Değerler, olması gereken davranış şekilleri veya hayatın amaçları ile ilgili inançlarımıza ve davranışlarımıza yön veren ölçülerdir. Aile değerlerin edinildiği birincil yer olduğundan değerlerin çocuklara kazandırılmasında en büyük görev ailelere düşmektedir. Çocuklar için değerleri kazandırmakta aile en önemli öğe olduğu için ailelere yönelik değer odaklı aile eğitim programı geliştirilmesi planlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı değer odaklı aile eğitim programı geliştirilmesinde ailelerin çocuklarının kazanmasının istediği kök değerlerin belirlenmesidir. 2020-2021 Eğitim Öğretim yılında Gümüşhane İl merkezindeki dört anaokulundaki 205 aile araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan “Değer Öncelik Formu ” ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Betimsel nitelikte tarama modeline uygun olarak yapılan bu çalışma doküman analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada ailelerin değer odaklı aile eğitiminde hangi değerlere daha ağırlık verdiğini, çocuğunun hangi değerleri kazanmasının istediğini belirlemek ve ona göre aile eğitim program içeriğini oluşturmak açısından önemlidir. Değer odaklı aile eğitim programında MEB tarafından on kök değerimiz olarak belirlenen saygı, sevgi, sabır, dürüstlük, dostluk, yardımlaşma, adalet, öz denetim, sorumluluk ve vatanseverlik değerleri yer alacaktır. Ailelerin adalet, sorumluluk, sevgi, dürüstlük değerlerini öncelendiği, dostluk ve yardımlaşma değerlerini en az önemsediği belirlenmiştir. Ayrıca ailelerin çocuklarının kazanmasının istediği değerlerin çocuğun yaşına, anne ve babanın yaşına, annenin ve babanın eğitimine, annenin ve babanın mesleğine, aile birlikteliğine ve ailenin gelir düzeyine göre değişimi tespit edilmiştir.
Prof. Dr. Ufuk ŞİMŞEK
Values are the measures that direct our beliefs and behaviors about the forms of behavior that should be or the purposes of life. Since the family is the primary place where values are acquired, the biggest responsibility falls on the families in bringing the values to the children. Since family is the most important element in gaining values for children, it is planned to develop a value-oriented family education program for families. The aim of this research is to determine the root values that families want their children to gain in developing a value-oriented family education program. 205 families in four kindergartens in the city center of Gümüşhane in the academic year 2020-2021 constitute the study group of the research. In the research, "Value Priority Form" and Personal Information Form created by the researcher were used as data collection tools. This study, which is done in accordance with the descriptive scanning model, will be analyzed by document analysis method. In the study, it is important in terms of determining which values families attach more importance to value-oriented family education, which values their children want to gain, and to create the content of the family education program accordingly. Value-oriented family education program will include values of respect, love, patience, honesty, friendship, solidarity, justice, self-control, responsibility and patriotism, which are determined as our ten core values by the Ministry of National Education. It has been determined that families prioritize the values of justice, responsibility, love and honesty, and give the least importance to the values of friendship and cooperation. In addition, the changes in the values that families want their children to earn according to the age of the child, the age of the mother and father, the education of the mother and father, the profession of the mother and father, the family unity and the income level of the family have been determined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |