Bu çalışmada, Türkiye’deki okul müdürlerinin rolü, seçimi, yetiştirilmesi ve atanmasına ilişkin güçlükler ile çözüm önerilerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla nitel araştırma desenlerinden olgubilim esas alınmıştır. Araştırmadaki çalışma grubunu belirlemede ölçüt örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada okul müdürü seçme, atama ve yetiştirme ile okul müdürü rollerinin neler olduğu araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak ilkokul, ortaokul, Anadolu lisesi ve fen lisesinde görev yapan 9 okul müdürü görüşüne göre ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmada okul müdürlerinin rolü ile seçimi, yetiştirilmesi ve atanmasına ilişkin güçlükler ve çözüm önerileri okul müdürü görüşlerine göre ortaya çıkarılmıştır. Araştırma bulguları; okul müdürü rolleri, okul müdürü seçme, atama ve yetiştirilmesi konusunda bazı sorunların olduğunu göstermektedir. Bu sorunlardan biri, okul müdürü rollerinin neler olduğu konusunda belirsizlik olduğu şeklindedir. Araştırma bulgularından bir diğeri katılımcıların okul müdürü seçme ve atama sürecinde sınav şartının uygulanması gerektiği konusunda hemfikir olmalarıdır. Bir başka araştırma bulgusu, liyakate dayalı atamanın yapılması isteğidir. Bu araştırmadan elde edilecek bulguların, okul müdürlüğü görevine aday bireylerin seçilmesi, atanması ve mesleki gelişim süreçlerinin planlanmasında alınacak kararların; sahanın gereksinimlerini karşılayan ve nitelikli yönetici profiline katkı sağlayacak biçimde şekillendirilmesine olanak tanıyacağı öngörülmektedir.
In this study, it is aimed to determine the difficulties related to the role, selection, training and appointment of school principals in Türkiye and to determine the solution proposals. For this purpose, phenomenology, one of the qualitative research designs, was taken as a basis. Criterion sampling method was used to determine the study group in the study. In this study, it was tried to reveal the roles of school principals in selecting, appointing and training school principals and school principals according to the opinions of 9 school principals working in primary, secondary, Anatolian high school and science high school by using a semi-structured interview form prepared by the researchers. In the research, the role of school principals, the difficulties related to their selection, training and appointment and solution suggestions were revealed according to the opinions of the school principal. The findings of the research show that there are some problems regarding the roles of school principals, selection, appointment and training of school principals. One of these problems is that there is uncertainty about what the roles of school principals are. Another of the findings of the research is that the participants agree that the exam requirement should be applied in the selection and appointment process of school principals. Another research finding is the desire for merit-based appointments. The findings to be obtained from this research will be based on the decisions to be taken in the selection and appointment of candidates for the post of school principal and the planning of professional development processes; It is envisaged that it will allow the field to be shaped in a way that meets its needs and contributes to the qualified manager profile.
School Principal School Principal Roles School Principal Selection School Principal Appointment School Principal Training
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Policy |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 25, 2025 |
| Submission Date | May 5, 2025 |
| Acceptance Date | July 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |