The coronavirus epidemic that occurred in China in the last months of 2019 has spread all over the world, disrupting the life flow of society and causing change by affecting many areas. Education is one of these areas.
The biggest impact of this epidemic on education; It is the closure of schools and the suspension of face-to-face education all over the world. In order not to interrupt the education, a distance education system has been tried to be carried out through different software types and applications. Turkey has tried to implement distance education according to the internet access levels of teachers and students and their ability to use technology by using the existing technological opportunities during the epidemic process. In this process, EBA, an artificial intelligence-based social education platform with a strengthened infrastructure, was used. With the addition of the live course application to the platform, EBA has become an effective tool for distance education. The EBA live lesson application is an environment that allows teachers to maintain their educational activities remotely and communicate effectively with their students. The main purpose of this research is to evaluate the distance education process from the perspective of social studies teachers who use the EBA live lesson application. Due to the application of a teacher-centered approach in this process, teachers' opinions are of great importance in the planning and implementation of the new learning-teaching process and in evaluating the reflection of distance education activities on the social studies course. In the study, the basic interpretive qualitative design was used. The study group of the research consists of 17 Social Studies teachers working in Nevşehir during the distance education period. Using a semi-structured interview form to collect the research data, the obtained data were analyzed with content analysis. In line with these analyzes, EBA live lesson application; Various findings have been reached regarding its use, problems, positive and negative aspects in the learning-teaching process. According to these findings; The use of EBA live course application in the learning-teaching process; It has been observed that the Social Studies course is not sufficient due to reasons such as not achieving the objectives, needing constant repetition in transferring the subject and concept, difficulties in teaching abstract concepts, loss of motivation in students and teachers, and unconsciousness. In addition, the negative effects of distance education on the social life of students and teachers contradict the purpose of Social Studies. Continuation of educational activities during the epidemic process, saving time and space, teaching lessons faster than face-to-face education, the active role of the family in the process are among the positive aspects of the EBA live lesson application. According to the results of the research; Course activities and digital materials should be designed to enable students to socialize in the distance education process. Again, in this process, the communication between teacher-student-family should be strengthened by taking into account the responsibilities of individuals in social life.
2019 yılının son aylarında Çin’de meydana gelen koronavirüs salgını tüm dünyaya yayılarak toplumun yaşam akışını bozmuş ve birçok alanı etkileyerek değişime neden olmuştur. Eğitim de etkilenen bu alanlardan biridir. Bu salgının eğitim üzerindeki en büyük etkisi; Tüm dünyada okulların kapatılması ve yüz yüze eğitimin askıya alınmasıdır. Eğitimin aksamaması adına farklı yazılım türleri ve uygulamalar üzerinden uzaktan eğitim sistemi yürütülmeye çalışılmıştır. Türkiye de salgın sürecinde varolan teknolojik imkânları kullanarak öğretmen ve öğrencilerin internete erişim düzeylerine ve teknolojiyi kullanma becerilerine göre uzaktan eğitimi uygulamaya çalışmıştır. Bu süreçte alt yapısı güçlendirilmiş yapay zekâ tabanlı sosyal eğitim platformu olan EBA kullanılmıştır. Canlı ders uygulamasının platforma eklenmesiyle EBA, uzaktan eğitimin etkin aracı haline gelmiştir. EBA canlı ders uygulaması, öğretmenlerin öğrencileriyle eğitim faaliyetlerini uzaktan sürdürmelerine ve etkili iletişim kurmalarına olanak sağlayan bir ortamdır. Bu araştırmanın temel amacı, EBA canlı ders uygulamasını kullanan sosyal bilgiler öğretmenlerinin bakış açısıyla uzaktan eğitim sürecini değerlendirmektir. Bu süreçte öğretmen merkezli bir yaklaşımın uygulanması nedeniyle, yeni öğrenme-öğretme sürecinin planlanması, uygulanması ve uzaktan eğitim etkinliklerinin sosyal bilgiler dersine yansımasının değerlendirilmesinde öğretmen görüşleri büyük önem taşımaktadır. Çalışmada, temel yorumlayıcı nitel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu uzaktan eğitim döneminde Nevşehir ilinde görev yapan 17 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturur. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak, elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bu analizler doğrultusunda EBA canlı ders uygulamasının; öğrenme-öğretme sürecinde kullanımı, sorunları, olumlu ve olumsuz yönlerine ilişkin çeşitli bulgulara ulaşılmıştır. Bu bulgulara göre; EBA canlı ders uygulamasının öğrenme-öğretme sürecinde kullanımının; Sosyal Bilgiler dersinin amaçlarına ulaşılmaması, konu ve kavram aktarımında sürekli tekrara ihtiyaç duyulması, soyut kavramların öğretiminde güçlükler, öğrenci ve öğretmenlerde motivasyon kaybı, bilinçsizlik gibi sebeplerle yeterli olmadığı görülmüştür. Buna ek olarak uzaktan eğitimin öğrenci ve öğretmenlerin sosyal yaşamına olumsuz etkileri Sosyal Bilgilerin tasarlanış amacına ters düşmektedir. Salgın süreci boyunca eğitim-öğretim faaliyetlerinin sürdürülmesi, zamandan ve mekândan tasarruf sağlanması, derslerin yüz yüze eğitime göre daha hızlı işlenmesi, ailenin süreçte aktif rol alması, EBA canlı ders uygulamasının olumlu yönleri arasında yer alır. Araştırma sonuçlarına göre; Öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde sosyalleşmesini sağlayacak ders etkinlikleri ve dijital materyaller tasarlanmalıdır. Yine bu süreçte bireylerin sosyal yaşamdaki sorumlulukları dikkate alınarak öğretmen-öğrenci-aile arasındaki iletişim güçlendirilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |