Bu çalışmada, uluslararası
sınavlarda başarılı ülkeler ve Türkiye’nin sosyal bilgiler ders kitapları
tasarım boyutu açısından incelenmiştir. Araştırmanın sosyal bilgiler ders
kitaplarındaki tasarımsal eksikliklerin giderilmesine ve bu alanda yapılacak
çalışmalara katkıda bulunacağı düşünülmüştür. Araştırma, doküman incelemesi
yoluyla betimsel tarama yapılarak incelenmiştir. Uluslararası ölçekte eğitim
araştırmaları yapan kuruluşlar tarafından ortaya konan PISA ve TIMSS gibi raporlardan
hareketle eğitimde üst sıralarda yer alan ülkelerden ve Türkiye’den maksimum
çeşitlilik açısından çalışma grubu oluşturulup bu ülkelerin 12-14 yaş grubuna
hitap eden sosyal bilgiler ders kitapları tasarım boyutuyla ele alınmıştır. Bu
ülkeler, ABD, Kanada, İsveç, Almanya, Japonya, Singapur, Finlandiya, Fransa,
Danimarka Polonya ve Türkiye’den oluşturulmuştur. Örneklemi oluşturan ülkelerin
sosyal bilgiler ders kitaplarından elde edilen veriler Alpan (2004) tarafından
geliştirilen 32 maddeden oluşan görsel tasarım ilkeleriyle (görsel ögelerin
tasarımı, sayfa tasarımı, kapak tasarımı ve üretime yönelik dış yapı
özellikleri) 3’lü dereceleme ölçeği (Oldukça Uygun, Uygun, Yetersiz)
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında PISA ve
TIMSS’te üst sıralarda bulunan ülkelerin sosyal bilgiler ders kitaplarının
görsel tasarım ilkelerine göre incelenmesinde farklılık gösterdiği, bu
uluslararası kuruluşların sınavlarında ortalamanın altında puan alan
Türkiye’nin ise sosyal bilgiler ders kitabının görsel tasarım öğelerine göre
incelenmesinde daha iyi bir sonuç aldığı görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına
göre örneklemi oluşturan ülkelerden Singapur ve Türkiye’nin sosyal bilgiler
ders kitapları görsel tasarım ögelerin üç tanesinde iyi sonuç alıp ‘üretime
yönelik dış yapı özelliklerinden’ yetersiz düzeyde sonuç alması maliyeti
artırıcı etmenlerden kaçınmış oldukları sonucuna ulaşılabilir. Yine araştırma
dahilindeki ülkelerden Finlandiya, Japonya ve Singapur’un uluslararası ölçekte
eğitim araştırmaları yapan kuruluşlardan yüksek puan alıp ‘görsel tasarım
ögelerinden’ üst düzey bir puan alamadıkları görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |