The aim of this study is to examine the relationship between creative personality traits of classroom teacher candidates and their ability to support creativity. In addition to this relationship, the creative personality skills and skills of classroom teacher candidates were examined according to the variants of class level, gender and type of school graduated. For this purpose 1, 2, 3 and 4 in the Department of primary education of the faculty of education of a state university located in the Mediterranean region. 244 classroom teachers who study at grade levels Constitution the candidate. Quantitative research methods are designed according to the scanning model, which was developed by the researcher, the data in the first study, "personal information form", the Şahin and Danışman (2007) developed by the “creative personality traits scale” and and the "Teacher Index Scale Supporting Creativity" developed by Soh (2000) and adapted to Turkish by Dikici (2013) were collected. to the results of the research; it seems that there is a positive, high-level meaningful relationship between the creative personality traits of the classroom teacher candidates and their ability to support creativity. Creative personality traits for prospective teachers, by school type and gender, a significant difference can be seen that note, according to the class level 1-3, 1-4 and 2-3, 2-4, there is a significant difference between grade levels. By supporting prospective teachers for the skills of creativity, gender and school type is not a significant difference can be seen again, there is a significant difference between grade levels 1-4 and 2-4 according to the class level. The results of the research were compared, discussed and interpreted with similar research results. In light of the results obtained from the research, it may be recommended to add compulsive or selective courses to the license program of classroom teaching that will contribute to the development of the level of creativity.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri ile yaratıcılığı destekleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmada bu ilişkiye ek olarak; sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri ve yaratıcılığı destekleme becerilerileri; sınıf düzeyi, cinsiyet ve mezun olunan okul türü değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Akdeniz bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde, 1, 2, 3 ve 4. sınıf düzeylerinde öğrenim gören 244 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre tasarlanan çalışmada veriler; araştırmacılar tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", Şahin ve Danışman (2007) tarafından geliştirilen “Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği” ve Soh (2000) tarafından geliştirilen ve Dikici (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan "Yaratıcılığı Destekleyen Öğretmen İndeksi Ölçeği" aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmadan ulaşılan sonuçlara göre; sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri ile yaratıcılığı destekleme becerileri arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı kişilik özellikleri için, cinsiyete ve mezun olunan okul türüne göre anlamlı bir fark görülmemekte, sınıf düzeyine göre ise 1-3, 1-4 ve 2-3, 2-4 sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir fark görülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcılığı destekleme becerileri için ise cinsiyete ve mezun olunan okul türüne göre yine anlamlı bir fark görülmemekte, sınıf düzeyine göre ise 1-4 ve 2-4 sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir fark görülmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar benzer araştırma sonuçları ile karşılaştırılmış, tartışılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında; sınıf öğretmenliği lisans programına öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyinin gelişimine katkı sağlayacak zorunlu veya seçmeli derslerin eklenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |