Günümüzde yaşanan gelişmeler bireyleri sadece sosyal yönde değil aynı zamanda duygusal ve zihinsel yönden de olumsuz etkileyebilmektedir. Bu değişikliğe bağlı olarak insan üzerinde oluşan baskı ve stres bireyin topluma, mesleğine ve hatta kendisine bile yabancılaşmasına ve tükenmişlik hissetmesine neden olabilmektedir. Örneğin bireylerin hayatını doğruda etkileyen sınav kaygısı öğrencilerin performanslarını azaltarak kaygılarını artmasına ve tükenmişlik düzeylerinin yükselmesine yol açmaktadır. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarında tükenmişlik ve KPSS kaygı düzeylerini tespit etmek ayrıca değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında üç devlet üniversitesinin sosyal bilgiler eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 100 Sosyal Bilgiler 4. sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Maslach Tükenmişlik Envanteri ve KPSS Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Veri analizinde Mann- White U Testi, Kuruskal Wallis H- testi yapılmış ve iki ölçek arasındaki ilişki için korelasyon analizi yapılmıştır. Netice olarak sosyal bilgiler öğretmen adaylarının KPSS kaygısı noktasında cinsiyetler açısından anlamlı bir fark bulunmazken tükenmişlikte anlamlı bir fark olduğu bulgulanmıştır. Bu durum erkek öğretmen adaylarının kedilerine olan (özgüven, başarı) düşüncelerim değişeceğinden ve yapılan çalışmalarımın olası yararı konusunda daha fazla umutsuzluğa kapılmalarından kaynaklandığı soncuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının gelir düzeyine göre kaygı ve tükenmişlik düzeylerinde anlamlı bir farkın oluştuğu yapılan analizler sonucunda ortaya çıkan bir bulgu olmuştur. Araştırmada gelir düzeyi düşük olan adayın kaygı düzeyinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada akademik başarısı düşük öğretmen adaylarının kaygı düzeylerinin düşük tükenmişlik düzeylerinin ise yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, tükenmişlik ve kaygı düzeyi arasında pozitif bir ilişki gözlenmiştir. Kaygıdan kaynaklı korku, endişe, üzüntü vb. durumlar adayların tükenmişlik düzeylerini arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Developments today can negatively affect individuals not only socially, but also emotionally and mentally. Due to this change, the pressure and stress on a person can cause a person to become alienated and burnout from society, their profession, and even themselves. For example, exam anxiety, which directly affects the lives of individuals, reduces students ' performance, leads to increased anxiety and increased burnout levels. In this context, the aim of this study is to determine burnout and KPSS anxiety levels in social studies teacher candidates and to determine the relationship between variables. In the 2018-2019 academic year, 100 Social Studies 4 students studied in the Department of social studies education of three public universities. the classroom is composed of teacher candidates. Data from the study was collected using the Maslach Burnout Inventory and the KPSS Anxiety Scale. In data analysis, Mann - White U test, Kuruskal Wallis H - test were performed and correlation analysis was performed for the relationship between the two scales. As a result, it was found that while there was no significant difference in gender at the point of KPSS anxiety in social studies teacher candidates, there was a significant difference in Burnout. It has been concluded that this is due to the fact that my thoughts on male teacher candidates ' cats (self-confidence, success) will change and they will become more despondent about the possible benefit of my work. A significant difference in the level of anxiety and burnout was found as a result of the analysis. In the study, it was concluded that the candidate with a low income level had a higher level of anxiety. In the study, it was concluded that the anxiety levels of teacher candidates with low academic success were high, while the low burnout levels were high. According to the findings obtained in the study, a positive relationship between burnout and anxiety level was observed. Fear, anxiety, sadness, etc.caused by anxiety. cases have been found to increase the candidates ' burnout levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |