Bu çalışma ilkokul Hayat Bilgisi programının ortaokul Sosyal Bilgiler programına yansımalarını görebilmek amacıyla yapılmıştır. İlkokul yılları çocukların duygusal ve zihinsel gelişimleri açısından somut işlemler dönemine denk gelmektedir. Ortaokul yılları ise somut işlemler döneminin sonu, soyut işlemler döneminin başlangıcında yer alır. İlkokul dönemindeki çocuklar dünyayı bir bütün halinde algılayıp, öğrendiklerini ve yaşantılarını bir bütün haline getirmekte zorlanabilirler. Hayat Bilgisi dersi de bu dönemde yer alan çocuklar için birçok ders içeriğini ve disiplinleri barındırdığı söylenebilir. İlerleyen yıllarda farklı disiplinlere ayrılan dersler için temel nitelikte bilgi ve tecrübeler kazandırmayı amaçlayan ders olarak sayılmaktadır. Sosyal Bilgiler ise geniş bir yelpazeye sahip olan sosyal bilimin birçok dalından yararlanmaktadır. Eğitimin bir toplumun gelişmesinde önemli olduğu bilinmektedir. Değişen ihtiyaçlar ve gelişmelere bağlı olarak öğretim programları ışığında nitelikli ve etkin vatandaşlar yetiştirilmeye çalışılmaktadır.
Öğretim programları ülkenin ve içinde bulunulan çağın niteliklerine uygun olarak gerekli düzeltmelerle yeniden ele alınmaktadır. Programın teorik kısmının yanında, pratikte öğretmenlere önemli görev düşmektedir. İlkokul ve ortaokul dönemleri bireylerin hayatlarını şekillendirdikleri önemli dönemlerdendir. Bu derslerin temelinde insan olması ve insanı gerekli yaşam becerileriyle yetiştirmeyi hedeflemesi bakımından, ilkokul ve ortaokul döneminin temel dersleri arasında olduğu ifade edilebilir. Birbirini tamamlayıcı ve geliştirici bağlantıların etkili öğretim açısından önemli olduğu söylenebilir. Bu bakımdan Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi arasındaki bağlantının öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi de bu ilişkinin ortaya çıkarılmasında önemli olacaktır.
Bu çalışma Mersin ilinde yer alan devlet ve özel okullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ve sosyal bilgiler öğretmenlerine uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında programların kullanışlı olduğu, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerinin öğrenciyi hayata hazırladığı, ders içeriklerinin yoğun olduğu, program değişiklikleri hakkında bilgilendirme çalışmalarının yetersiz olduğu gibi çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır.
This study was carried out in order to see the reflections of the Primary School Life Studies program on the secondary school Social Studies program. Primary school years coincide with the concrete operational period in terms of emotional and mental development of children. Secondary school years, on the other hand, take place at the end of the concrete operational period and the beginning of the abstract operational period. Children in primary school may have difficulties in perceiving the world as a whole and integrating what they have learned and their lives. It can be said that the Life Studies course includes many course contents and disciplines for the children in this period. It is counted as a course that aims to provide basic knowledge and experience for the courses divided into different disciplines in the following years. Social Studies, on the other hand, makes use of many branches of social science, which has a wide spectrum. It is known that education is important in the development of a society. Depending on the changing needs and developments, it is tried to train qualified and effective citizens in the light of the curriculum. Curriculums are reconsidered with necessary corrections in accordance with the characteristics of the country and the current era. In addition to the theoretical part of the program, teachers have an important role to play in practice. Primary and secondary school periods are important periods in which individuals shape their lives. It can be stated that these courses are among the basic courses of primary and secondary school, in terms of being human and aiming to raise people with necessary life skills. It can be said that complementary and improving connections are important for effective teaching. In this respect, examining the connection between Life Studies and Social Studies course according to teachers views will be important in revealing this relationship. This study was applied to classroom teachers and social studies teachers working in public and private schools in Mersin. The data obtained by using a semi-structured interview form were analyzed by content analysis. In the light of the findings, it was concluded that the programs were useful, the Life Sciences and Social Studies courses prepared the students for life, the course contents were intense, and the information studies about the program changes were insufficient.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |