erişilmiştir. Mishra, P. veKoehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, C.108,s.1017-1054.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teachin. American Educational Research Association, 4-14.
  • Turgut, T. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmelerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterlilikleri: Karabük İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Wright, B. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Öz Yeterlik İnanç Düzeyleri ile Web 2.0Uygulamaları Kullanım Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, D. (2014). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin Belirlenmesi: Çoklu Durum Çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, E. Ö. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknoloji Okuryazarlığı Düzeylerinin ve Teknoloji ile Bütünleştirilmiş, Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yurdakul, I. ve Odabaşı, F. (2013). Teknopedagojik eğitim modeli. (Ed. Kabakçı-Yurdakul, I.). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s.41-67). Ankara: Anı Yayıncılık.
Year 2020, , 131 - 150, 26.06.2020
https://doi.org/10.38015/sbyy.750007

Abstract

References

  • Akşin, A. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) Yeterlilikleri: Amasya İli Örneği. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Altunoğlu, A. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (Tpab) düzeyleri ve Teknolojiye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Avcı, T. (2014). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Özgüven Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi,Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Baran, E. ve Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.30, S.1, s.15-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.Ankara: Pegem Akademi. Cambazoğlu-Bilici, S. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi ve Öz Yeterlilikleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Coşkun, M. K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Dereli, İ. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknopedagojik Alan Bilgisi Ve Teknolojiye Yönelik İnançlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Gelen, İ. (2017). P21 Program ve öğretiminde 21.yy beceri çerçeveleri. Disiplinler Arası Eğitim Araştırmaları Derneği, 15-29.
  • Gündoğan, M. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknoloji Yeterlik Düzeyleri (Bursa ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Horzum, M. B., Akgün, Ö. E. ve Öztürk, E. (2014). The psychometric properties of the technological pedagogical content knowledge scale. İnternational Online Journal of Educational Science, 6(3), 544-557.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, M. T. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknopedagojik Eğitim Yeterlilikleri ve Akıllı Tahta Öz- Yeterliklerinin İncelenmesi: Afyonkarahisar Örneği. Doktora Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Koehler, M.J. & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Educationé, C.9, S.1, s.60-70.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. 07.04.2019 tarihinde https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf adresinden erişilmiştir . Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. 01.05.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103847686-, adresinden erişilmiştir. Mishra, P. veKoehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, C.108,s.1017-1054.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teachin. American Educational Research Association, 4-14.
  • Turgut, T. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmelerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterlilikleri: Karabük İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Wright, B. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Öz Yeterlik İnanç Düzeyleri ile Web 2.0Uygulamaları Kullanım Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, D. (2014). Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin Belirlenmesi: Çoklu Durum Çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, E. Ö. (2011). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknoloji Okuryazarlığı Düzeylerinin ve Teknoloji ile Bütünleştirilmiş, Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yurdakul, I. ve Odabaşı, F. (2013). Teknopedagojik eğitim modeli. (Ed. Kabakçı-Yurdakul, I.). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s.41-67). Ankara: Anı Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Serpil Demirezen 0000-0002-4399-694X

Hilal Keleş 0000-0002-4093-919X

Publication Date June 26, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Demirezen, S., & Keleş, H. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknopedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 4(1), 131-150. https://doi.org/10.38015/sbyy.750007

Cited By








Flag Counter