Glassworking in the Roman world was a production activity as well as a branch of art. A concept of technology and aesthetics has been established within this context. In the Early Christian period, the old tradition and the memories of the past have survived in glassworking as in many aspects of art. The major change occurred neither in the technology nor in the style in glass but its function and use in daily life and Christian rituals. The churches began to be illuminated by artificial lamps, candles, etc. or natural daylight lighting. The production rate of glass lamps and window panes reached to a much higher level during the Early Christian Period. In the Christian liturgy, “light” had an important role and specific metaphysical and symbolic meanings and that made the illumination in churches even more vital. The use of glass tesserae in mosaics became more common in this period and the effects of lighting from various angles to the mosaics has intentionally been used by the Byzantine artists
Roma İmparatorluğu’nun egemenlik dönemi boyunca camcılık bir sanat dalı olmasının yanında günlük tüketime cevap veren yaygın bir üretim biçimidir. Bu kapsamda teknolojik ve estetik bir dilin oluşturulduğu görülür. Erken Bizans Dönemi’nde büyük ölçüde geçmişin gelenek ve anıları diğer alanlarda olduğu gibi camcılıkta da yaşatılacaktır. Ancak, Roma’dan Erken Bizans’a geçiş sürecinde ortaya çıkan belirgin farklılık, teknik ve stilde değil, camın kullanım biçimlerinde gerçekleşir. Hıristiyanlığın kabulü ve onun getirdiği ritüeller, yeni yaşam tarzı, camın kullanım biçiminde oluşan değişikliğin başlıca nedenidir. Kiliselerin içinde gerçekleştirilen tapım, mekan içinde aydınlatmayı zorunlu kılar. Bu aydınlatma, “yapay” kandil, mum vb. araçlarla ya da “doğal” gün ışığıyla olarak gerçekleştirilir. Böylece cam kandil ve pencere camı üretimi çok daha yüksek bir düzeye ulaşır. Öte yandan, Hıristiyan liturjisinde ışığın özel konumu da bulunmakta; ışık, aydınlatma işlevinin yanısıra metafizik, sembolik anlamlara da sahip bulunmaktadır. Kiliselerdeki aydınlatma bu yönü ile de önem taşımaktadır. Mozaik sanatında camın yaygın kullanımı da bu dönemde gerçekleşmiş, Kiliselerdeki mozaikler üzerinde aydınlatmanın sağladığı etki Bizans sanatçıları tarafından bilinçli olarak kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 1 |