Bu çalışmanın amacı; T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersi Çanakkale Savaşları konusunun öğretiminde görsel materyale Felton ve Allen modeline göre soru sorma ile Nichol modeline göre soru sormanın akademik başarı ve kalıcılığa etkisini belirlemek ve bu uygulama ışığında hem materyal kullanımına hem de bu modellerin kullanımına ilişkin önerilerde bulunmaktır. Araştırmanın deseni olarak deneme modelleri içerisinde yaygın bir kullanıma sahip olan “Ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara ili, Mamak İlçesi, Mamak Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören 11. Sınıf şubelerindeki 3 sınıfın öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu araştırmada, veri toplama amacıyla, “Çanakkale Savaşları” konusuna ilişkin öğrenme düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından, “Çanakkale Savaşları” ünitesindeki kazanımlara dayalı olarak “Çanakkale Savaşları Akademik Başarı ve Kalıcılık Testi” isimli bir başarı testi geliştirilmiştir. Bu araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesinde istatistiksel yöntemler ve teknikler kullanılmış olup üç grubun son test başarı düzeylerini belirlemek amacıyla frekans analizi uygulanmıştır. Üç grubun kendi içindeki ön-test son- test ve son test-kalıcılık testi ortalamaları arasındaki farkın saptanması için “bağımlı örneklemler t-testi” uygulanmıştır. Grupların son test ve kalıcılık testi puanlarını karşılaştırmak için ise “bağımsız örneklemler t-testi” kullanılmıştır. Analiz yapılmadan önce grupların normallik varsayımına uygun olup olmadığı incelenmiş ve üç grubunda normal dağılım sergilediği gözlemlenmiştir. Verilerin kodlanarak istatistiksel çözümlemelerin yapılmasında SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Ön-test, son-test başarı düzeyleri incelendiğinde, düz anlatım modeliyle ders işlenen sınıfın son test ortalamasının 10,41 olduğu, Nichol modeliyle ders işlenen sınıfın son test ortalamasının 12,37 olduğu ve Felton-Allen modeliyle ders işlenen sınıfın son test ortalamasının 14,26 olduğu görülmektedir. Bulgular Felton-Allen modelinin düz anlatım yöntemine ve Nichol modeline göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Kalıcılık testi başarı düzeyleri incelendiğinde ise düz anlatım yoluyla ders işlenen sınıfın kalıcılık test ortalamasının 6,48 olduğu, Nichol modeliyle ders işlenen sınıfın kalıcılık test ortalamasının 9,50 olduğu ve Felton-Allen modeliyle ders işlenen sınıfın kalıcılık test ortalamasının 11,70 olduğu görülmektedir. Bulgular Felton-Allen modelinin diğer iki yönteme göre daha kalıcı olduğunu göstermektedir.
İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Ortaöğretim Çanakkale Savaşları Görsel materyal Felton ve Allen Nichol
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |