In this study, it was aimed to examine the pre-service
primary school teachers’ perceptions of the concept of "drama" by
metaphor before and after the drama lesson. The study was conducted on
third-year primary school students in a state university located in the Black
Sea Region, whose teaching was structured in the Fall semester of the 2015-2016
academic year. In the selection of the study group, criteria sampling method
was used from purposeful sampling. In this context, a total of 109 pre-service
primary school teachers who have been studying in two different classes were
the participants. In the selection of the study group, criteria sampling was
used for purposeful sampling. A total of 109 pre-service primary school
teachers who have been receiving education in two different classes were the
participants. This study conducted in a case study approach, the forms obtained
from the teacher candidates were used as data collection tools. Drama lessons
were conducted by researchers in two different classes in the cooperation for a
total of 12 weeks (four hours per week). In this context, the results of primary
school teachers' perceptions of the concept of drama before and after drama
lesson has reached that it can show diversity. In this respect, in the study it
has been emphasized that it is necessary to increase the level of pre-service
primary school teachers¢ knowledge and skills related to the drama,
and that their awareness of the importance and use of drama with practice-based
activities should be increased.
Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının
drama dersi öncesinde ve drama dersi sonrasında “drama” kavramına ilişkin
algılarının metaforlar yoluyla incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, Karadeniz
Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde 2015-2016 eğitim-öğretim yılı Güz
döneminde sınıf öğretmenliği bölümünde örgün öğretime devam etmekte olan üçüncü
sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Çalışma grubunun seçiminde, amaçlı
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda
iki farklı sınıfta öğrenim görmekte olan toplam 109 sınıf öğretmeni adayı
üzerinde çalışma yapılmıştır. Durum çalışması desenindeki bu çalışmada,
öğretmen adaylarından elde edilen metafor formları veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından (her hafta dört saat olmak üzere)
toplamda 12 hafta boyunca iki farklı sınıfta işbirliği içerisinde Drama dersi
yürütülmüştür. Bu kapsamda, sınıf öğretmeni adaylarının drama dersi öncesinde
ve sonrasında “drama” kavramına ilişkin algılarının çeşitlilik gösterebildiği
sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda, çalışmada öğretmen adaylarının dramaya
ilişkin bilgi ve beceri düzeylerinin artırılmasının gerekli olduğuna değinilmiş
ve uygulamaya dayalı etkinliklerle dramanın önemine ve kullanımına ilişkin
farkındalıklarının artırılması gerektiğine vurgu yapılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 12, 2017 |
Acceptance Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |