Missionary activities have always existed in Christianity, however, the fact that this situation becoming a problem for non-Christian societies coincides with the beginning of the 19th century. It is because the missionary activities have begun to organize on these dates. The most important role in this organization was undertaken by educational activities. Thus, the interest in the minority schools in the orient increased. Minority schools in the Ottoman Empire were in the center of this interest. These schools' becoming a problem for the Ottoman State, which always had schools belonging to minorities within its borders, also started with this interest. Not only did the minority schools get out of control by growing rapidly with the Tanzîmât, and Edicts of Reform and Justice since the early 19th century but also it became difficult for the state to dominate these schools due to the missionary activities. The most famous of these schools that were challenging for the state was Robert College, founded by Americans. There are a lot of studies made about Robert College. The majority of these studies are very significant and qualified works. However, the travel writings were not used in any of them. In this study, it is aimed to fill this small gap in the literature by addressing eight travel writings belonging to American travelers, diplomats, and missionaries by document reviewing which is a qualitative research method.
Hıristiyanlıkta
misyonerlik faaliyetleri her zaman var olmuşsa da, bunun Hıristiyan olmayan
toplumlar için bir problem durumuna gelmesi 19. yüzyılın başlarına rastlar.
Çünkü bu tarihlerde misyonerlik faaliyetleri örgütlenmeye başlamıştır. Bu örgütlenmede
de en önemli rolü eğitim faaliyetleri almıştır. Dolayısıyla Doğu’daki azınlık
okullarına yönelik ilgi artmış, Osmanlı Devleti içerisindeki azınlık okulları
da bu ilginin odağında yer almıştır. Sınırları içerisinde her zaman azınlıklara
ait okullar bulunan Osmanlı Devleti için bu okulların bir sorun haline gelmesi
de söz konusu ilgiyle başlamıştır. Azınlık
okulları, hem 19. yüzyılın başlarından itibaren hızla artmaya başlamış,
Tanzîmât, Islahât ve Adâlet Fermânları ile birlikte kontrolden çıkmış hem de
misyonerlik faaliyetleri sebebi ile devletin bu okullar üzerinde hakimiyet
sağlaması zorlaşmıştır. Devleti zorlayan bu okullardan en meşhuru Amerikalılar
tarafından kurulan Robert Kolej’dir. Robert
Kolej üzerine yapılan çok sayıda araştırma mevcuttur. Bu araştırmaların büyük kısmı çok ciddî ve
nitelikli eserlerdir. Ancak hiçbirinde seyahatnameler değerlendirilmemiştir. Bu
araştırmada Amerikalı seyyah, diplomat ve misyonerlere ait sekiz seyahatname
nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme ile ele alınmış, literatürdeki
bu ufak boşluğun doldurulması hedeflenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |