Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Experiences of university students who is working: A qualitative study

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 42 - 58, 28.12.2023

Öz

This research deals with the working experience of working university students. A phenomenological approach, which is one of the qualitative research methods, was preferred in the study and "Personal Information Form" and "Semi-structured Interview Form" were used as data collection tools. The interview form focuses on the reasons for working, the combination of education and working life, and future expectations. During the research process, 22 university students who were working were interviewed. The data obtained as a result of the interviews were transferred to the word program and analyzed by descriptive analysis method. Five main themes were formed: the reason for working (economic concerns, well-being of working, social network, investment in the future), the combination of education and work (time management, stress, participation in social life), income, future, advantages and disadvantages. One of the most important reasons pushing students to work is economic concerns. Most of the students believe that working improves well-being. Although it is stated that working life restricts participation in social life and plays a role as a stressor in issues such as time management, it is emphasized that early involvement in working life will have an empowering function for the future.

Kaynakça

  • Alaee, N., Shahboulaghi, F. M., Khankeh, H., & Kermanshahi, S. M. K. (2015). Psychosocial Challenges for Parents of Children with Cerebral Palsy: A Qualitative Study. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 2147-2154.
  • Albrecht, D., Ziderman, A. (1992). Student Loans and Their Alternatives: Improving The Performance of Deferred Payment Programs. Higher Education, 23, 357-374.
  • Aydemir, İ., Ünal, V., Öngören, B., Bıyık, T., Uluocak, N. N., Topçu, R. & Özdemir, E. (2022). Çalışan Yükseköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(3), 276-285.
  • Aydoğan, İ., Gündoğdu, F. B. (2006). Kadın Öğretim Elemanlarının Boş Zamanlarını Değerlendirme Etkinlikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 223.
  • Aytaç, S. (1994). Üniversite Gençliği ve Sorunları.Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 133-138.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2) , 368-388
  • Bildik, T., Büküşoğlu, N., & Kesikçi, H. (2004). Çalışan Ergenlerin Psikososyal Sorunları ve Kendi Çözüm Önerileri. Ege Tıp Dergisi, 43(2), 105-111
  • Broadbridge, A., Swanson, V. (2005). Earning and Learning: How Term-Time Employment İmpacts on Students' Adjustment to University Life. Journal of Education and Work, 18(2), 235-249.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Çelik, K., & Beşpınar, F. U. (2011). Farklı Nedenlerle Çalışma ve Çalışmanın Genç Üzerine Etkileri. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 3(1), 59-69.
  • Darolia, R. (2014). Working (and studying) Day and Night: Heterogeneous Effects of Working on The Academic Performance of Full-Time and Part-Time Students. Economics of Education Review, 38, 38-50
  • Donat, A., Bilgiç. B., Eskiocak, A. & Koşar, D. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sorunları Ve Çözüm Önerileri. Yüksek Öğretim Ve Bilim Dergisi, (3), 451-459.
  • Hall, R. (2010). The Work–Study Relationship: Experiences Of Full‐Time University Students Undertaking Part-Time Employment. Journal of Education And Work, 23(5), 439-449.
  • Holmes, V. (2008), Working to Live: Why University Students Balance Full-Time Study and Employment. Education + Training, 50 (4), 305-314.
  • Kahraman, F. & Kahraman, A. B. (2016). Mevsimlik İstihdamın Eğitimli Gençleri: İnşaatlarda Çalışan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (38), 183-201.
  • Kavurmacı, A. (2021). Uluslararası Öğrencilerin Çalışma Deneyimleri: Bandırma On Yedi Eylül Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Management and Economics Research, 19(4), 312-334.
  • Koç, N. K. (2017). Çağrı Üzerine İş İlişkisinin Güvencesizliğinde Çalışan Üniversite Öğrencileri. Mülkiye Dergisi, 41(3), 83-110.
  • Lundberg, C. A. (2004). Working and Learning: The Role of İnvolvement for Employed Students. Journal of Student Affairs Research and Practice, 41(2), 400-414.
  • Manthei, R. J., & Gilmore, A. (2005). The Effect of Paid Employment on University Students' Lives. Education+ Training, 47 (3), 202-215.
  • Mounsey, R., Vandehey, M., & Diekhoff, G. (2013). Working and Non-working University Students: Anxiety, Depression and GPA. College Student Diary, 47 (2), 379-389.
  • Oktay, E., Özgenç, E., Çebi, K. (2016). Çalışan Öğrencilerin Hayattan Memnuniyetlerinin Araştırılması. Erzurum: Zafer Form Ofset Yayınevi.
  • Özmen, K. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Çalışma Deneyimleri: Part-Time Çalışma. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(4), 394-404.
  • Perna, L. W. (2010). Understanding The Working College Student. Academe, 96(4), 30-33.
  • Serin, E., Soran, S., Kılıç, A. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin Eğitim Ömürleri Açısından İncelemeleri ve Bir Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15 (1), 209-220.
  • Sever, M., & Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde Öğrenci Olma Deneyimi: Bir Fotoses (photovoice) Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653-1679.
  • Söğütlü, L. İmamoğlu, A. H. Çelik, A. R., & Karabulut, Y. (2021). Çalışan Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Hukuk ve Sosyal Bilim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 36-46.
  • Şimşek Kandemir, A. (2018). Çalışma Hayatı ve Sosyal Yaşam Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (3), 2025-2038
  • Tekindal, M., & Uğuz-Arsu, Ş. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Topkaya, N. & Meydan, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Problem Yaşadıkları Alanlar, Yardım Kaynakları ve Psikolojik Yardım Alma Niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 25-37
  • Tosun, C. (2022). Öğrenci Emeği: Esnek İşgücü Piyasasında Üniversite Öğrencileri. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Türkçe Çalışmaları, 6(2), 935-948
  • Turan, N. (2018). Çalışma Mutluluğu: Kavram ve Kapsam. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(1), 169-212
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 24(24), 543-559
  • Usanmaz, A. (2018). Belirsiz ve Güvencesiz Dönemin Eğitim Sürecindeki Aktörleri: İnşatta Çalışan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Usanmaz, A., & Kahraman, F. (2020). Güvencesizlik, Gençlik ve İnşaat: İnşaatın Eğitimli Gençleri Üzerine Bir Araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8 (20), 106-134
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Ünver, G., Bümen, N. T., Başbay, M. (2010). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Derslerine Öğretim Elemanı Bakışı: Ege Üniversitesi örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi,155(35), 63-77.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolvermez, B., & Kaytan, M. (2022). Covid-19 Pandemisinde Derinleşen Öğrenci Yoksulluğu: Sakarya Üniversitesi Örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1755-1776.

Çalışan Üniversite Öğrencilerinin Deneyimleri: Niteliksel Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 42 - 58, 28.12.2023

Öz

Bu araştırma, çalışan üniversite öğrencilerin çalışma deneyimini ele almaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenolojik yaklaşım tercih edilmiş ve veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Görüşme formu çalışmaya iten nedenlere, eğitim ve çalışma yaşamının birlikteliğine ve gelecek beklentilerine odaklanmaktadır. Araştırma sürecinde çalışmakta olan 22 üniversite öğrencisi ile görüşme sağlanmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler word programına aktarılmış ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma nedeni (ekonomik kaygılar, çalışmanın iyilik hali, sosyal ağ, geleceğe yatırım), eğitim ve çalışmanın bir aradalığı (zaman yönetimi, stres, sosyal yaşama katılım), elde edilen gelir, gelecek, avantajlar ve dezavantajlar olmak üzere beş ana tema oluşturulmuştur. Öğrencileri çalışmaya iten en önemli nedenlerden biri ekonomik kaygılardır Öğrencilerin birçoğu çalışmanın iyilik halini geliştirdiğine inanmaktadır. Çalışma yaşamının sosyal yaşama katılımı kısıtladığı, zaman yönetimi gibi konularda bir stresör olarak rol oynadığı belirtilmesine rağmen çalışma yaşamına erken dahil olmanın gelecek için güçlendirici bir işlevi olacağı vurgulanmaktadır.

Kaynakça

  • Alaee, N., Shahboulaghi, F. M., Khankeh, H., & Kermanshahi, S. M. K. (2015). Psychosocial Challenges for Parents of Children with Cerebral Palsy: A Qualitative Study. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 2147-2154.
  • Albrecht, D., Ziderman, A. (1992). Student Loans and Their Alternatives: Improving The Performance of Deferred Payment Programs. Higher Education, 23, 357-374.
  • Aydemir, İ., Ünal, V., Öngören, B., Bıyık, T., Uluocak, N. N., Topçu, R. & Özdemir, E. (2022). Çalışan Yükseköğretim Öğrencilerinin Karşılaştıkları Sorunlar. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 5(3), 276-285.
  • Aydoğan, İ., Gündoğdu, F. B. (2006). Kadın Öğretim Elemanlarının Boş Zamanlarını Değerlendirme Etkinlikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 223.
  • Aytaç, S. (1994). Üniversite Gençliği ve Sorunları.Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 133-138.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2) , 368-388
  • Bildik, T., Büküşoğlu, N., & Kesikçi, H. (2004). Çalışan Ergenlerin Psikososyal Sorunları ve Kendi Çözüm Önerileri. Ege Tıp Dergisi, 43(2), 105-111
  • Broadbridge, A., Swanson, V. (2005). Earning and Learning: How Term-Time Employment İmpacts on Students' Adjustment to University Life. Journal of Education and Work, 18(2), 235-249.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Çelik, K., & Beşpınar, F. U. (2011). Farklı Nedenlerle Çalışma ve Çalışmanın Genç Üzerine Etkileri. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 3(1), 59-69.
  • Darolia, R. (2014). Working (and studying) Day and Night: Heterogeneous Effects of Working on The Academic Performance of Full-Time and Part-Time Students. Economics of Education Review, 38, 38-50
  • Donat, A., Bilgiç. B., Eskiocak, A. & Koşar, D. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sorunları Ve Çözüm Önerileri. Yüksek Öğretim Ve Bilim Dergisi, (3), 451-459.
  • Hall, R. (2010). The Work–Study Relationship: Experiences Of Full‐Time University Students Undertaking Part-Time Employment. Journal of Education And Work, 23(5), 439-449.
  • Holmes, V. (2008), Working to Live: Why University Students Balance Full-Time Study and Employment. Education + Training, 50 (4), 305-314.
  • Kahraman, F. & Kahraman, A. B. (2016). Mevsimlik İstihdamın Eğitimli Gençleri: İnşaatlarda Çalışan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (38), 183-201.
  • Kavurmacı, A. (2021). Uluslararası Öğrencilerin Çalışma Deneyimleri: Bandırma On Yedi Eylül Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Management and Economics Research, 19(4), 312-334.
  • Koç, N. K. (2017). Çağrı Üzerine İş İlişkisinin Güvencesizliğinde Çalışan Üniversite Öğrencileri. Mülkiye Dergisi, 41(3), 83-110.
  • Lundberg, C. A. (2004). Working and Learning: The Role of İnvolvement for Employed Students. Journal of Student Affairs Research and Practice, 41(2), 400-414.
  • Manthei, R. J., & Gilmore, A. (2005). The Effect of Paid Employment on University Students' Lives. Education+ Training, 47 (3), 202-215.
  • Mounsey, R., Vandehey, M., & Diekhoff, G. (2013). Working and Non-working University Students: Anxiety, Depression and GPA. College Student Diary, 47 (2), 379-389.
  • Oktay, E., Özgenç, E., Çebi, K. (2016). Çalışan Öğrencilerin Hayattan Memnuniyetlerinin Araştırılması. Erzurum: Zafer Form Ofset Yayınevi.
  • Özmen, K. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Çalışma Deneyimleri: Part-Time Çalışma. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(4), 394-404.
  • Perna, L. W. (2010). Understanding The Working College Student. Academe, 96(4), 30-33.
  • Serin, E., Soran, S., Kılıç, A. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Değerlerinin Eğitim Ömürleri Açısından İncelemeleri ve Bir Uygulama. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15 (1), 209-220.
  • Sever, M., & Özdemir, S. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde Öğrenci Olma Deneyimi: Bir Fotoses (photovoice) Çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1653-1679.
  • Söğütlü, L. İmamoğlu, A. H. Çelik, A. R., & Karabulut, Y. (2021). Çalışan Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Hukuk ve Sosyal Bilim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 36-46.
  • Şimşek Kandemir, A. (2018). Çalışma Hayatı ve Sosyal Yaşam Arasındaki İlişkinin Kanonik Korelasyon Analizi ile İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7 (3), 2025-2038
  • Tekindal, M., & Uğuz-Arsu, Ş. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Topkaya, N. & Meydan, B. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Problem Yaşadıkları Alanlar, Yardım Kaynakları ve Psikolojik Yardım Alma Niyetleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 25-37
  • Tosun, C. (2022). Öğrenci Emeği: Esnek İşgücü Piyasasında Üniversite Öğrencileri. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. Elektronik Türkçe Çalışmaları, 6(2), 935-948
  • Turan, N. (2018). Çalışma Mutluluğu: Kavram ve Kapsam. Bursa Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(1), 169-212
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi, 24(24), 543-559
  • Usanmaz, A. (2018). Belirsiz ve Güvencesiz Dönemin Eğitim Sürecindeki Aktörleri: İnşatta Çalışan Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması. Karaman: Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi.
  • Usanmaz, A., & Kahraman, F. (2020). Güvencesizlik, Gençlik ve İnşaat: İnşaatın Eğitimli Gençleri Üzerine Bir Araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 8 (20), 106-134
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal Bilimlerde Betimsel İçerik Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Ünver, G., Bümen, N. T., Başbay, M. (2010). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Derslerine Öğretim Elemanı Bakışı: Ege Üniversitesi örneği. Eğitim ve Bilim Dergisi,155(35), 63-77.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolvermez, B., & Kaytan, M. (2022). Covid-19 Pandemisinde Derinleşen Öğrenci Yoksulluğu: Sakarya Üniversitesi Örneği. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1755-1776.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Kırlıoğlu 0000-0003-0130-0841

Elif Özdemir 0009-0007-0759-7224

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Kabul Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kırlıoğlu, M., & Özdemir, E. (2023). Çalışan Üniversite Öğrencilerinin Deneyimleri: Niteliksel Bir Çalışma. Sosyal Çalışma Dergisi, 7(2), 42-58.

Creative Commons Lisansı
Sosyal Çalışma Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır.

Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.