The purpose of this research is to investigate the relationship between university students' mobile learning attitudes and self-directed learning skills. A total of 420 university students, 317 female and 103 males, studying at universities in different cities of Turkey, participated in the study conducted using a correlational survey model. The data for the research were collected through a demographic information form, a mobile learning attitude scale, and a self-directed learning scale. As a result, there was no significant difference in university students' mobile learning attitude scores and self-directed learning levels based on gender. Additionally, a positive and significant relationship was found between university students' mobile learning attitudes and self-directed learning levels. Based on the research findings, it is recommended to conduct new studies to identify various variables that may be related to the level of self-regulated learning and that influence university students' attitudes towards mobile learning and their levels of self-regulated learning. These variables should be compared with variables such as attitudes towards mobile learning and self-regulated learning.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin mobil öğrenme tutumları ile öz yönetimli öğrenme becerileri arasındaki ilişkili incelemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen araştırmaya Türkiye’nin farklı şehirlerindeki üniversitelerde öğrenim gören 317 kadın, 103 erkek olmak üzere toplam 420 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri demografik bilgi formu, mobil öğrenme tutum ölçeği ve öz yönetimli öğrenme ölçeği ile toplanmıştır. Sonuç olarak; üniversite öğrencilerinin mobil öğrenme tutum puanı ve öz yönetimli öğrenme düzeyi cinsiyete göre farklılık göstermemiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin mobil öğrenme tutumu ile öz yönetimli öğrenme düzeyi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırma bulgularından hareketle; üniversite öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarını ve öz yönetimli öğrenme düzeylerini etkileyen diğer faktörlerin, öz yönetimli öğrenme düzeyinin ilişkili olabileceği farklı değişkenlerin saptanması ve bu değişkenlerin mobil öğrenme tutumu ve öz yönetimle öğrenme gibi değişkenlerle karşılaştırıldığı yeni çalışmalar yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 26, 2023 |
Acceptance Date | August 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |