The purpose of this study is to determine whether psychological needs and life satisfactions of students in the departments of music education and conservatory vary significantly and to what extend these two are related. This study was carried out in relational survey, one of the general survey models. Study group consists of 191 students, 98 of whom are girls and 93 are boys. The average age of the students is 21.68 (Ss: 2.27). Data for the study were collected using Psychological Needs Scale and identity information survey. As a results of the study, it was observed that the life satisfaction of the students didn’t change significantly as regards the faculty dependent (p>.05). While a significant difference was observed in need for success which is one of the sub-aspects of their psychological needs (p.05). As a result, Students’ need for success in the department of state conservatory was seen to be higher than that in that in the faculty of education. There appeared a significantly positive relation between students’ life satisfactions and autonomy and dominance whereas there didn’t appear any significant relation between life satisfaction and need for relation. Keywords: Music Education, Psychological Needs, Life Satisfaction
Bu araştırmanın amacı Müzik Eğitimi Bölümü ve Devlet Konservatuarı öğrencilerinin psikolojik ihtiyaçları ve yaşam doyumlarının anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığının saptanarak aralarındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama türüne uygun olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 191 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin 98’i kız öğrenci ve 93’ü ise erkek öğrencidir. Öğrencilerin yaş ortalaması 21.68 (Ss: 2.27)’dür. Araştırma verileri psikolojik ihtiyaçlar ölçeği ve kimlik bilgileri anketi kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda fakülte değişkenine göre öğrencilerin yaşam doyumlarının anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür (p>.05). Fakülte değişkenine göre öğrencilerin psikolojik ihtiyaçlar alt boyutları başarı ihtiyacı alt boyutunda anlamlı düzeyde bir farklılaşma gözlenirken (p.05). Bu sonuçlara göre devlet konservatuarı öğrencilerinin başarı ihtiyacı eğitim fakültesi öğrencilerinden yüksek olduğu görülmüştür. Öğrencilerin yaşam doyumları ile başarı, özerklik ve başatlık ihtiyaçları arasında anlamlı düzeyde pozitif bir ilişki saptanmıştır. Yaşam doyumu ile ilişki ihtiyacı arasında ise anlamlı düzeyde bir ilişki saptanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Psikolojik İhtiyaçlar, Yaşam Doyumu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |