The overall objective of this study was to investigate
the guidance needs of talented students according to their teachers’ and
parents’ perceptions. The study was conducted in a descriptive
cross-sectional design. The working population are gifted and talented students
with classroom, branch teacher (guidance and the other branch) and family
ongoing education on classroom from 3 to 8. In the study, data evaluation have
been returned of 31 parents (18 mothers and 13 fathers), 42 classroom teachers,
233 branch teachers (103 guidance, 130 other branches). The data collection
tools was used a control chart developed by the researcher consisting of five
42-item and Likert type. As a result, talented student needs the guidance
issues very dense with the highest percentage that this was school choice. The
others needs the guidance issues intense with the highest percentage that they
were future planning, job choice, educational problems as relations with
teachers.
Bu çalışmanın genel amacı, üstün
yetenekli öğrencilerin rehberlik ihtiyaçlarının öğretmenleri ve ailelerinin
bakış açısına göre incelenmesidir. Çalışma, tarama modelinde betimsel bir
araştırmadır. Çalışma grubu, BİLSEM’e devam eden 3-8.nci sınıf aralığındaki
yetenekli öğrencilerin sınıf, branş ve rehber öğretmenleri ile aileridir. Çalışma kapsamında, 31 ebeveyn
(18’i anne, 13’ü baba), 42 sınıf öğretmeni, 233 branş öğretmenlerinden (103’ü
rehberlik, 130’u diğer branşlar) elde edilen veriler ile çalışma
sürdürülmüştür. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından oluşturulan
42 maddeden oluşan beşli likert bir kontrol çizelgesi kullanılmıştır. Öğretmen ve ailelerin görüşleri birlikte
değerlendirildiğinde okul seçimi rehberlik konuları içerisinde çok yoğun
rehberlik gereksinimi duyulan en yüksek yüzdeye sahip olanıdır. Meslek seçimi,
geleceği planlama, öğretmenlerle olan ilişkiler ise yoğun rehberlik gereksinimi
duyulan en yüksek yüzdeye sahip olan diğer konular olarak belirlenmiştir.
Rehberlik gereksinimi Üstün yetenek Üstün yeteneklilerin öğretmenleri Üstün yeteneklilerin aileleri
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 12, 2017 |
Acceptance Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |