Being a nation is the result of living together a very long history. The common language, common culture, and valuing the common past are the unifying elements that keep nations on the stage of history for a long time. National anthems have been prepared and accepted in order to always remind the members of the nation and to appeal to their feelings, in the current state and in the future, of the nations that established the state. In this study, it is aimed to compare the contents of the national anthems of the independent Turkic states of Turkey, Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan and Turkmenistan in terms of common language and values. It is important to reveal how the feelings and messages reflected by the national anthems in the states established by the Turkish nation in distant geographies, as members of the independent Turkish States, serve the same goals. In this study, document analysis method was used as a qualitative research. The spellings of the national anthems of the 5 Turkish States analyzed by making content analysis. As a result of the examination, it has been concluded that language elements that will strengthen and enrich the meaning in the national anthems of Turkish States are used effectively, and in this context, idioms, forms of address, words that strengthen belonging and abstract expressions are used in common in Turkish national anthems. As common values, independence, freedom, praise to ancestors and martyrs, heroism, patriotism, respect for the flag, unity and solidarity, praise for the natural riches and beauties of countries, the responsibility of keeping the homeland alive forever and entrusting this responsibility to the youth of the country and divine feelings have been revealed. When the flow of the words of the national anthems of the Turkish states is examined, it is understood that the same patterns take place in order. In these patterns, respectively; The independence of the homeland, praise and gratitude to the ancestors and martyrs, unity and solidarity, the duty of protecting the homeland and freedom to young people, and the desire to keep the homeland alive forever were observed in all marches. It is recommended to evaluate the results of this study in the process of teaching the Common Turkish history and culture as a course in all independent Turkish States, and even results of teach the national anthems with their common aspects at the beginning of the course.
Millet olma, çok uzun bir geçmişi bir arada yaşamanın sonucudur. Bu süreçte oluşan ortak dil, ortak kültür, ortak geçmişe değer verme milletleri uzun süre tarih sahnesinde tutmaya yarayan birleştirici unsurlardır. Devlet kuran milletlerin halde ve gelecekte bu birleştirici unsurları daima milletin mensuplarına hatırlatması ve duygularına hitap edebilmesi amacıyla milli marşlar hazırlatılmış ve kabul edilmiştir. Bu çalışmada bağımsız Türk devletleri olan Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan ve Türkmenistan’ın milli marşlarının içeriklerinin karşılaştırılarak ortak dil ve değerler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bağımsız Türk Devletlerinin mensupları olarak Türk milletinin uzak coğrafyalarda kurdukları devletlerinde Milli marşlarının yansıttığı hissiyatın ve mesajların aynı gayelere ne kadar hizmet ettiğinin ortaya konulması önem taşımaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma olarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. 5 Türk Devletinin milli marşlarının sözleri içerik analizi yapılarak incelenmiştir. İnceleme sonucunda Türk Devletlerinin milli marşlarında anlamı güçlendirecek ve zenginleştirecek dil öğelerinin etkili bir şekilde kullanıldığı bu kapsamda deyimlerin, hitap şekillerinin, aidiyeti güçlendirici kelimelerin ve soyut ifadelerin Türk milli marşlarında ortak olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ortak değerler olarak bağımsızlık, özgürlük, atalara ve şehitlere övgü, kahramanlık, vatan sevgisi, bayrağa saygı, birlik ve beraberlik, ülkelerin doğal zenginlikleri ve güzelliklerine övgü, vatanı ebediyete kadar yaşatma sorumluluğu ve bu sorumluluğun ülkenin gençliğine emanet edilmesi ve ilahi duygular şeklinde yansıtıldığı ortaya konmuştur. Türk devletlerinin milli marşlarının sözlerinin akışı incelendiğinde aynı örüntülerin sırayla yer aldığı anlaşılmıştır. Bu örüntülerde sırasıyla; vatanın bağımsızlığı, atalara ve şehitlere övgü ve minnet, birlik ve beraberlik, vatanı ve özgürlüğü koruma görevinin gençlere verilmesi ve vatanın ebediyete kadar yaşatılma arzusu şeklinde bütün marşlarda gözlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçlarının Ortak Türk tarihi ve kültürünün bütün bağımsız Türk Devletlerinde ders olarak okutulması sürecinde değerlendirilmesi hatta dersin başlangıcında ortak yönleriyle milli marşların öğretimine dair çalışmalar önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |