Bir edebi tür olarak şiirler eğitim öğretimin tüm kademelerindeki Türkçe ders kitaplarında önemli bir yer tutmaktadır. Şiir estetik bir bakış açısıyla yazılır ve ölçü, kafiye, asonans, aliterasyon gibi birtakım ahenk unsurlarını barındırır. Bu yönüyle düz yazıdan ayrılır. Çocuklara şiirsel bir bakış açısı kazandırmak adına ders kitaplarında ilkokuldan itibaren şiirler yer almaktadır. Çocuk kitaplarının çocuğa görelik kavramı açısından taşıması gereken bazı özellikler vardır. İlkokul Türkçe ders kitaplarında yer alan tüm metinlerde olduğu gibi şiirlerde de çocuğa görelik kavramı hassasiyetle incelenmesi gereken bir konudur. Bu çalışmanın amacı ilkokulda ders kitabı olarak okutulan Türkçe kitaplarındaki şiirlerin çocuğa görelik bağlamında incelenmesidir. İlkokul 1, 2, 3 ve 4. Sınıflar olmak üzere, Türkçe ders kitabı olarak okutulan dört kitapta toplam 51 şiir bulunmaktadır. Şiirlerin tamamı görsellerinden temasına, biçim ve içerik açısından incelenmiş olup, şiirlerin çocuğa göreliği ile ilgili çıkarımlarda bulunulmuştur. Araştırma sonucuna göre ilkokul Türkçe ders kitaplarında yer alan bazı şiirlerin çocuğa görelik kavramı açısından uygun olmadığı anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: Özel Sayı (Ö1) |