Research Article
BibTex RIS Cite

MOCKİNGBİRD DON’T SİNG (KUŞLAR ARTIK ŞARKI SÖYLEMİYOR) FİLMİNİN ÖZEL EĞİTİM AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 24 - 35, 31.01.2022

Abstract

Bu çalışma gerçek hayattan uyarlanarak 2001 yılında gösterime girmiş olan filmin özel eğitim alanıyla ilişkilendirilerek çocuğun gelişimindeki kritik evrelere farklı bir bakış açısı sunması amacıyla ele alınmıştır. Bu amaçla filmde yer alan Katie karakterine, diğer karakterlerin etkisi erken çocukluk döneminde özel eğitim açısından analiz edilmeye çalışılmıştır. Bağlanma ve kritik dönem ile ilişkili olduğu düşünülen sahneler erken çocukluk gelişiminin önemine değinilerek açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak; bağlanmanın, erken çocukluk döneminde kritik dönemlerin ve uygun müdahalelerin çocuğa sunulmasına hizmet eden erken çocukluk özel eğitiminin, çocuğun tüm gelişim alanları ve ileriki yaşantısı üzerinde şekillendirici etkisi olduğu görülmüştür. Bu film ve benzer filmler özel eğitim bölümü dışında çocuk gelişimi, psikoloji, gölge öğreticilik gibi bölümlerde eğitim gören öğrencilere izletilebilir ve analizlerle farklı bir bakış açısı ve farkındalık kazandırılabilir.

References

  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1:97-100.
  • Aksan, D., (1998). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dil bilim, Ankara: TDK Yayınları.
  • Anlıak, Ş. (2004). Okulöncesi dönemde çocuğun yaşamında baba ve erkek öğretmenin rolü ve önemi. Ege Eğitim Dergisi, 5:25-33.
  • Ainsworth, M., D., S. ve Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psyhclogist, 46: 333- 341.
  • Aral, N. Ve Baran, G. (2011). Çocuk Gelişimi. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Ayyıldız, E. (2018). Erken çocuklukta özel eğitim/müdahale nedenleri. Y. Fazlıoğlu ve H. Şengül-Erdem (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitim. Ankara: Vize Akademik
  • Çalışır, M. (2009). Yetişkin bağlanma kuramı ve duygulanım düzenleme stratejilerinin depresyonla ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 1: 240- 255.
  • Dağabakan F., Ö. ve Dağabakan D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları. Milli Eğitim, 36(174): 155-161.
  • DeBellis, M. D., Hooper, S. R., Spratt, E. G. & Woolley, D. P. (2009). Neuropsychological findings in childhood neglect and their reletionships to pediatric PTSD. Journel f the Internetional Neuropsychological Society, 15, 868-878.
  • Demirci, A., Kartal, M. (2012). Çocukluk dönemine ait önemli bir sorun: gelişme geriliği ve erken tanının önemi. Turkish Family Physıcıan, 3(4):1-6.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve ana dil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergisi, 118: 5-15.
  • Erbay, 2009. Çocuk Hakları. E-kitap. Erişim Adresihttps://books.google.com.tr/books hl=tr&lr=&id=Z60mEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=%C3%87OCUK+HAKLARI+B%C4%B0LD%C4%B0RGES%C4%B0&ots=K7x780dsJf&sig=DDC10cw899HcdFmeY5CGwOejIqM&redir_esc=y#v=onepage&q=%C3%87OCUK%20HAKLARI%20B%C4%B0LD%C4%B0RGES%C4%B0&f=false.
  • Ghebreyesus, T.A., (2018). Placing Nurturing Care At The Centre Of Global Initiatives to Improve Child Health and Development, Early Childhood Matters, s. 17-20.
  • Gander, M., J. ve Gardiner, H., W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (7. Basım). Ankara: İmge Kitabevi.
  • İlaslan, Ö. (2009). Çocukların bağlanma davranışlarının özlük nitelikleri ve anne bağlanma stillerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Anabilim Dalı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Karacan, E. (2000). Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi. Klinik Psikiyatri, 3:263-268.
  • Karadeniz, H. K. (2013). Otizmli ve normal gelişim gösteren çocukların alıcı dil becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı
  • Karakaş, B. ve Çevik, Ö., Ç., (2016). Çocuk refahı: Çocuk hakları perspektifinden bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3): 887-906.
  • Kasuto, S. (2005). Özel anaokullarına devam eden 6 yaş çocuklarının cinsiyet özelliklerine ilişkin kalıp yargıları ile annenin sosyal uyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırbaç, E. (2017). Çocuk istismarı ve ihmalinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı.
  • Kol, S. (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-21.
  • Köse, D., Çınar, D. ve Altınkaynak, S. (2013). Yenidoğanın anne ve baba ile bağlanma süreci. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 22(6):239- 245.
  • Kurt, S., L. (2016). Çocuk haklarına ilişkin temel uluslararası belgeler ve türkiye uygulaması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 36: 99-127.
  • Maltepe Üniversitesi,2021 https://www.maltepe.edu.tr/Content/Media/CkEditor/29042020025606457-cocukhaklari.pdf
  • Öngider, N. (2013). Anne- baba ile okulöncesi çocuk arasındaki ilişki. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(4):420-440.
  • Özdemir, O., Özdemir, G.P., Kadak, M.T. ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 4(4):566-589.
  • Özmert, E.N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi- III: Aile. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 49: 256-273.
  • Porzig, W. (1986). Dil Denen Mucize II. (Çev. Vural ÜLKÜ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Sun, M. ve Rugolotto, S. (2004). Assisted ınfant toilet training in a western family setting. Development and Behavioral Pediatrics, 25(2):99-101.
  • Ummanel, A. ve Dilek, A., (2016). Gelişim ve Öğrenme. S. Çelenk (Ed.) Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (36-52). Ankara: Pegem Akademi.
  • Unicef,2021. Çocuk Hakları Sözleşmesi. Erişim Adresi: https://www.unicef.org/turkey/çocuk-haklarına-dair-sözleşme.
  • Yapıcı Ş. (2004). Çocukta dil gelişimi. İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN: 1303-5134.
  • Yavuzer, H. (2001). Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi. (21. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuğunuzun İlk 6 Yılı. (20. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Year 2022, Volume: 3 Issue: 1, 24 - 35, 31.01.2022

Abstract

References

  • Akdağ, F. (2015). Çocukta beyin gelişimi ve erken müdahale. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1:97-100.
  • Aksan, D., (1998). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dil bilim, Ankara: TDK Yayınları.
  • Anlıak, Ş. (2004). Okulöncesi dönemde çocuğun yaşamında baba ve erkek öğretmenin rolü ve önemi. Ege Eğitim Dergisi, 5:25-33.
  • Ainsworth, M., D., S. ve Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psyhclogist, 46: 333- 341.
  • Aral, N. Ve Baran, G. (2011). Çocuk Gelişimi. İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Ayyıldız, E. (2018). Erken çocuklukta özel eğitim/müdahale nedenleri. Y. Fazlıoğlu ve H. Şengül-Erdem (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitim. Ankara: Vize Akademik
  • Çalışır, M. (2009). Yetişkin bağlanma kuramı ve duygulanım düzenleme stratejilerinin depresyonla ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 1: 240- 255.
  • Dağabakan F., Ö. ve Dağabakan D. (2007). Dil ve çocukta dil gelişim kuramları. Milli Eğitim, 36(174): 155-161.
  • DeBellis, M. D., Hooper, S. R., Spratt, E. G. & Woolley, D. P. (2009). Neuropsychological findings in childhood neglect and their reletionships to pediatric PTSD. Journel f the Internetional Neuropsychological Society, 15, 868-878.
  • Demirci, A., Kartal, M. (2012). Çocukluk dönemine ait önemli bir sorun: gelişme geriliği ve erken tanının önemi. Turkish Family Physıcıan, 3(4):1-6.
  • Demirezen, M. (2003). Yabancı dil ve ana dil öğreniminde kritik dönemler. Dil Dergisi, 118: 5-15.
  • Erbay, 2009. Çocuk Hakları. E-kitap. Erişim Adresihttps://books.google.com.tr/books hl=tr&lr=&id=Z60mEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=%C3%87OCUK+HAKLARI+B%C4%B0LD%C4%B0RGES%C4%B0&ots=K7x780dsJf&sig=DDC10cw899HcdFmeY5CGwOejIqM&redir_esc=y#v=onepage&q=%C3%87OCUK%20HAKLARI%20B%C4%B0LD%C4%B0RGES%C4%B0&f=false.
  • Ghebreyesus, T.A., (2018). Placing Nurturing Care At The Centre Of Global Initiatives to Improve Child Health and Development, Early Childhood Matters, s. 17-20.
  • Gander, M., J. ve Gardiner, H., W. (2010). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (7. Basım). Ankara: İmge Kitabevi.
  • İlaslan, Ö. (2009). Çocukların bağlanma davranışlarının özlük nitelikleri ve anne bağlanma stillerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Anabilim Dalı, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Karacan, E. (2000). Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi. Klinik Psikiyatri, 3:263-268.
  • Karadeniz, H. K. (2013). Otizmli ve normal gelişim gösteren çocukların alıcı dil becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı
  • Karakaş, B. ve Çevik, Ö., Ç., (2016). Çocuk refahı: Çocuk hakları perspektifinden bir değerlendirme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3): 887-906.
  • Kasuto, S. (2005). Özel anaokullarına devam eden 6 yaş çocuklarının cinsiyet özelliklerine ilişkin kalıp yargıları ile annenin sosyal uyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kırbaç, E. (2017). Çocuk istismarı ve ihmalinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı.
  • Kol, S. (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-21.
  • Köse, D., Çınar, D. ve Altınkaynak, S. (2013). Yenidoğanın anne ve baba ile bağlanma süreci. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 22(6):239- 245.
  • Kurt, S., L. (2016). Çocuk haklarına ilişkin temel uluslararası belgeler ve türkiye uygulaması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 36: 99-127.
  • Maltepe Üniversitesi,2021 https://www.maltepe.edu.tr/Content/Media/CkEditor/29042020025606457-cocukhaklari.pdf
  • Öngider, N. (2013). Anne- baba ile okulöncesi çocuk arasındaki ilişki. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(4):420-440.
  • Özdemir, O., Özdemir, G.P., Kadak, M.T. ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 4(4):566-589.
  • Özmert, E.N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi- III: Aile. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 49: 256-273.
  • Porzig, W. (1986). Dil Denen Mucize II. (Çev. Vural ÜLKÜ). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Sun, M. ve Rugolotto, S. (2004). Assisted ınfant toilet training in a western family setting. Development and Behavioral Pediatrics, 25(2):99-101.
  • Ummanel, A. ve Dilek, A., (2016). Gelişim ve Öğrenme. S. Çelenk (Ed.) Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (36-52). Ankara: Pegem Akademi.
  • Unicef,2021. Çocuk Hakları Sözleşmesi. Erişim Adresi: https://www.unicef.org/turkey/çocuk-haklarına-dair-sözleşme.
  • Yapıcı Ş. (2004). Çocukta dil gelişimi. İnsan Bilimleri Dergisi, ISSN: 1303-5134.
  • Yavuzer, H. (2001). Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi. (21. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2005). Çocuğunuzun İlk 6 Yılı. (20. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Maşallah Özer 0000-0002-8152-9189

Publication Date January 31, 2022
Submission Date January 9, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Özer, M. (2022). MOCKİNGBİRD DON’T SİNG (KUŞLAR ARTIK ŞARKI SÖYLEMİYOR) FİLMİNİN ÖZEL EĞİTİM AÇISINDAN İNCELENMESİ. Journal of Sustainable Education Studies, 3(1), 24-35.