Bu araştırmanın amacı,
ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmektir. Araştırma betimsel bir çalışma olup tarama
modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Güney
Doğu Anadolu Bölgesi'nde bir ilde ortaokulda öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Örneklemini ise ortaokul 1, 2, 3 ve 4. sınıflarda öğrenim
gören 412 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada rastgele olmayan örnekleme
tekniklerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak katılımcılar
belirlenmiştir. Araştırmada, "Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği"
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistik, bağımsız örneklemler
t-testi ile tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik tutumları arasında
cinsiyetleri açısından anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmada kız öğrencilerin lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir.
Araştırmada, ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik tutumları
ile sınıf düzeyleri ve baba eğitim durumları arasında anlamlı farklılık elde
edilmiştir. Araştırma sonucunda, ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar
dersine yönelik tutumları ile sosyo-ekonomik düzeyleri ve anne eğitim durumları
arasında anlamlı farklılık elde edilmemiştir.
The aim of this study is to examine, according to certain variables, the
attitudes of secondary school students towards visual arts classes. The study is a
descriptive study and is a screening model. The population of the
survey consists of students at secondary schools in a province in Southeastern
Anatolia. The sample consists of 412 students from the 1st, 2nd, 3rd and 4th
classes at the secondary schools.
Participants were determined by using convenience sampling as one of the
non-random sampling techniques. "Attitude Scale Toward Visual Arts Class”
developed by Aslantaş (2012) was used. Descriptive statistics, t-test as one of the
parametric tests and single direction variance analysis were used. As a conclusion of
the survey, a significant difference was found in the attitudes of secondary
school students towards visual arts classes from the perspective of their
gender. In the survey, a significant difference was found in favor of the
female students. In the survey, a significant difference was found in their
attitudes towards visual arts classes from the perspective their class levels
and their fathers’ education levels. The survey could not find a significant
difference between their attitude towards visual arts classes and their socio-economic
levels as well as the education levels of their mother.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2018 |
Acceptance Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |