Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 31 - 41, 01.12.2017

Abstract

References

  • Arabacı, H.M. (2007). Milli mücadelenin hazırlık safhasında halide edib adıvar'ın faaliyetleri ve mustafa kemal atatürk. Dumlupınar üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 19, 271-294.
  • Arıkoğlu Ündücü, C, Türk, F. (2012). Kamu hayatında Türk kadını. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi,32, 31-53.
  • Bars, M.E. (2014). Türk kahramanlık destanlarında kadın tipleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching (İJLET), 3, 122-140.
  • Berktay, F. (2004) Kadınların insan haklarının gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları, no 7 çevrim-içi: http://stk.bilgi.edu.tr/media/uploads/2015/02/01/berktay_std_7.pdf adresinden 10 Haziran 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Cin, H. (1984). Elli yıl önceki Türk ve dünya kadınının fiili ve hukuki durumu. Türk Kadınına Siyasi Hakların Tanınmasının 50. Yılı Uluslararası Konferansı. Ankara: Kadın Dernekleri Federasyonu.
  • Çavdar, D. (2015). Millî mücadele’de kahraman türk kadınları. Türkiye tohumcular birliği dergisi (TÜRKTOB), 4, 62-65.
  • Gökçimen, S. (2008). Ülkemizde kadınların siyasal hayata katılım mücadelesi. Yasama Dergisi , 5 , 5-59.
  • Gündüz, A. (2012). Tarihî süreç içerisinde Türk toplumunda ve devletlerinde kadının yeri ve önemi. The Journal of Academic Social Science Studies (JASS), 5(5), 129-148.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kaymaz, İ.Ş. (2010). Çağdaş uygarlığın mihenk taşı: Türkiye’de kadının toplumsal konumu. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 337, 333-366.
  • Konan, B. (2011). Türk kadınının siyasi hakları kazanma süreci. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , 60(1), 157-174.
  • Kurnaz, Ş. (1992).Cumhuriyet öncesinde Türk kadını (1839-1923). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2005). Sosyal bilgiler 4-7. sınıf öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi
  • Şahin, C., Şahin, M. (2013). Osmanlı son dönemi ile milli mücadele yıllarında türk kadınının sosyal, siyasî ve askerî faaliyetleri. NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2(2), 53-72.
  • Yazıcı, 2011. Çanakkale savaşı’nda türk kadınının rolü. Gazi Akademik Bakış, 5 (9) file:///C:/Users/PC/Downloads/142-258-1-SM%20(2).pdf adresinden 15.03.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Web1: 2014 İnsani Gelişme Raporu file:///C:/Users/PC/Downloads/2014%20%C4%B0nsani%20Geli%C5%9Fme%20Raporu%20-%20A%C3%A7%C4%B1klama%20Notu%20(T%C3%BCrkiye)%202014.pdf
  • Web 2:Atatürk’ün kadınlar ile ilgili sözleri. Çevrim-içi http://www.nkfu.com/ataturkun-kadinlar-ile-ilgili-sozleri/ adresinden 12 Mart 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Web3: Türk kadınına sağlanan haklar çevrim-içi http://img.eba.gov.tr/859/7ad/20e/e6f/89a/a04/5c0/a9f/b37/a9e/5fa/4f8/a4c/b14/007/8597ad20ee6f89aa045c0a9fb37a9e5fa4f8a4cb14007.pdf adresinden 5 Ağustos 2017 tarihinde ulaşılmıştır.

Türk Tarihinde Yer Alan Önemli Kadın Şahsiyetler Hakkında Öğrenci Bilgi Düzeyleri

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 31 - 41, 01.12.2017

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin Türk
tarihteki önemli 25 kadın şahsiyete ait bilgi düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak Türk tarihinde kahramanlıkları ile ön plana çıkmış veya
cumhuriyet kurulduktan sonra mesleklerde ilk olan kadınlara ait soruların yer
aldığı bilgi testi
kullanılmıştır.
Bu araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır.  Çalışma Niğde İlinde yer alan üç ortaokulda
öğrenim gören 199 7. Sınıf öğrencisi üzerinde uygulanmıştır.  Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin Türk tarihinde yer alan önemli kadın
şahsiyetler hakkında öğrenci bilgi düzeyleri incelendiğinde; öğrencilerin en
fazla tanıdıkları isimlerin Sabiha Gökçen, Tansu Çiller ve  Halide Edip Adıvar olduğu görülmektedir.
Öğrencilerin çalışmada yer alan kadın şahsiyetler içinde en az bildikleri
kişiler ise Rafet Angın, Nurcan Taylan ve Filiz Dinçmen olmuştur. Öğrencilerin çalışmada
yer alan kadın kahraman bilgi düzeylerinin, meslek gruplarında ilk olan
kadınlara oranla daha iyi olduğu söylenebilir. Öğrencilerin milli mücadele yer
alan kadın kahramanları bilme oranı %31.7 
ile %43.7 arasında değişmektedir. Öğrencilerin Türk tarihinde yer alan önemli kadın
şahsiyetler hakkındaki bilgi düzeyleri cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir
farklılık göstermemiştir. Çalışma sonucuna göre öğrencilerin kadın kahraman ve
şahsiyetler hakkında bilgi düzeylerini arttırmak için için okul koridorlarına
bu şahsiyetlerle ilgili bilgiler içeren afişler asılması, bu şahsiyetlerle
ilgili belgeseller izlettirilmesi ve ödevler verilmesi önerilebilir. 

References

  • Arabacı, H.M. (2007). Milli mücadelenin hazırlık safhasında halide edib adıvar'ın faaliyetleri ve mustafa kemal atatürk. Dumlupınar üniversitesi sosyal bilimler dergisi, 19, 271-294.
  • Arıkoğlu Ündücü, C, Türk, F. (2012). Kamu hayatında Türk kadını. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi,32, 31-53.
  • Bars, M.E. (2014). Türk kahramanlık destanlarında kadın tipleri. International Journal of Languages’ Education and Teaching (İJLET), 3, 122-140.
  • Berktay, F. (2004) Kadınların insan haklarının gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları, no 7 çevrim-içi: http://stk.bilgi.edu.tr/media/uploads/2015/02/01/berktay_std_7.pdf adresinden 10 Haziran 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Cin, H. (1984). Elli yıl önceki Türk ve dünya kadınının fiili ve hukuki durumu. Türk Kadınına Siyasi Hakların Tanınmasının 50. Yılı Uluslararası Konferansı. Ankara: Kadın Dernekleri Federasyonu.
  • Çavdar, D. (2015). Millî mücadele’de kahraman türk kadınları. Türkiye tohumcular birliği dergisi (TÜRKTOB), 4, 62-65.
  • Gökçimen, S. (2008). Ülkemizde kadınların siyasal hayata katılım mücadelesi. Yasama Dergisi , 5 , 5-59.
  • Gündüz, A. (2012). Tarihî süreç içerisinde Türk toplumunda ve devletlerinde kadının yeri ve önemi. The Journal of Academic Social Science Studies (JASS), 5(5), 129-148.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kaymaz, İ.Ş. (2010). Çağdaş uygarlığın mihenk taşı: Türkiye’de kadının toplumsal konumu. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 337, 333-366.
  • Konan, B. (2011). Türk kadınının siyasi hakları kazanma süreci. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , 60(1), 157-174.
  • Kurnaz, Ş. (1992).Cumhuriyet öncesinde Türk kadını (1839-1923). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB, (2005). Sosyal bilgiler 4-7. sınıf öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi
  • Şahin, C., Şahin, M. (2013). Osmanlı son dönemi ile milli mücadele yıllarında türk kadınının sosyal, siyasî ve askerî faaliyetleri. NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2(2), 53-72.
  • Yazıcı, 2011. Çanakkale savaşı’nda türk kadınının rolü. Gazi Akademik Bakış, 5 (9) file:///C:/Users/PC/Downloads/142-258-1-SM%20(2).pdf adresinden 15.03.2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Web1: 2014 İnsani Gelişme Raporu file:///C:/Users/PC/Downloads/2014%20%C4%B0nsani%20Geli%C5%9Fme%20Raporu%20-%20A%C3%A7%C4%B1klama%20Notu%20(T%C3%BCrkiye)%202014.pdf
  • Web 2:Atatürk’ün kadınlar ile ilgili sözleri. Çevrim-içi http://www.nkfu.com/ataturkun-kadinlar-ile-ilgili-sozleri/ adresinden 12 Mart 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Web3: Türk kadınına sağlanan haklar çevrim-içi http://img.eba.gov.tr/859/7ad/20e/e6f/89a/a04/5c0/a9f/b37/a9e/5fa/4f8/a4c/b14/007/8597ad20ee6f89aa045c0a9fb37a9e5fa4f8a4cb14007.pdf adresinden 5 Ağustos 2017 tarihinde ulaşılmıştır.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Halil Tokcan

Emre Kolyiğit This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Tokcan, H., & Kolyiğit, E. (2017). Türk Tarihinde Yer Alan Önemli Kadın Şahsiyetler Hakkında Öğrenci Bilgi Düzeyleri. International Journal of New Approaches in Social Studies, 1(1), 31-41.

Flag Counter