Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Relationship Between Creative Personality Traits and Creativity Support Skills of Classroom Teacher Candidates

Year 2021, , 177 - 190, 30.06.2021
https://doi.org/10.38015/sbyy.911805

Abstract

The aim of this study is to examine the relationship between creative personality traits of classroom teacher candidates and their ability to support creativity. In addition to this relationship, the creative personality skills and skills of classroom teacher candidates were examined according to the variants of class level, gender and type of school graduated. For this purpose 1, 2, 3 and 4 in the Department of primary education of the faculty of education of a state university located in the Mediterranean region. 244 classroom teachers who study at grade levels Constitution the candidate. Quantitative research methods are designed according to the scanning model, which was developed by the researcher, the data in the first study, "personal information form", the Şahin and Danışman (2007) developed by the “creative personality traits scale” and and the "Teacher Index Scale Supporting Creativity" developed by Soh (2000) and adapted to Turkish by Dikici (2013) were collected. to the results of the research; it seems that there is a positive, high-level meaningful relationship between the creative personality traits of the classroom teacher candidates and their ability to support creativity. Creative personality traits for prospective teachers, by school type and gender, a significant difference can be seen that note, according to the class level 1-3, 1-4 and 2-3, 2-4, there is a significant difference between grade levels. By supporting prospective teachers for the skills of creativity, gender and school type is not a significant difference can be seen again, there is a significant difference between grade levels 1-4 and 2-4 according to the class level. The results of the research were compared, discussed and interpreted with similar research results. In light of the results obtained from the research, it may be recommended to add compulsive or selective courses to the license program of classroom teaching that will contribute to the development of the level of creativity.

References

  • Altın, B. (2010). İlköğretimde görevli öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarıyla yaratıcılıkları ilişkisi (Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Aslan, N., & Arslan Cansever, B. (2010). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3) , 333-340.
  • Belet Boyacı, Ş.D., & Güner Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708-738.
  • Cerit, Y. (2008a). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 693-712.
  • Çağ Adıgüzel, D. (2016). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerileri ile öğretmen davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. erciyes üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207–237.
  • Dikici, A. (2013). Yaratıcılığı destekleyen ilköğretim öğretmenleri indeksi ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 307-324.
  • Durnacı, Ü., & Ültay, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimleri. Turkish Journal of Primary Education, 5(2) , 75-97.
  • Eragamreddy, N. (2013). Teaching creative thinking skills. International Journal of English Language & Translation Studies, 1(2), 124-145.
  • Gök, B., & Erdoğan T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44 (2), 29-51.
  • Gülel, G. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Işık, D.A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı bireyler yetiştirmede görev ve sorumlulukları, International Journal Of Social Science, 6(6), 585-601.
  • İlter, İ., & Köksalan, B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine olan tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 113-128.
  • İşleyen, T., & Küçük, B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi/Examining. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(8), 155-168.
  • Kılıç, F., Yavuz Konokman, G., & Yanpar Yelken, T. (2018). Yaratıcı öğrenme ortamı değerlendirme ölçeği geliştirme: açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1359-1370.
  • Koray, Y. (2004). Fen eğitiminde yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenmenin öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 580-599.
  • Lee, R. (2013). Pre-service teachers' personality traits and creative behaviors as predictors of their support of children's creativity. (Doctoral dissertation). University of Florida, Gainesville, Florida, A.B.D. Milli Eğitim Bakanlığı (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı. Ankara
  • Özel, A. & Bayındır, N. (2015). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik öğretimsel davranışları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5) , 348-358 .
  • Özerbaş, M.A. (2011). Yaratıcı düşünme öğrenme ortamının akademik başarı ve bilgilerin kalıcılığa etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705.
  • Özmusul, M. (2012). Öğretmen eğitiminde yaratıcılık ve inovasyon. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 731-746.
  • Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde yaratıcı düşünme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 77-84.
  • Pehlivan, N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcılık düzeyleri ile yaratıcılığı destekleme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Polat, M., & Kontaş, H. (2018). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3) , 1702-1721.
  • Şahin, F., & Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı kişilik özellikleri ölçeği: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 747-760.
  • Temi̇zkan, M. (2013). Türkçe öğretiminde yaratıcı düşünmeyi geliştirme bakımından Nasreddin Hoca fkraları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 195-223.
  • Trnova, E., & Joseph. T. (2014). Implementation of creativity in science teacher training. International Journal On New Trends In Education And Their Implications, 5 (3), 54-63.
  • Torrance, E.P. (1977). Creativity in the classroom: what research says to the teacher. Washington: National Education Association. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED132593.pdf
  • Turan, M., & Yıldırım, E., & Tıkman, F . (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4) , 217-242.
  • Türer, A. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve sorunlar-I. http://w3.balikesir.edu.tr/~aturer/ogretmenyetistirme Türkmen, N. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve yaratıcılık düzeylerinin karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Vale, I., & Barbosa, A. (2015). Mathematics creativity in elementary teacher training. Journal of the European Teacher Education Network, 10, 101-109.
  • Yenilmez, K., & Yolcu, B. (2007) Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95- 105.

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Kişilik Özellikleri ile Yaratıcılığı Destekleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2021, , 177 - 190, 30.06.2021
https://doi.org/10.38015/sbyy.911805

Abstract

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri ile yaratıcılığı destekleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmada bu ilişkiye ek olarak; sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri ve yaratıcılığı destekleme becerilerileri; sınıf düzeyi, cinsiyet ve mezun olunan okul türü değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Akdeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde, 1, 2, 3 ve 4. sınıf düzeylerinde öğrenim gören 244 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre tasarlanan çalışmada veriler; araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", Şahin ve Danışman (2007) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği” ve Soh (2000) tarafından geliştirilen ve Dikici (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan "Yaratıcılığı Destekleyen Öğretmen İndeksi Ölçeği" aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmadan ulaşılan sonuçlara göre; sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri ile yaratıcılığı destekleme becerileri arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri için, cinsiyete ve mezun olunan okul türüne göre anlamlı bir fark görülmemekte, sınıf düzeyine göre ise 1-3, 1-4 ve 2-3, 2-4 sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir fark görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcılığı destekleme becerileri için ise cinsiyete ve mezun olunan okul türüne göre yine anlamlı bir fark görülmemekte, sınıf düzeyine göre ise 1-4 ve 2-4 sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir fark görülmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar benzer araştırma sonuçları ile karşılaştırılmış, tartışılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında; sınıf öğretmenliği lisans programına öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyinin gelişimine katkı sağlayacak zorunlu veya seçmeli derslerin eklenmesi önerilebilir.

References

  • Altın, B. (2010). İlköğretimde görevli öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarıyla yaratıcılıkları ilişkisi (Yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Aslan, N., & Arslan Cansever, B. (2010). Eğitimde yaratıcılığın kullanımına ilişkin öğretmen tutumları. TÜBAV Bilim Dergisi, 2(3) , 333-340.
  • Belet Boyacı, Ş.D., & Güner Özer, M. (2019). Öğrenmenin geleceği: 21. yüzyıl becerileri perspektifiyle Türkçe dersi öğretim programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708-738.
  • Cerit, Y. (2008a). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(6), 693-712.
  • Çağ Adıgüzel, D. (2016). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerileri ile öğretmen davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı arasındaki ilişki. (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. erciyes üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207–237.
  • Dikici, A. (2013). Yaratıcılığı destekleyen ilköğretim öğretmenleri indeksi ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 307-324.
  • Durnacı, Ü., & Ültay, N. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimleri. Turkish Journal of Primary Education, 5(2) , 75-97.
  • Eragamreddy, N. (2013). Teaching creative thinking skills. International Journal of English Language & Translation Studies, 1(2), 124-145.
  • Gök, B., & Erdoğan T. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44 (2), 29-51.
  • Gülel, G. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcılık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Işık, D.A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı bireyler yetiştirmede görev ve sorumlulukları, International Journal Of Social Science, 6(6), 585-601.
  • İlter, İ., & Köksalan, B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine olan tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 113-128.
  • İşleyen, T., & Küçük, B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi/Examining. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(8), 155-168.
  • Kılıç, F., Yavuz Konokman, G., & Yanpar Yelken, T. (2018). Yaratıcı öğrenme ortamı değerlendirme ölçeği geliştirme: açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1359-1370.
  • Koray, Y. (2004). Fen eğitiminde yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenmenin öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 580-599.
  • Lee, R. (2013). Pre-service teachers' personality traits and creative behaviors as predictors of their support of children's creativity. (Doctoral dissertation). University of Florida, Gainesville, Florida, A.B.D. Milli Eğitim Bakanlığı (1973). Milli eğitim temel kanunu. Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı. Ankara
  • Özel, A. & Bayındır, N. (2015). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik öğretimsel davranışları. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (5) , 348-358 .
  • Özerbaş, M.A. (2011). Yaratıcı düşünme öğrenme ortamının akademik başarı ve bilgilerin kalıcılığa etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705.
  • Özmusul, M. (2012). Öğretmen eğitiminde yaratıcılık ve inovasyon. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 731-746.
  • Öztürk, Ş. (2004). Eğitimde yaratıcı düşünme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 77-84.
  • Pehlivan, N. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcılık düzeyleri ile yaratıcılığı destekleme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Polat, M., & Kontaş, H. (2018). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3) , 1702-1721.
  • Şahin, F., & Danışman, Ş. (2017). Yaratıcı kişilik özellikleri ölçeği: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 747-760.
  • Temi̇zkan, M. (2013). Türkçe öğretiminde yaratıcı düşünmeyi geliştirme bakımından Nasreddin Hoca fkraları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 195-223.
  • Trnova, E., & Joseph. T. (2014). Implementation of creativity in science teacher training. International Journal On New Trends In Education And Their Implications, 5 (3), 54-63.
  • Torrance, E.P. (1977). Creativity in the classroom: what research says to the teacher. Washington: National Education Association. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED132593.pdf
  • Turan, M., & Yıldırım, E., & Tıkman, F . (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences, 11(4) , 217-242.
  • Türer, A. (2009). Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve sorunlar-I. http://w3.balikesir.edu.tr/~aturer/ogretmenyetistirme Türkmen, N. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve yaratıcılık düzeylerinin karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Vale, I., & Barbosa, A. (2015). Mathematics creativity in elementary teacher training. Journal of the European Teacher Education Network, 10, 101-109.
  • Yenilmez, K., & Yolcu, B. (2007) Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95- 105.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Dila Leylak 0000-0002-5597-2048

Serkan Say 0000-0002-0917-8660

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Leylak, D., & Say, S. (2021). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Kişilik Özellikleri ile Yaratıcılığı Destekleme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 5(1), 177-190. https://doi.org/10.38015/sbyy.911805

Flag Counter