Bu araştırmanın amacı ergenlik dönemi öğrencileri için
“Öğrenciliğe Dönük Tutum Ölçeği” geliştirmektir. Ölçek, İstanbul Küçükçekmece
ilçesi sınırları içinde bulunan sekiz farklı lisede okuyan 843 öğrenciye
uygulanmıştır. Araştırmaya alınan
öğrencilerin % 54.2’si ( n=457)
kadın, % 45.8’i ( n=386) erkektir. Öğrencilerin başarı ortalaması 72.50, yaş
ortalaması da 17.30 olarak ölçülmüştür. Ölçeğin geçerlilik çalışması için
açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmış, ölçeğin dört faktörden
oluştuğu ve modelin uyum indekslerinin oldukça iyi olduğu gözlenmiştir. Ölçek
maddelerinin ayırt edicilik düzeylerini ortaya koymak amacıyla %27’lik üst ve
alt grupların sorulardan aldıkları puanların ortalamaları arasındaki farkın
anlamlılığı için t testi uygulanmış ve aradaki farkların anlamlı bulunmuştur.
Ölçeğin alt boyutları arasındaki ilişki düzeylerinin de anlamlı olduğu
gözlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışması için ölçeğin tamamı ve alt
boyutlarının iç tutarlılık katsayıları hesaplanmış ve elde edilen güvenirlik
değerlerinin de yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak orta ve lise
düzeyi öğrencilerinin öğrenciliğe dönük tutumlarını ölçmek amacıyla geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
The aim of this research is to develop the “Attitude
Scale Regarding Studentship” for
adolescent students. The scale was applied to 843 students attending eight
different high schools in the district of Küçükçekmece, Istanbul. 54.2% (n =
457) of the students included in the study were female and 45.8% (n = 386) were
male. The average success of the students was 72.50 and the average age was
17.30. For the validity study of the
scale, explanatory and confirmatory factor analyzes were performed, and the
scale consisted of four factors and the fit indices of the model were observed
to be quite good. In order to determine the level of discrimination of the
items of the scale, t-test was applied for the significance of the difference
between the mean scores of the 27% upper and lower groups from the questions
and the differences were significant. The relationship levels between the sub-dimensions
of the scale were also significant. For the reliability study of the scale, the
internal consistency coefficients of the whole scale and its sub-dimensions
were calculated and the obtained reliability values were found to be high. As
a result, a valid and reliable measurement tool was developed to measure the
attitudes of middle and high school students regarding studentship.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Acceptance Date | January 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |