Research Article
BibTex RIS Cite

An Analysis of Life Skills Education in Life Sciences: Teachers' Views

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 20 - 35, 30.06.2022
https://doi.org/10.38015/sbyy.1089072

Abstract

This study, which was conducted to evaluate the Life Studies lesson in life skills education, was carried out with a case study model. In the sample of the study, there are 30 classroom teachers working in state schools of Nizip district of Gaziantep. While choosing this sample, easily accessible situation sampling was used. While collecting the data of the research, "Teacher Interview Form" was used. In this form, there are open-ended questions for life skills education in the Life Studies lesson. The answers given by classroom teachers to the questions of this form constitute the data of the study. The percentage and frequency analysis technique of the descriptive analysis method was used in the analysis of the research data. In the analysis processes performed with this technique, each question posed to classroom teachers was considered as a sub-problem and three themes were created for the answers of each of these sub-problems. As a result of the research, it was revealed that teachers' views on life skills education in the Social Studies course were different. Some teachers stated that the course carries the desired efficiency and competence for life skills training; Some of them argued that the necessary importance was given to the lesson and that the teachers were equipped for life skills.

References

  • Aladağ, S. (2016). Hayat bilgisi öğretimi. S. Güven ve S. Kaymakçı, (Ed.), Hayat bilgisi: Tanımı, amacı ve doğası (ss. 1-21). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aşkın Tekkol, İ. ve Bozdemir Yüzbaşıoğlu, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam becerilerinin incelenmesi. 18. Uluslararası sınıf öğretmenliği eğitimi sempozyumu. 16-20 Ekim 2019, Antalya, Türkiye.
  • Ay, E. ve Uslu, S. (2019). An examination of the prospective social studies teachers’ life skills. International Journal of Eurasia Social Sciences, 10 (37), 709-725.
  • Barlas, B. (2015). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının ortak ve derse özgü becerileri kazandırmadaki etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Behrani, P. (2016). Implementation aspects of life skills education program in central board of secondary education schools. International Education and Research Journal, 2(3), 68-71.
  • Boysak, M. E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yaşam becerilerine ilişkin görüşlerinin çoklu değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • CBSE (2013). Teacher's Manual–Life Skills for Class-VIII, India.
  • Chelangat, C. (2017). Relationship between head teachers management style of life skills education and academic performance of learners ın Kenya certificate of primary education in Narok County, Kenya. Yüksek lisans tezi, Maasai Mara Üniversitesi Eğitim Yönetimi.
  • Chirwa, G. ve Naidoo, D. (2014). Structural and social constraints in the teaching of life skills for HIV/AIDS prevention in Malawi primary schools. South African Journal of Childhood Education, 4(1), 61-79.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekmen ve Demir (2019). Hayat Bilgisi Öğretim Programı Kazanımlarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 35-57.
  • Grover, J. (2018). Challenges in the Implementation of Life Skills Education. International Journal of Research and Analytical Reviews, 5(2), 452-456.
  • Kalafatcı Ö. (2017). Hayat Bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Ordu ili örneği). Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kanyılmaz, B. M. (2018). Sınıf öğretmenlerinin Fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan yaşam becerilerinin öğrencilere kazandırılmasına yönelik yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaca, N. H. (2008). İlköğretim hayat bilgisi ders kitaplarının 2005 hayat bilgisi ders programında yer alan becerileri uygunluk düzeyinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneklemi). Yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karal, E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri ve yaşam becerilerinin öğretim programındaki yerine ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Koran, N. (2010). Yaşam becerileri. A. Ummanel, (Ed.), Yaşam becerilerinin tanımı ve önemi (ss. 1-20). İstanbul Üniversitesi, Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. 29 Aralık 2020, http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/yasambecerileri.pdf.
  • Külekçi Akyavuz, E. ve Karakaş, A. (2020). Öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1832-1851.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. 2 Mart 2018, http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2010-2011/HayatBilgisi-3.S%C4%B1n%C4%B1f.pdf.
  • MEB. (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi (1 2 ve 3. sınıflar) öğretim programı. 10 Mart 2018, http://docplayer.biz.tr/31159359-T-c-milli-egitim-bakanligi.html.
  • MEB. (2017). İlkokul hayat bilgisi dersi (1. 2. ve 3. sınıflar) öğretim programı. 28 Ekim 2017, https://bilimakademisi.org/wp-content/uploads/2017/02/Hayat-Bilgisi.pdf.
  • MEB. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). 1 Mart 2018, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326.
  • Ministry of Education and Sports (2011). Life skills curriculum for primary school teachers in Uganda.
  • Murthy, C. V. (2016). Issues, problems and possibilities of life skills education for school going adolescents. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 56-76.
  • Özdemir, D. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Prajapati, R., Sharma, B. ve Sharma, D. (2017). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1-6.
  • Prasertcharoensuka, T., Somprachb, K. ve Ngangc, T.K. (2015). Influence of teacher competency factors and students’ life skills on learning achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 566-572.
  • Selçuk, A. M. (2019). Öğretim elemanlarının yaşam becerileri hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Spamer, C.J. (2016). Family involvement in Life Skills development of learners in a primary school. Yüksek lisans tezi, West Üniversitesi.
  • Subasree, R. ve Nair, A. R. (2014). The life skills assessment scale: The construction and validation of a new comprehensive scale for measuring life skills. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 19(1), 50-58.
  • Şimşek, N. (2014). Hayat bilgisi öğretimi. Z.N. Baysal, (Ed.), 2005 Hayat bilgisi öğretim programı’na önceki programlarla karşılaştırmalı bir bakış (ss. 51-68). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Şimşek, N. (2019). Yaşam Becerileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 261-270.
  • Tan, S. (2018). Life skills education: teachers’ perceptions in primary school classrooms in Finland and Singapore. Eğitimde yüksek lisans tezi. Jyväskylä Üniversitesi Eğitim Bölümü.
  • Thomson, R. ve Georgalis, A. (2017). Boys on the move. United Nations Population Fund. 01 Ocak 2021, https://eeca.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/Boys%20on%20the%20move%20English%20-%20Facilitator%20book.pdf.
  • Turgut, S. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam becerilerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Beceri. 05 Ocak 2021, https://sozluk.gov.tr/.
  • UNICEF (2020). Basic Life Skills Programme, Azerbaycan. 05 Ocak 2021, https://www.unicef.org/azerbaijan/search?force=0&query=KNOWLEDGE+BRIEF%3A+BASIC+LIFE+SKILLS+CURRICULUM. United Nations Office on Drugs and Crime (2006). Module 7 Life Skills. 04 Ocak 2021, https://www.unodc.org/unodc/site-search.html?q=L%C4%B0FE+SK%C4%B0LLS .
  • WHO (2020). Life skills education school handbook: prevention of noncommunicable diseases: approaches for schools.
  • WHO. (1997). Life skills education for children and adolescents in schools. Geneva Switzerland: World Health Organization.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2020). İlkokul düzeyinde öğrencilere kazandırılması gerekli temel yaşam becerilerinin Hayat Bilgisi dersi bağlamında analizi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, F., Yılmaz, F. ve Göçen, S. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersi öğretim programında yer alan temel yaşam becerilerine ilişkin görüşleri. Uluslararası sosyal bilimler ve eğitim konferansı (ISSEC). 14-17 Kasım 2018, Diyarbakır, Türkiye.
  • Yuen, M. T., Chan, T. H., Chan, R. M. C., Lau, P. S. Y., Gysbers, N. C. ve Shea, P. M. K. (2010). Connectedness and life skills development among primary students in Hong Kong: A brief report. Hong Kong, China: The University of Hong Kong Faculty of Education Connectedness and Life Skills Development Project. 28 Aralık 2020, http://web.hku.hk/~life/pdf/rp/Yuen_Primary_brief%20report_2010-12-30.pdf.

Hayat Bilgisinde Yaşam Becerileri Eğitimine Yönelik Bir Analiz: Öğretmen Görüşleri

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 20 - 35, 30.06.2022
https://doi.org/10.38015/sbyy.1089072

Abstract

Yaşam becerileri eğitiminde Hayat Bilgisi dersini değerlendirmek amacıyla yapılan bu araştırma, durum çalışması modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örnekleminde, Gaziantep’in Nizip ilçesinin devlet okullarında çalışan 30 sınıf öğretmeni bulunmaktadır. Bu örneklem seçilirken kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri toplanırken “Öğretmen Görüşme Formu” kullanılmıştır. Bu formda, Hayat Bilgisi dersinde yaşam becerileri eğitimine yönelik açık uçlu sorular bulunmaktadır. Bu formun sorularına yönelik sınıf öğretmenlerinin vermiş olduğu yanıtlar, araştırmanın verilerini oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin analizinde, betimsel analiz yönteminin yüzde ve frekans analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Bu teknikle yapılan analiz işlemlerinde, sınıf öğretmenlerine yöneltilen her bir soru alt problem olarak ele alınmış ve bu alt problemlerin her birinin yanıtları için üç tema oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda Hayat Bilgisi dersinde yaşam becerileri eğitimine yönelik öğretmen görüşlerinin farklı olduğu ortaya çıkmıştır. Bazı öğretmenler, dersin yaşam becerileri eğitimi için istenilen yeterliliği, verimliliği taşıdığını; derse gerekli önemin verildiğini ve öğretmenlerin yaşam becerileri için donanımlı olduğunu bazıları ise bu ifadelerin aksi yönde görüşler ileri sürmüştür.

References

  • Aladağ, S. (2016). Hayat bilgisi öğretimi. S. Güven ve S. Kaymakçı, (Ed.), Hayat bilgisi: Tanımı, amacı ve doğası (ss. 1-21). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aşkın Tekkol, İ. ve Bozdemir Yüzbaşıoğlu, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşam becerilerinin incelenmesi. 18. Uluslararası sınıf öğretmenliği eğitimi sempozyumu. 16-20 Ekim 2019, Antalya, Türkiye.
  • Ay, E. ve Uslu, S. (2019). An examination of the prospective social studies teachers’ life skills. International Journal of Eurasia Social Sciences, 10 (37), 709-725.
  • Barlas, B. (2015). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının ortak ve derse özgü becerileri kazandırmadaki etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Behrani, P. (2016). Implementation aspects of life skills education program in central board of secondary education schools. International Education and Research Journal, 2(3), 68-71.
  • Boysak, M. E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yaşam becerilerine ilişkin görüşlerinin çoklu değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • CBSE (2013). Teacher's Manual–Life Skills for Class-VIII, India.
  • Chelangat, C. (2017). Relationship between head teachers management style of life skills education and academic performance of learners ın Kenya certificate of primary education in Narok County, Kenya. Yüksek lisans tezi, Maasai Mara Üniversitesi Eğitim Yönetimi.
  • Chirwa, G. ve Naidoo, D. (2014). Structural and social constraints in the teaching of life skills for HIV/AIDS prevention in Malawi primary schools. South African Journal of Childhood Education, 4(1), 61-79.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ekmen ve Demir (2019). Hayat Bilgisi Öğretim Programı Kazanımlarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 35-57.
  • Grover, J. (2018). Challenges in the Implementation of Life Skills Education. International Journal of Research and Analytical Reviews, 5(2), 452-456.
  • Kalafatcı Ö. (2017). Hayat Bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Ordu ili örneği). Yüksek lisans tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kanyılmaz, B. M. (2018). Sınıf öğretmenlerinin Fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan yaşam becerilerinin öğrencilere kazandırılmasına yönelik yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karaca, N. H. (2008). İlköğretim hayat bilgisi ders kitaplarının 2005 hayat bilgisi ders programında yer alan becerileri uygunluk düzeyinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Afyonkarahisar ili örneklemi). Yüksek lisans tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karal, E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri ve yaşam becerilerinin öğretim programındaki yerine ilişkin görüşleri. Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Koran, N. (2010). Yaşam becerileri. A. Ummanel, (Ed.), Yaşam becerilerinin tanımı ve önemi (ss. 1-20). İstanbul Üniversitesi, Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. 29 Aralık 2020, http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/yasambecerileri.pdf.
  • Külekçi Akyavuz, E. ve Karakaş, A. (2020). Öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(4), 1832-1851.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programı ve kılavuzu. 2 Mart 2018, http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2010-2011/HayatBilgisi-3.S%C4%B1n%C4%B1f.pdf.
  • MEB. (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi (1 2 ve 3. sınıflar) öğretim programı. 10 Mart 2018, http://docplayer.biz.tr/31159359-T-c-milli-egitim-bakanligi.html.
  • MEB. (2017). İlkokul hayat bilgisi dersi (1. 2. ve 3. sınıflar) öğretim programı. 28 Ekim 2017, https://bilimakademisi.org/wp-content/uploads/2017/02/Hayat-Bilgisi.pdf.
  • MEB. (2018). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). 1 Mart 2018, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=326.
  • Ministry of Education and Sports (2011). Life skills curriculum for primary school teachers in Uganda.
  • Murthy, C. V. (2016). Issues, problems and possibilities of life skills education for school going adolescents. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 56-76.
  • Özdemir, D. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin yaşam becerileri hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Prajapati, R., Sharma, B. ve Sharma, D. (2017). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1-6.
  • Prasertcharoensuka, T., Somprachb, K. ve Ngangc, T.K. (2015). Influence of teacher competency factors and students’ life skills on learning achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 566-572.
  • Selçuk, A. M. (2019). Öğretim elemanlarının yaşam becerileri hakkındaki görüşleri. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Spamer, C.J. (2016). Family involvement in Life Skills development of learners in a primary school. Yüksek lisans tezi, West Üniversitesi.
  • Subasree, R. ve Nair, A. R. (2014). The life skills assessment scale: The construction and validation of a new comprehensive scale for measuring life skills. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 19(1), 50-58.
  • Şimşek, N. (2014). Hayat bilgisi öğretimi. Z.N. Baysal, (Ed.), 2005 Hayat bilgisi öğretim programı’na önceki programlarla karşılaştırmalı bir bakış (ss. 51-68). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Şimşek, N. (2019). Yaşam Becerileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 261-270.
  • Tan, S. (2018). Life skills education: teachers’ perceptions in primary school classrooms in Finland and Singapore. Eğitimde yüksek lisans tezi. Jyväskylä Üniversitesi Eğitim Bölümü.
  • Thomson, R. ve Georgalis, A. (2017). Boys on the move. United Nations Population Fund. 01 Ocak 2021, https://eeca.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/Boys%20on%20the%20move%20English%20-%20Facilitator%20book.pdf.
  • Turgut, S. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam becerilerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). Beceri. 05 Ocak 2021, https://sozluk.gov.tr/.
  • UNICEF (2020). Basic Life Skills Programme, Azerbaycan. 05 Ocak 2021, https://www.unicef.org/azerbaijan/search?force=0&query=KNOWLEDGE+BRIEF%3A+BASIC+LIFE+SKILLS+CURRICULUM. United Nations Office on Drugs and Crime (2006). Module 7 Life Skills. 04 Ocak 2021, https://www.unodc.org/unodc/site-search.html?q=L%C4%B0FE+SK%C4%B0LLS .
  • WHO (2020). Life skills education school handbook: prevention of noncommunicable diseases: approaches for schools.
  • WHO. (1997). Life skills education for children and adolescents in schools. Geneva Switzerland: World Health Organization.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, G. (2020). İlkokul düzeyinde öğrencilere kazandırılması gerekli temel yaşam becerilerinin Hayat Bilgisi dersi bağlamında analizi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, F., Yılmaz, F. ve Göçen, S. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının hayat bilgisi dersi öğretim programında yer alan temel yaşam becerilerine ilişkin görüşleri. Uluslararası sosyal bilimler ve eğitim konferansı (ISSEC). 14-17 Kasım 2018, Diyarbakır, Türkiye.
  • Yuen, M. T., Chan, T. H., Chan, R. M. C., Lau, P. S. Y., Gysbers, N. C. ve Shea, P. M. K. (2010). Connectedness and life skills development among primary students in Hong Kong: A brief report. Hong Kong, China: The University of Hong Kong Faculty of Education Connectedness and Life Skills Development Project. 28 Aralık 2020, http://web.hku.hk/~life/pdf/rp/Yuen_Primary_brief%20report_2010-12-30.pdf.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Uğur Bastık 0000-0003-0671-5384

Nihat Şimşek 0000-0002-7909-1851

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Bastık, U., & Şimşek, N. (2022). Hayat Bilgisinde Yaşam Becerileri Eğitimine Yönelik Bir Analiz: Öğretmen Görüşleri. International Journal of New Approaches in Social Studies, 6(1), 20-35. https://doi.org/10.38015/sbyy.1089072

Flag Counter