SİYASAL İLETİŞİM BAĞLAMINDA TÜRKİYE’DE EKONOMİK KRİZ SÜREÇLERİNDE LİDERLERİN KRİZ SÖYLEMLERİ
Year 2023,
, 217 - 238, 31.05.2023
Duygu Yücel
,
Emine Kılıçaslan
,
Cennet Arman Zengi
Abstract
Bu çalışmanın amacı özellikle ekonomik kriz süreçlerinde siyasal parti liderlerinin söylemlerinde kullandıkları kavramlar ve sözcükler üzerinden ekonomik kriz sürecini nasıl yönettiklerini göstermektedir. Bu nedenle çalışmanın metodolojisi söylem analizi olarak seçilmiştir. Metodolojinin uygulanmasında bilgisayarlı veri analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Seçilen haberler bir bilgisayar programı aracılığı ile en fazla kullanılandan en az kullanılan sözcüklere kadar saydırılmıştır. Bu sayım sonucu ortaya çıkan kavram ve sözcükler grafiklerle gösterilmiştir.
Araştırma için üç büyük partinin liderleri Adalet ve Kalkınma Partisi adına R. Tayyip Erdoğan, Cumhuriyet Halk Partisi adına Kemal Kılıçdaroğlu ve İYİ Parti adına Meral Akşener seçilmiştir. Araştırmanın kapsamı seçilen siyasal aktörlerin 2021-2022 arasında ekonomik krizler ile ilgili açıklamaları ile sınırlandırılmıştır. Ayrıca bir sınırlandırma yöntemi olarak da sayı olarak en az açıklama hangi lidere aitse diğer liderler içinde o sınırda açıklama alınmıştır.
Yapılan analiz sonucu ortaya çıkan bulgular ise iktidar partisi lideri ile muhalefet partisi liderlerinin ekonomik kriz sürecine farklı yaklaştıkları sonucuna araştırmayı götürmüştür. İktidar partisi krizi bir avantaj gibi pozitif söylemler ile açıklamaktadır. Muhalefet partisi olarak CHP lideri Kılıçdaroğlu krizi sol kavramlar üzerinden olumsuz olarak ifade ederken İYİ Parti lideri Akşener ekonomik krizi öncelikle siyasi bir boyutta ele almıştır.
Sonuç olarak bakıldığında her üç liderde ekonomik kriz sürecinde kendi ideolojik ve siyasi pozisyonlarına göre hareket etmiştir.
References
- Aksoy, Özlem. (2010). 1990 Sonrası Dönemde Yaşanan Finansal Krizlerin Türkiye’nin Makroekonomik Dengeleri Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi.
- Archer, Toby. (2009), “Immigration in Europe at a Time of Economic Hardship”, The Finnish İnstitute of İnternational Affairs, Briafing Paper 27, 13 February 2009.
- Aziz, Aysel. (2003). Siyasal İletişim, Ankara, Nobel Yayınları.
- Eğilmez, Mahfi. (2009). Küresel Finans Krizi Piyasa Sisteminin Eleştirisi, 4.baskı, İstanbul, Remzi Kitabevi.
- Erdoğan, İrfan. (1997). İletişim Egemenlik Mücadeleye Giriş, Ankara, İmge Kitabevi.
- Koyuncu, Murat. ve Şenses, Fikret. (2004). Kısa Dönem Krizlerin Sosyo Ekonomik Etkileri: Türkiye, Endonezya ve Arjantin Deneyimleri, Economic Research Center Working Papers in Economics, METU October 2004.
- Kuran, İhsan. (2006). Türkiye’de Ekonomik Krizler ve İstikrar Programları (1980-2005), Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Nimmo Dan and David L. Swanson, (1990). “The Field of Political Communication; Beyond the Voter Persuasion Paradigm, New Directions in Political Communication: A Resource Book, .Newbury Park: Sage.
- Özgüven, Ali. (2001). İktisadi Krizler, Yeni Türkiye Dergisi, Cilt:1, Yıl:7 Sayı: 41, s. 56-63.
Year 2023,
, 217 - 238, 31.05.2023
Duygu Yücel
,
Emine Kılıçaslan
,
Cennet Arman Zengi
References
- Aksoy, Özlem. (2010). 1990 Sonrası Dönemde Yaşanan Finansal Krizlerin Türkiye’nin Makroekonomik Dengeleri Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi.
- Archer, Toby. (2009), “Immigration in Europe at a Time of Economic Hardship”, The Finnish İnstitute of İnternational Affairs, Briafing Paper 27, 13 February 2009.
- Aziz, Aysel. (2003). Siyasal İletişim, Ankara, Nobel Yayınları.
- Eğilmez, Mahfi. (2009). Küresel Finans Krizi Piyasa Sisteminin Eleştirisi, 4.baskı, İstanbul, Remzi Kitabevi.
- Erdoğan, İrfan. (1997). İletişim Egemenlik Mücadeleye Giriş, Ankara, İmge Kitabevi.
- Koyuncu, Murat. ve Şenses, Fikret. (2004). Kısa Dönem Krizlerin Sosyo Ekonomik Etkileri: Türkiye, Endonezya ve Arjantin Deneyimleri, Economic Research Center Working Papers in Economics, METU October 2004.
- Kuran, İhsan. (2006). Türkiye’de Ekonomik Krizler ve İstikrar Programları (1980-2005), Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Nimmo Dan and David L. Swanson, (1990). “The Field of Political Communication; Beyond the Voter Persuasion Paradigm, New Directions in Political Communication: A Resource Book, .Newbury Park: Sage.
- Özgüven, Ali. (2001). İktisadi Krizler, Yeni Türkiye Dergisi, Cilt:1, Yıl:7 Sayı: 41, s. 56-63.