A double degree is a particular type of cross disciplinary educational program where students complete two degrees, undergraduate and/or postgraduate programs consecutively or simultaneously through two faculties or disciplines of one or two institutions. İt is clear that the current literature lacks studies on double degree programs. There is no study on social studies student teachers. Therefore, it is important to examine the double degree program. The case study method, one of the qualitative research methods, was used in this study to examine the opinions of social studies teacher candidates enrolled in a double major program. The research was carried out with nine teacher candidates enrolled in five different double major programs ( Turkish language education, psychological counseling and guidance, early childhood education, special education, primary education ) at six different state universities in the 2017-2018 academic year. The criterion sampling, one of the purposeful sampling types, was used in the selection of teacher candidates. Data were collected through semi-structured interviews. The data were analyzed through descriptive analysis method. Validity, transferability, consistency and confirmability were provided in the study. Attention has been paid to ethical issues. The following results were achieved in the study: Most of the teacher candidates don’t have information about the program before applying to the double major program, but they are interested. They have became aware of the program in various ways. Most of the teacher candidates enrolled in the program for the third term because they don’t want to extend their education period. Job opportunity is the primary reason why they prefer the program. The program has many contributions. There are many problems with the program. Most of the problems cannot be solved. Suggestions were provided based on these results
Çift anadal, öğrencilerin bir veya iki kurumun iki fakültesi veya anabilim dalında ardışık veya eş zamanlı olarak iki derece, lisans ve/veya lisansüstü programları tamamladıkları belirli bir disiplinler arası eğitim programıdır. İlgili alanyazında çift anadal programına yönelik çok az çalışma olduğu görülmektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına yönelik bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle çift anadal programına ilişkin çalışma yapmak önemlidir. Çift anadal programına kayıtlı olan sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının görüşlerini incelemek amacıyla yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında altı farklı devlet üniversitesinde beş farklı çift anadal programına (5 Türkçe eğitimi, 1 psikolojik danışma ve rehberlik, 1 okul öncesi eğitimi, 1 özel eğitim, 1 sınıf eğitimi) çift anadal programına kayıtlı olan dokuz öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının seçiminde amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme ile veri toplanmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada inandırıcılık, aktarılabilirlik, tutarlılık ve teyit edilebilirlik sağlanmıştır. Etik konulara dikkat edilmiştir. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğretmen adaylarından çoğunun çift anadal programına başvurmadan önce programa ilişkin bilgisi yoktur ama ilgisi vardır. Programdan çeşitli biçimlerde haberdar olmuşlardır. Öğretmen adaylarının çoğu programa üçüncü dönem kaydolmuşlardır çünkü öğrenim sürelerini uzatmak istememektedir. Programı tercih etmelerindeki öncelikli neden iş imkanıdır. Programın birçok katkısı vardır. Programa ilişkin birçok problem yaşanmaktadır. Problemlerin çoğuna çözüm bulunamamaktadır. Bu sonuçlara bağlı olarak önerilerde bulunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |