Dünya tarihinde geçmişten günümüze meydana gelen olaylar ve özelde
insanoğlu sürekli bir değişim geçirmiştir/geçirmektedir. Bu değişimler bireysel
anlamda olabileceği gibi elbette siyasi ünite olarak devletlerin yönetim
anlayışlarında da kendini göstermektedir. Yakın zamana kadar parlamenter sistem
ile yönetilen Türkiye Cumhuriyeti 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halk oylaması
sonucunda %51,18 oy oranı ile Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi halk tarafından
kabul edilmiştir. Söz konusu bu yeni sistem ile şimdiye kadar yaşanılan ve
hükümet modeli kaynaklı olan temel sorunların giderilmesi amaçlanmıştır.
Devletin yürütme organı yeniden şekillendirilmiştir. Cumhurbaşkanı adaylığı ve
seçimi, Cumhurbaşkanı’nın görev, yetki ve nitelikleri yeniden belirlenmiştir.
Sosyal Bilgiler, sosyal bilimler olarak, vatandaşlık eğitimi kapsamında ve
yansıtıcı düşünme bağlamında değerlendirilen bir alandır. Sosyal bilgiler dersi
de kaynağını bu üç temel yapıya göre şekillendiren temel derslerden biridir.
Vatandaşlık aktarımında önemli bir rolü olan Sosyal Bilgiler dersi, Türkiye
Cumhuriyeti’nin yeni hükümet sisteminin öğrencilere aktarımı konusunda etkili
olacağı söylenebilir. Bu çalışmada sosyal bilgiler dersi öğretim programları ve
ders kitapları ile 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim
programı ve ders kitabında Türkiye Cumhuriyeti’nin yeni hükümet sistemi olan Cumhurbaşkanlığı
Hükümet Sistemi ile ilgili kazanım, konu vb. bilgilerin incelenmesi
amaçlanmıştır. Yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman
analizi kullanılmıştır. İnceleme sonucunda sosyal bilgiler öğretim programları
ve ders kitapları ile 8. sınıf T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi
öğretim programı ve ders kitabında Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine ilişkin
kazanım ve verilen bilgilerin yeterli olmadığı dikkat çekmiştir. Bu bağlamda
Türkiye Cumhuriyeti’nin siyasal olarak girdiği yeni dönemi ifade eden
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin sosyal bilgiler öğretim programları ve ders
kitapları ile 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretim
programı ve ders kitabında yer alması gerektiği önerilerinde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |