Aim: The aim of this study was to investigate the effect of different warm-up methods on basic motoric characteristics in badminton players.
Method: The sample group of the study consisted of 10 male athletes with a mean age of 21.9 ± 2.2 years, who played badminton at Marmara University Faculty of Sports Sciences. Three different warm-up protocols including traditional warm-up, static warm-up and explosive warm-up were applied to the athletes before the tests. After each warm-up protocol, T Agility Test and 10-meter sprint test were performed. SPSS 26 statistical program was used for data analysis.
Results: When the 10 m sprint test results were analyzed, there was no statistically significant difference between the traditional warm-up protocol and the static warm-up and explosive warm-up protocols (r=1.000; r=0.53; p>0.05, respectively), while a statistically significant difference was found between the static warm-up protocol and the explosive warm-up protocol (r=.027; p<0.05). When the agility results were analyzed, there was no statistically significant difference between the traditional warm-up protocol and the static warm-up protocol (r=.611; p>0.05), while a statistically significant difference was found between the traditional warm-up protocol and the explosive warm-up protocol (r=.020; p<0.05) and between the explosive warm-up protocol and the static warm-up protocol (r=.001; p<0.05).
Conclusion: In the present study, as a result of the comparison of 3 different warm-up protocols, better results were observed in agility and sprint performance after the explosive warm-up protocol. The effect of all three warm-up methods on improving performance was observed in parallel with many studies. However, certain effect differences were revealed inline with the results. It can be said that explosive warm-up will be more effective on the performance of athletes because the game is fast and the jumping activities are high.
Amaç: Çalışmamızda badmintoncularda farklı ısınma yöntemlerinin temel motorik özelliklere etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın örneklem grubunu, Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde lisanslı olarak badminton oynayan, yaş ortalaması 21,9 ± 2,2 olan toplam 10 erkek sporcu oluşturmaktadır. Sporculara testler öncesinde geleneksel ısınma, statik ısınma ve patlayıcı ısınma olmak üzere üç farklı ısınma protokolü uygulanmıştır. Her ısınma protokolünden sonra T Çeviklik Testi ve 10 metre sürat testi gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 26 istatistik programı kullanılmıştır.
Bulgular: 10 m sprint test sonuçları incelendiğinde, geleneksel ısınma protokolü ile statik ısınma ve patlayıcı ısınma protokolleri arasında istatiksel açıdan anlamlı farklılık yokken (sırasıyla; r=1.000; r=0.53; p>0,05), statik ısınma protokolü ile patlayıcı ısınma protokolü arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (r=.027; p<0,05). Çeviklik sonuçları incelendiğinde, geleneksel ısınma protokolü ile statik ısınma protokolü arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark yokken (r=.611; p>0,05), geleneksel ısınma protokolü ile patlayıcı ısınma protokolü arasında (r=.020; p<0,05) ve patlayıcı ısınma protokolü ile statik ısınma protokolü arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmuştur (r=.001; p<0,05).
Sonuç: Sunulan çalışma da 3 farklı ısınma protokolünün karşılaştırması sonucunda patlayıcı ısınma protokolü sonrasında çeviklik ve sürat performansında daha iyi sonuçlar gözlenmiştir. Üç ısınma yönteminin de yapılan birçok çalışma ile paralellik göstererek performansı arttırma etkisi gözlemlenmiştir. Ancak çıkan sonuçlar doğrultusunda belirli etki farkları ortaya konulmuştur. Oyunun hızlı ve sıçrama aktivitelerinin fazla olması patlayıcı ısınmanın sporcuların performansı üzerinde daha etkili olacağı söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Antrenman |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0