Research Article
BibTex RIS Cite

Developing a Skill-Based Achievement Test for the Solar System

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 88 - 112, 26.10.2023
https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550

Abstract

The aim of this study is to develop a multiple-choice achievement test consisting of valid and reliable skill-based questions about the Solar System topic for the 6th grade in the Science Curriculum, which was changed in 2018. For this purpose, 25 original skill-based questions were prepared by the researcher in accordance with the Solar System subject achievements. These prepared questions were submitted to expert opinion for validity studies, corrections were made in line with the feedback received from the experts, and a pilot application was carried out on 253 students. After the application, the data obtained from the students were analyzed with TAP. Questions that required the item discrimination index to be higher than the 0.30 value stated in the literature for all questions were removed from the test. The average item difficulty index of the test was calculated as 0.60 and the reliability coefficient was calculated as 0.77. It is thought that the Planets subject achievement test, which consists of 19 final questions obtained as a result of this study, will make a great contribution to the field with its feature of skill-based questions within the scope of 6th grade science teaching.

References

  • Balbağ, M. Z., Leblebicier, K., Karaer, G., Sarıkahya, E. ve Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 12-23. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/02.m._zafer_balbag.pdf
  • Bayrak, B. ve Erden, M. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 137-154. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Çakır, Z. (2019). TEOG, LGS ve PISA Fen bilimleri sorularının analizi ve karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S., ve Bolat, A. (2023). ‘Güneş Sistemi ve Tutulmalar ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2305913
  • Demir, N. ve Öner Armağan, F. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70. https://doi.org/10.46762/mamulebd.582883
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61-78. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/165/ekiz.htm
  • Erden, B. (2020). Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi beceri temelli sorularına ilişkin öğretmen görüşleri. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1119428
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. (2012). How to desing and evaluate research in education (8th edition). McGraw Hill.cl
  • Gülen, S. ve Demirkuş, N. (2014). ‘Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi’ ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13704/165923
  • Keskin Geçer, A. (2020). Fen bilimleri dersinde eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımının ortaokul öğrencilerinin güneş sistemi ve tutulmalar başarı testi sonuçlarına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (15), 117-129. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1156340
  • Köseoğlu, F. ve Kavak, N. (2001). Fen öğretiminde yapılandırıcı yaklaşım. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 139-148. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77502
  • Kuzu, Y., Kuzu, O. ve Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112-130. https://doi.org/10.31592/aeusbed.559002
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretime Geçiş Yönergesi. Milli Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26191912_yonerge.pdf
  • MEB. (2019a). Pisa 2018 Türkiye Ön Raporu. Ankara: MEB. http://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
  • Pedük, B. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programının 2015 TIMMS ve 2018 LGS sınavları kapsamında incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA projesinin Türk eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 397-412. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256408
  • Sultan, Ş. A. N., ve İlhan, N. A. İ. L. (2022). Fen bilimleri dersi beceri temelli sorulara (yeni nesil) yönelik kuramsal ve kavramsal çerçeve. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(17), 17-36. https://doi.org/10.29129/inujgse.1089655
  • Şahin, F. (2001). İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin uzay hakkındaki bilgilerinin değerlendirilmesi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 156-169. http://doi.org/10.17539/aej.88511
  • Şekercioğlu G. ve Suna. H. E. (2022). Uzman Öğretmenlik Yetiştirme Programı Çalışma Kitabı. Ölçme ve Değerlendirme (ss. 68-120). http://cdn.eba.gov.tr/oba/UZMAN_OGRETMENLIK_YETISTIRME_PROGRAMI__CALISMA__KITABI.pdf
  • Uzun, S., Bütüner, S. Ö. ve Yiğit. N. (2010). 1999-2007 TIMSS fen bilimleri ve matematik sonuçlarının karşılaştırılması: Sınavda en başarılı ilk beş ülke-Türkiye örneği. İlköğretim Online (elektronik), 9(3), 1174- 1188. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90742
  • Uğurlu, N. B. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin dünya ve evren konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6757/90878

Güneş Sistemi Konusuna Yönelik Beceri Temelli Başarı Testi Geliştirilmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 2, 88 - 112, 26.10.2023
https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550

Abstract

Bu çalışmanın amacı 2018 yılında değişen Fen Bilimleri Öğretim Programı’ndaki 6. sınıf Güneş Sistemi konusu ile ilgili beceri temelli sorulardan oluşan geçerli ve güvenilir çoktan seçmeli başarı testi geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı tarafından Güneş Sistemi konusu kazanımlarına uygun 25 soruluk beceri temelli özgün sorular hazırlanmıştır. Hazırlanan bu sorular geçerlik çalışmaları için uzman görüşüne sunulmuş, uzmanlardan alınan dönütler doğrultusunda düzenlenmiş 253 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Uygulama sonrası öğrencilerden elde edilen veriler TAP ile analiz edilmiştir. Madde ayırt edicilik indeksinin tüm sorular için alan yazında belirtilen 0.30 değerinin üstünde olası için gereken sorular testten çıkarılmıştır. Testin ortalama madde güçlük indeksi 0.60, güvenilirlik katsayısının 0.77 olduğu yapılan analizlerle hesaplanmıştır. Bu çalışma sonucunda elde edilen oluşan Gezegenler Konusu Başarı Testinin, beceri temelli sorulardan oluşma özelliğiyle 6.sınıf fen öğretimi kapsamında alana büyük katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Balbağ, M. Z., Leblebicier, K., Karaer, G., Sarıkahya, E. ve Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 12-23. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/02.m._zafer_balbag.pdf
  • Bayrak, B. ve Erden, M. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 137-154. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Çakır, Z. (2019). TEOG, LGS ve PISA Fen bilimleri sorularının analizi ve karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Uşak Üniversitesi.
  • Çiftcibaşı, F., Karamustafaoğlu, S., ve Bolat, A. (2023). ‘Güneş Sistemi ve Tutulmalar ünitesine yönelik başarı testi geliştirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-26. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2305913
  • Demir, N. ve Öner Armağan, F. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70. https://doi.org/10.46762/mamulebd.582883
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61-78. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/165/ekiz.htm
  • Erden, B. (2020). Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi beceri temelli sorularına ilişkin öğretmen görüşleri. AJER - Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1119428
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. (2012). How to desing and evaluate research in education (8th edition). McGraw Hill.cl
  • Gülen, S. ve Demirkuş, N. (2014). ‘Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi’ ünitesinde, görsel materyalin öğrenci başarısına etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/pub/yyuefd/issue/13704/165923
  • Keskin Geçer, A. (2020). Fen bilimleri dersinde eğitim bilişim ağı (EBA) kullanımının ortaokul öğrencilerinin güneş sistemi ve tutulmalar başarı testi sonuçlarına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (15), 117-129. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1156340
  • Köseoğlu, F. ve Kavak, N. (2001). Fen öğretiminde yapılandırıcı yaklaşım. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 139-148. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/77502
  • Kuzu, Y., Kuzu, O. ve Gelbal, S. (2019). TEOG ve LGS sistemlerinin öğrenci, öğretmen, veli ve öğretmen velilerin görüşleri açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 112-130. https://doi.org/10.31592/aeusbed.559002
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretime Geçiş Yönergesi. Milli Eğitim Bakanlığı, Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26191912_yonerge.pdf
  • MEB. (2019a). Pisa 2018 Türkiye Ön Raporu. Ankara: MEB. http://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
  • Pedük, B. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programının 2015 TIMMS ve 2018 LGS sınavları kapsamında incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA projesinin Türk eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 397-412. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/256408
  • Sultan, Ş. A. N., ve İlhan, N. A. İ. L. (2022). Fen bilimleri dersi beceri temelli sorulara (yeni nesil) yönelik kuramsal ve kavramsal çerçeve. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(17), 17-36. https://doi.org/10.29129/inujgse.1089655
  • Şahin, F. (2001). İlköğretim 2. sınıf öğrencilerinin uzay hakkındaki bilgilerinin değerlendirilmesi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 156-169. http://doi.org/10.17539/aej.88511
  • Şekercioğlu G. ve Suna. H. E. (2022). Uzman Öğretmenlik Yetiştirme Programı Çalışma Kitabı. Ölçme ve Değerlendirme (ss. 68-120). http://cdn.eba.gov.tr/oba/UZMAN_OGRETMENLIK_YETISTIRME_PROGRAMI__CALISMA__KITABI.pdf
  • Uzun, S., Bütüner, S. Ö. ve Yiğit. N. (2010). 1999-2007 TIMSS fen bilimleri ve matematik sonuçlarının karşılaştırılması: Sınavda en başarılı ilk beş ülke-Türkiye örneği. İlköğretim Online (elektronik), 9(3), 1174- 1188. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/90742
  • Uğurlu, N. B. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin dünya ve evren konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6757/90878
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science Education, Science and Mathematics Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Faruk Turan 0000-0002-4387-503X

Betül Timur 0000-0002-2793-8387

Publication Date October 26, 2023
Acceptance Date October 17, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Turan, F., & Timur, B. (2023). Güneş Sistemi Konusuna Yönelik Beceri Temelli Başarı Testi Geliştirilmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 10(2), 88-112. https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068