Birinci Dünya Savaşında en önemli cephelerden
biri olan Çanakkale Cephesi, askeri ve siyasî yönden olduğu kadar eğitim
boyutunda da araştırılmaya değerdir. Eğitimin canlı aktörlerinden en önemlisi
öğretmendir. Cephede ve cephe gerisinde öğretmenlerin faaliyetleri, eğitim
kurumunu doğrudan etkilediği gibi diğer kurumları da etkileme gücüne sahiptir.
Bu araştırmada Çanakkale Cephesinde ve cephe gerisinde görev alan öğretmen ve
öğretmen adaylarının durumları ve savaşın öğretmen üzerinden eğitim-öğretim
kurumuna etkileri ele alınmıştır. Araştırmanın verileri, 1914-1916 yıllarındaki
resmî yazışmalara dayalı bazı arşiv belgeleri ve konuyla ilgili yazılı
eserlerdir. Bu veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak
değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularından hareketle genel olarak şu sonuca
ulaşılmıştır: Gönüllü veya askere çağrılan öğretmenler, cephede vatan savunmasında çarpışırken cephe
gerisinde birçok okul, öğretmensiz kalmış ve bundan eğitim-öğretim olumsuz
etkilenmiştir.
Çanakkale front which is one of the most
important fronts in the First World War is also worth studying in educational
dimension as well as military and political aspects. The teacher is also one of
the most important alive actors of education. At the front and behind it the
teachers' actions have direct impact on educational institutions and also have
the power to influence other agencies. In this research, conditions of teachers
and student teachers involved in Çanakkale front and behind it and effects of
the war on educational institutions were discussed through the teacher.
Research data was collected through some archival documents and written works
on the subject based on official correspondence in the years 1914-1916. These
data were evaluated by using descriptive analysis method. Based on the findings
of research overall the following conclusion was reached: While volunteer or
draftee teachers were battling in the defence of the homeland at the front,
behind it many schools remained without teacher and the education was
negatively affected by that situation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Acceptance Date | May 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |