Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALMANYA’DAKİ TÜRKÇE ve TÜRK KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM-ÖĞRETİM İLE İLGİLİ SORUNLARI ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 50 - 74, 30.04.2023

Öz

Bu araştırma yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretmek amacıyla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından gönderilen öğretmenlerin öğretmenlik açısından karşılaştığı güçlükler ve çözüm önerilerini tespit edebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenleri arasında bulunan olgubilim deseninden yararlanılmıştır. Almanya’da 2015-2023 yılları arasında görev yapmış on öğretmene 4 temel soru ve 14 alt sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmış, öğretmenlerin ifadeleri nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analiziyle tematik kodlama yapılarak çözümlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin öğretmenlik açısından karşılaştığı güçlükler ve çözüm önerilerine ilişkin bulgularında okul yönetimi ile ilgili güçlükler ve çözüm önerileri, dil seviyesi açısından güçlükler ve çözüm önerileri, ders tasarlama ve yönetme açısından güçlükler ve çözüm önerileri, eğitim ortamları açısından güçlükler ve çözüm önerileri şeklinde adlandırılan sekiz temaya ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, F. B., & Şen, Ü. (2018). Türkçe ve Türk Kültürü Dersi öğretmenlerinin yurt dışı görevlerine ilişkin kaygı ve hazırbulunuşluk durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 8(4), 822-839.
  • Altunkaya, H. (2021). Yurt dışında yabancı dil olarak türkçe öğretmek: Sorunlar ve çözüm önerileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı),1-33.
  • Arı, T. G. (2015). İki dilli Türk çocuklarının ve velilerin ana dili Türkçeyi öğrenme tutumları (Aisne Bölgesi-Fransa Örneği). Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, B. (2019) Yurtdışında Türkçe öğretimi. Adıyaman: İKSAD Publishing House.
  • Arıcı, B., & Kırkkılıç, A. (2017). Yurt dışında görev yapan Türkçe ve Türk Kültürü öğretmenlerinin Türkçe ve Türk Kültürü derslerine ilişkin görüşleri. The Journal of Academic Social Science, 5(41), 480-500.
  • Aytan, T., Başkapan, A., & Uysal, G. (2018). Avrupalı Türkler ana dili eğitimi çalıştayları üzerine bir değerlendirme. Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi, 5(2).
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Belet Boyacı, Ş. D., & Genç Ersoy, B. (2015). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına sözcük öğretimi sürecine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 10(15), 159-180.
  • Belet, Ş. D. (2009). İki dilli Türk öğrencilerin ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarına ilişkin öğrenci, veli ve öğretmen görüşleri Fjell ilköğretim okulu örneği, Norveç. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 71-85. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61797/924370.
  • Bilgiç, M., & İnce, B. (2015). Yurt dışındaki Türkçe öğretiminin küresel sorunu: İklim Değişme(me)si. II Avrupalı Türkler Anadili Eğitimi Çalıştayı. İki Dilli ve Çok Dilli Eğitim Veren Öğretmen Yeterlikleri. 24 Nisan 2015, Ghent. (Ed. İsmail Güleç ve Bekir İnce). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları, s.40-55.
  • Cevahir, C. (2013). Yurt dışında görevlendirilen Millî Eğitim Bakanlığına bağlı öğretmenlerin sorunları ve çözüm önerileri (Almanya örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekmekçi, V. (2012). Belçika’da Türkçe dersinin problemleri hakkında öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(3).
  • Gelekçi, C. (2010). Belçika’daki Türk çocuklarının eğitim-öğretim yaşantılarında karşılaştıkları sorunlar ve ayrımcılığa yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 163-194.
  • Karababa, Z. C., & Karagül, S. (2014). Yurt dışındaki Türklere Türkçe öğretenlerin sınıf içi uygulamalara yönelik görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 44(204), 155-166.
  • Liamputton, P. (2009). Qualitative data analysis: Conceptual and practical considerations. Health Promotion Journal of Australia, 20(2), 133-139.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Sarıkaya, H. S. (2014). Belçika Flaman bölgesi eğitim sisteminde Türk kökenli çocukların yaşadığı temel eğitim sorunlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 2(8), 246-260.
  • Şen, Ü. (2020). Millî Eğitim Bakanlığının yurt dışına Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretmeni görevlendirme politikasının yıllara göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 217-236.
  • Şen, Ü., & Burgul Adıgüzel, F. (2018). Türkçe ve Türk Kültürü dersi öğretmenlerinin yurt dışı görevini tercih etme nedenleri ve görevlerine ilişkin beklentileri. Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 67-90 https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/36339/409406.
  • Tekeli, F., & Topçu Tecelli, N. (2021) Türkçe ve Türk Kültürü” dersi öğretmenlerinin öğretim malzemesine ilişkin sorunları ve çözüm öneriler. 7. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu, Göçün 60. Yılında Almanya'da Türkler ve Türkçe Öğretimi, Ankara, Türkiye, 17 Haziran 2021.
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Yıldız, C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya Örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.

THE PROBLEMS OF TURKISH AND TURKISH CULTURE TEACHERS IN GERMANY RELATED TO EDUCATION AND SOLUTIONS

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 50 - 74, 30.04.2023

Öz

This research was conducted in order to determine the difficulties faced by the teachers sent by the Ministry of National Education to teach Turkish to Turkish children living abroad and their solutions. In the research, the phenomenology pattern, which is among the qualitative research designs, was used. A semi-structured interview form consisting of 4 basic questions and 14 sub-questions was applied to ten teachers who worked in Germany between 2015-2023, and the statements of the teachers were analyzed through content analysis, one of the qualitative data analysis methods, and thematic coding. In the findings of the difficulties faced by Turkish teachers in terms of teaching and solutions, eight themes were reached, namely difficulties and solutions in terms of school management, difficulties and solutions in terms of language level, difficulties and solutions in terms of designing and administering lessons, difficulties in terms of educational environments and solutions.

Kaynakça

  • Adıgüzel, F. B., & Şen, Ü. (2018). Türkçe ve Türk Kültürü Dersi öğretmenlerinin yurt dışı görevlerine ilişkin kaygı ve hazırbulunuşluk durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 8(4), 822-839.
  • Altunkaya, H. (2021). Yurt dışında yabancı dil olarak türkçe öğretmek: Sorunlar ve çözüm önerileri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı),1-33.
  • Arı, T. G. (2015). İki dilli Türk çocuklarının ve velilerin ana dili Türkçeyi öğrenme tutumları (Aisne Bölgesi-Fransa Örneği). Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, B. (2019) Yurtdışında Türkçe öğretimi. Adıyaman: İKSAD Publishing House.
  • Arıcı, B., & Kırkkılıç, A. (2017). Yurt dışında görev yapan Türkçe ve Türk Kültürü öğretmenlerinin Türkçe ve Türk Kültürü derslerine ilişkin görüşleri. The Journal of Academic Social Science, 5(41), 480-500.
  • Aytan, T., Başkapan, A., & Uysal, G. (2018). Avrupalı Türkler ana dili eğitimi çalıştayları üzerine bir değerlendirme. Türkçe Konuşurların Akademik Dergisi, 5(2).
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Belet Boyacı, Ş. D., & Genç Ersoy, B. (2015). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına sözcük öğretimi sürecine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 10(15), 159-180.
  • Belet, Ş. D. (2009). İki dilli Türk öğrencilerin ana dili Türkçeyi öğrenme durumlarına ilişkin öğrenci, veli ve öğretmen görüşleri Fjell ilköğretim okulu örneği, Norveç. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 71-85. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbed/issue/61797/924370.
  • Bilgiç, M., & İnce, B. (2015). Yurt dışındaki Türkçe öğretiminin küresel sorunu: İklim Değişme(me)si. II Avrupalı Türkler Anadili Eğitimi Çalıştayı. İki Dilli ve Çok Dilli Eğitim Veren Öğretmen Yeterlikleri. 24 Nisan 2015, Ghent. (Ed. İsmail Güleç ve Bekir İnce). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Yayınları, s.40-55.
  • Cevahir, C. (2013). Yurt dışında görevlendirilen Millî Eğitim Bakanlığına bağlı öğretmenlerin sorunları ve çözüm önerileri (Almanya örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Okan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Ekmekçi, V. (2012). Belçika’da Türkçe dersinin problemleri hakkında öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(3).
  • Gelekçi, C. (2010). Belçika’daki Türk çocuklarının eğitim-öğretim yaşantılarında karşılaştıkları sorunlar ve ayrımcılığa yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 12, 163-194.
  • Karababa, Z. C., & Karagül, S. (2014). Yurt dışındaki Türklere Türkçe öğretenlerin sınıf içi uygulamalara yönelik görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 44(204), 155-166.
  • Liamputton, P. (2009). Qualitative data analysis: Conceptual and practical considerations. Health Promotion Journal of Australia, 20(2), 133-139.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Sarıkaya, H. S. (2014). Belçika Flaman bölgesi eğitim sisteminde Türk kökenli çocukların yaşadığı temel eğitim sorunlarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science, 2(8), 246-260.
  • Şen, Ü. (2020). Millî Eğitim Bakanlığının yurt dışına Türkçe ve Türk kültürü dersi öğretmeni görevlendirme politikasının yıllara göre değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 217-236.
  • Şen, Ü., & Burgul Adıgüzel, F. (2018). Türkçe ve Türk Kültürü dersi öğretmenlerinin yurt dışı görevini tercih etme nedenleri ve görevlerine ilişkin beklentileri. Aydın Tömer Dil Dergisi, 3(1), 67-90 https://dergipark.org.tr/tr/pub/aydintdd/issue/36339/409406.
  • Tekeli, F., & Topçu Tecelli, N. (2021) Türkçe ve Türk Kültürü” dersi öğretmenlerinin öğretim malzemesine ilişkin sorunları ve çözüm öneriler. 7. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu, Göçün 60. Yılında Almanya'da Türkler ve Türkçe Öğretimi, Ankara, Türkiye, 17 Haziran 2021.
  • Tekindal, M., & Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Yıldız, C. (2012). Yurt dışında yaşayan Türk çocuklarına Türkçe öğretimi (Almanya Örneği). Ankara: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayfer Budak 0000-0001-6301-2453

Tuncay Akçadağ 0000-0002-9131-2039

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Budak, A., & Akçadağ, T. (2023). ALMANYA’DAKİ TÜRKÇE ve TÜRK KÜLTÜRÜ ÖĞRETMENLERİNİN EĞİTİM-ÖĞRETİM İLE İLGİLİ SORUNLARI ve ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Journal of Sustainable Education Studies, 4(2), 50-74.